Güncelleme Tarihi:
Halk arasında bilinen şekliyle malın fiyatını düşürüp satmak olarak tanımlanan damping ekonomide son günlerde araştırılan konular arasında yer alıyor. Kural olarak damping, bir malın normal değerinin altında, diğer bir ifadeyle, ihracatçı ülkenin iç piyasa fiyatlarının altında bir fiyatla Türkiye’ye ihraç edilmesidir.
Damping, ihracatçı firmanın malını dış piyasada, iç piyasada sattığından daha düşük fiyatla satmasıdır.
Mevzuatımızda damping; Türkiye'ye ihraç edilen bir malın, aynı veya benzer bir malın normal değerinin altında bir fiyatla Türkiye'ye satılması olarak tanımlanmıştır.
Damping çeşitleri nelerdir?
Damping farklı şekillerde ortaya çıkabilir. Genellikle en fazla karşılaşılan damping örnekleri şunlardır:
İhracatçı firma var olan stoklarını eritmek için yapar,
Monopol olmaya çalışan firma global piyasada rakiplerini ortadan kaldırmak için aşırı fiyat düşürür. Buna yıkıcı damping denir.
Monopolcü firma devamlı surette düşük fiyattan satar çünkü bu şekilde azalan maliyetten yani ölçek ekonomilerinden faydalanıp karını artırmak ister. Buna uluslararası fiyat farkılaştırması denir. Her ülkenin talep yapısına göre fiyat ayarlaması yapılır. Mesela bir ülkede mala olan talep esnekse fiyat düşürülür sürümden kazanılır. Başka ülkede talep esnek değilse fiyat yükseltilir yine daha fazla ciro elde edilir.