Güncelleme Tarihi:
TÜRK otomotiv sektörü 2010’un ilk 6 ayında bir taraftan faiz ve kurlardaki avantaj diğer taraftan firmaların düzenledikleri kampanyalarla ÖTV teşvikli 2009’u bile geride bırakırken, lüks segmentte yüzde 36’lık artış yaşadı. Mercedes ve Audi bu dönemde satışlarını 4 binin üzerine çıkarırken, BMW 2009’a göre yüzde 16’lık kayıpla 2 bin 600 adetlik satış yaptı. BMW, MINI, Land Rover ve Aston Martin’in Türkiye distribütörü olan Borusan Otomotiv’in İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız, bunun sebebini araç alamamaya ve önemli modellerinin satışa geç sunulmasına bağlarken, “BMW, rakiplerden dayak yiyince açılır. İkinci yarı yeni modellerimizle aradaki farkı kapatıp rekor satışa ulaşacağız” dedi.
İlk 6 ay yüzde 27 pay
MINI’nin ilk 4 kapılı ve 4x4 modeli Countryman’in Hamburg’da gerçekleşen uluslararası tanıtımında görüştüğümüz Biryıldız, Türkiye’de bir çok yıl ilk 6 ayda toplam satışların ancak yüzde 27-28’sini gerçekleştirdiklerini hatırlattı. Biryıldız, “Bugüne kadar hiç doğru dürüst eşit iki yarı yıl yaşamamışız Bu yıl da rakiplerimizin neredeyse yarısı kadar araç satmışız. Açıkçası hem biz hem BMW yönetimi dayak yiyince biraz daha fazla asılıyor” diye konuştu.
İstediğimiz adetleri alamadık
Bu yıl en önemli kozları olan yeni 5 Serisi ve otomatik 316i’nin satışına geç başlandığını belirten Eşref Biryıldız, şunları söyledi: “Yeni 5 Serisi’nin dizelini haziran ayında piyasaya sunduk. Vergi avantajlı 316i otomatiği ise nisan ayında satışa sunduk. Bu iki modelden ilk 6 ayda çok faydalanamadık. Ayrıca 320 dizelden de istediğimiz kadar alamadık. BMW’ye talep tüm dünyada fazla olduğu için istediğimiz sayıda araç alamamanın sıkıntısını da yaşıyoruz. Bu yıl 3 bin 500 adet 520 dizel satabiliriz ama ne yazık ki sadece 2 bin 200 adetlerde alabileceğiz.” Biryıldız, diğer sıkıntılarının ise Audi’nin en büyük kozu A3’ün karşısındaki 1 Serisi’nin fiyat dezavanvantajı olduğunu vurguladı.
3 marka eşit araç satar
2010 yılı sonunda toplam otomobil satışlarının 390 bin adet civarında olmasını öngördüklerini ifade eden Biryıldız, lüks sınıf satışlarının ise 37 bin civarında olacağını belirtti. Biryıldız, “Lüks sınıfın yüzde 80’i de BMW, Audi ve Mercedes’ten oluşur. Bu da yaklaşık 28 bin adet civarında bir satışı bu 3 markanın yapacağı anlamına geliyor. Bu noktada yıl sonunda 3 marka birbirine çok yakın sayıda araç satacaktır. Bu da 9-10 bin adet demektir” dedi.
30 bin Euro’ya Türkiye’de 4 çekip 1000 adedi aşacak
MINI, tüm dünyada SUV araçlara olan talebin her geçen gün artmasına bağlı olarak ilk 4 kapılı ve 4 çeker modelini geliştirerek pazardaki gücünü artırmayı planlıyor. 4 metrelik uzunluk, 1 metre 57 santimlik yükseklikle kompakt SUV sınıfında tüm dengeleri değiştirmeyi amaçlayan MINI Countryman’in Türkiye’deki en büyük avantajı ise segmentinde otomatik şanzımana sahip 1.6 litrelik benzinli motoru bulunan tek araç olması. Markanın MINI, Cooper ve Clupman’den sonra 4’üncü modeli olan Countryman, Eylül ortasında Türkiye’de yaklaşık 30 bin Euro’dan başlayan fiyatlarla satışa sunulacak. MINI Türkiye Marka Direktörü Funda Ölçer, bu yılın son 3 ayında 250 adetlik bir satış hedefi koyduklarını belirterek, “2011 yılında ise 500 adedin üzerinde Countryman satacağımızı öngörüyoruz. Türkiye’de en çok 800 adetli satışları elde etmiştik. 2011 yılında Countryman’in de etkisiyle Türkiye’de ilk kez 1000 adetli satışları aşacağız” diye konuştu. Countryman’in 3’ü benzinli 2’si dizel 5 farklı 1.6 litre hacminde motora sahip olduğunu söyleyen Ölçer, Türkiye’ye bunlardan sadece 122 ve 184 beygir gücündeki benzinli motorları getireceklerini belirtti. Ölçer, “Bu iki motorda da otomatik şanzıman seçeneği olacak. Countryman’da 4 tekerden çekiş ise sadece Cooper S versiyonunda olacak”dedi.
Sürüş izlenimi: Arka koltuk testi yaptık
GEÇEN hafta Hamburg’da Countryman’i test ettim. Türkiye’de polislerin bile imajlarını artırmak için kullanmaya başladığı ve piyasaya çıktığından bu yana popüleritesine hiç kaybetmeyen MINI, 4 kapılı ve yüksek bir modeli de başarıyla geliştirmiş. Son dönemde kompakt SUV sınıfına olan talep önemli ölçüde arttı. Nissan Qashqai ve VW Tiguan yüksek yapıları ve düşük vergi dilimine giren motorlarıyla Türkiye’de yok satıyor. Hem de düşük motor hacminde otomatik şanzımana sahip olmamalarına rağmen. MINI’nin bu sınıftaki yeni modeli Countryman’in ise hem marka imajı hem de otomatik şanzımana sahip olması modeli daha en başından avantajlı konuma yükseltiyor. Fiyatının da 60 bin TL civarında olması, açıkçası bu sınıftaki rakiplerini bence şimdiden korkutuyor. Countryman, 4 kapılı olmasının verdiği avantajla ister 4 kişilik isterse 5 kişilik versiyonlar sahip. Borusan Otomotiv İcra Kurulu Başkanı Eşref Biryıldız’la yaptığımız arka koltuk testinden de başarıyla geçti. Diğer taraftan MINI’nin ilk kez uyguladığı bir ‘MINI Connected’ sistemi var ki, inanılmaz. Iphone veya Ipod’unuzu orta konsoldaki bölüme takıyorsunuz, ‘web radio’yla Almanya’da Türkçe radyo dinleyip, ister facebook’a, ister twitter’a girebiliyorsunuz.