Güncelleme Tarihi:
Muğla'nın Bodrum ilçesinde, “Demir İpek Yolu” olarak adlandırılan Bakü-Tiflis-Kars (BTK) Demiryolu Projesi nedeniyle düzenlenen toplantıda Süleyman Karaman, Türkiye'de ilk defa başladıkları hızlı tren hattının Ankara-İstanbul olduğunu belirtti.
Söz konusu hat üzerinde ulaşımın iki kısımdan oluştuğunu anlatan Karaman, “Birincisi Ankara'dan Eskişehir'e kadar olan kısım. Burasını bitirdik ve 13 Mart'ta sayın Başbakan'ımız tarafından hizmete alındı. Şu anda hızlı tren seferlerimiz devam ediyor. Günlük yaklaşık 4 bin civarında yolcu taşıyoruz ama hedefimiz bu sayısı arttırmak. Şu anda elimizde 3 tane tren seti var. Diğer set de yolda, geliyor. Setler çoğaldıkça biz de seferleri arttıracağız” dedi.
Hattın ikinci kısmı olan Eskişehir-İstanbul bölümünde çalışmaların devam ettiğin dile getiren Karaman, şu bilgileri verdi:
“Ama bildiğiniz gibi o güzergah Türkiye'nin zor bir bölgesi. 40 tane tünel, 30 tane viyadük var. Bunlarda çalışmalar hızla sürüyor. Üçüncü bir hattımız var. Ankara-Konya hattının alt yapısı bitti. Şu anda raylar döşeniyor. Hedefimiz 2010 sonunda burayı da bitirmek. Dördüncü bir hat ise Ankara-Sivas, buranın da ihalesini bitirdik, çalışmalar hızla devam ediyor. Hedeflerimiz arasında Ankara-İzmir var. Ankara-Afyonkarahisar ve İzmir hattı var.”
Haritaya bakıldığında Türkiye'nin Asya ile Avrupa arasında bir köprü gibi göründüğünü kaydeden Karaman, “Ama her iki tarafı kesik köprü gibi görünüyor, onun için tüp geçit yapıyoruz. Boğaz tüp geçidi yapıyoruz. Belki kazılar dolayısıyla biraz gecikiyor ama hızla inşaat devam ediyor” dedi.
Tarihsel süreçte demir yollarının ülkeler arasına dostluğu, barışı, iletişimi ve kültürü yaymak için çok önemli bir araç olduğunu kaydeden Süleyman Karaman, “Avrupa ile Asya arasında 75 milyar dolarlık yük taşıma hacmi var. Bunun aslında bir çoğunun Türkiye'den geçmesi lazım. Türkiye'nin her iki tarafı da kesik olduğu için bunda başarılı olamıyoruz. Hedefimiz Çin'den çıkan bir trenin Türkiye'den geçerek Avrupa'ya gitmesi. Bir de tabii asıl Basra Körfezi'nde biriken yüklerin Avrupa'ya trenlerle gitmesi için büyük bir açılım başlatıldı. Hedefimiz Türkiye'yi köprü haline getirmek” diye konuştu.
DEMİRYOLLARI PROJELERİ
Devlet Demiryolları'nın önemli projeleri hakkında da bilgiler veren Süleyman Karaman, bu projelerden birisinin Karadeniz'den gelen yüklerin tren feri iskelesi ile Samsun'a oradan da güneye gitmesini amaçladığını aktararak, “Tren taşıyan gemi iskelesiyle, Türkiye'yi dört taraftan demiryolu ile buluşturmayı hedefliyoruz. Dünya, 2020 yılına kadar 1 trilyon dolar yatırım yapma kararı aldı. Bunun içerisinde Türkiye'de var” dedi.
Karaman, sözlerini şöyle sürdürdü:
“Dünyada gelişmiş ülkelerde demiryolları da gelişmiş. Bir ülke gelişmişse demiryolu da gelişmiştir. Mesela Çin gelişmeye başladı, demiryolu da gelişmeye başladı. Demiryolunun önemli olmasının sebebi, temiz enerji, çok yük taşıyor, daha ucuz ve sürekli taşıma yapılabiliyor. Bu nedenle gelişmiş ülkeler demiryoluna önem veriyor. Türkiye olarak biz de 2003'ten itibaren o kervana katıldık. Demiryolları artık bir devlet politikası haline geldi. Buna hükümetimiz büyük bir destek verdi. 50 yıl sonra demiryollarına yatırım yapmaya başladı. Bu nedenle bize destek veren sayın Cumhurbaşkanı'mıza ve hükümet yetkililerimize teşekkür ediyoruz. Türkiye'deki demiryolu çalışmaları dünyada konuşulan bir konu. Çok sayıda gazete ve dergi bu çalışmalara yer veriyor. Türkiye Avrupa'da 6'ncı, dünyada 8'inci yüksek hızlı tren ülkesi.”
Devlet Demiryolları Genel Müdürü Karaman, Tekirdağ'ı Avrupa'ya bağlamak için bir proje üzerinde çalıştıklarını da belirterek, Bandırma'dan tren taşıyan gemiyle Avrupa'ya yük götürmek için Tekirdağ Limanı ile ilgili bir proje hazırladıklarını söyledi. Karaman, “Hem denizden hem karadan yararlanarak, Avrupa'yı Asya'ya bağlamak için büyük çaba içerisindeyiz” dedi.