Dalga 248 milyar dolarlık lüks tüketime de sıçradı

Güncelleme Tarihi:

Dalga 248 milyar dolarlık lüks tüketime de sıçradı
Oluşturulma Tarihi: Ocak 26, 2008 00:00

ABD’de resesyon olasılığı tüm dünya piyasalarını tedirgin ederken; kriz ve çalkantılardan en az etkilenen, bazen hiç etkilenmeyen lüks tüketim de gerilemeye başladı.

2007 yılında 248 milyar dolar (170 milyar Euro) büyüklüğe ulaştığı hesaplanan dünya lüks pazarının satışlarda gerileme yaşaması, kaymak tabaka diye anılan varlıklı insanların da ters giden dünya ekonomisini fark ettikleri şeklinde değerlendirildi. 2007 ortasında ABD’de başlayan mortgage krizinin etkileri yılın son çeyreğindeki satışları olumsuz etkiledi. Ocak ayında da satışlardaki gerileme devam ediyor.

SATIŞ ve DEĞERLERİ DÜŞTÜ: Cartier markasının sahibi İsviçreli grup Cie. Financiere Richemont’un hisseleri önceki gün yüzde 6.7 oranında değer kaybetti. Şirket Noel zamanında da satışlarında gerileme yaşamış ve uzmanların beklentilerinin altında performans göstermişti. Lüks giyimin İtalyan ismi Ermenegildo Zegna’nın aralık ayında satışlarda gördüğü düşüş yeni yılın ilk ayında da sürdü. Çantalarıyla meşhur Amerikalı Coach, son 10 yılda yaşadığı büyük sıçramaya rağmen, 2007’nin son çeyreğinde aynı mağazalardaki satışlarda yüzde 1.1 gerileme kaydetti. Coach’ın CEO’su Lew Frankfort verdiği bir röportajda gerileyen tüketici ortamına alışkın olmadıklarını söyledi.

EN PAHALI PARFÜM: Bir şişesi 215 bin dolara satılan, dünyanın en pahalı parfümü Clive Christian’s No. 1 ise düşük dolardan darbe yedi. Bazı tüketicilerin harcamalarını kestiği özellikle ABD’de yoğun bir biçimde hissediliyor. Prada, Chanel ve Michael Kors’tan alışveriş yapan yüksek gelirliler, artık gardıroplarındaki ürünleri daha fazla değerlendirme çabası içinde. Bu kesim gelir durumlarında bir değişiklik olmamasına rağmen, tedbirli davranmayı tercih ediyor. Brooks Brothers’tan satın aldıkları ürünün aynısını Old Navy’den yüzde 20 daha ucuza almak bazı tüketiciler için önem kazanmaya başladı.

ORTA SINIFA YÖNELDİLER: Tüketimde yaşanan genel gerilemenin yüksek kaliteli, lüks ürünlere de yansıması dikkat çekici bulunuyor. Öte yandan lüks kendi içinde ultra-lüks ve ulaşılabilir-lüks diye iki farklı segmente ayrılırken, ulaşılabilir-lüks son yıllarda orta sınıfa ulaşarak büyüdü. Dünya lüks tüketiminden en büyük payı ABD ve Japonya alıyor. Japonya’da her 100 kadından 90’ı bir Louis Vuitton çanta sahibi.

ORTA SINIF TERK EDEBİLİR: 2007’de başlayan ve 2008’in ilk ayında tüm dünyanın yüreğini ağzına getiren resesyon ihtimali, lüks markaların orta sınıfa yönelmesinin bazı sakıncalar doğurabileceğini ortaya koydu. Global gelişmelere karşı daha duyarlı olan orta kesim, en ufak bir endişede alışveriş yapmayı kesebiliyor. Pek çok lüks marka, ekonomik sıkıntılardan daha az etkilenen elit tüketicilere yönelerek ultra-lüks alanında faaliyet göstermeye çalışıyor. Tüketicinin 148 dolara Hermes kravat ve 500 dolara Louis Vuitton çantayı almasıyla lüks tüketim pazarı 1996-2006 yılları arasında iki katına çıkarak 234 milyar dolara ulaşmıştı.

Louis Vuitton ABD’de yüzde 5 zam yaptı

MOET
Hennessy Louis Vuitton (LVMH) grubunun amiral gemisi ve dünyanın en büyük lüks markası Louis Vuitton, ABD mağazalarında yüzde 5 zam yaptı. Düşük dolar yüzünden Louis Vuitton’un yaptığı zam, lüks markanın yüksek özgüvenine ve ekonomik gerilemeye rağmen müşterilerin alışveriş keyfini sürdürmesini beklemesine bağlandı. Louis Vuiton’un düşük dolar nedeniyle ABD’de zamlı fiyat uygulamasına, Amerikalı tüketicilerin nasıl tepki vereceği merakla bekleniyor. Çünkü Amerikalılar’ın zamlardan hoşlanmadığı biliniyor.

Swatch ABD’de geriledi Avrupa’da toparladı

LÜKS
saat markaları Omega ve Breguet’in sahibi Swatch Group’un 2007’de satışları yüzde 17.6 arttı. Bunda en çok Asya ve Ortadoğu’nun katkısı var. İsviçreli saat devinin cirosunun sadece yüzde 10’u ABD’den geliyor. 2002 yılında lüks tüketimde yaşanan gerilemeyle Tiffany & Co, daha lüks ürünler, saat ve gözlük ile ürün çeşitliliğini artırmıştı. Şirket kasım-aralık 2007’de ABD satışlarında yüzde 2 gerileme yaşarken, uluslararası satışlarını yüzde 5 artırdı.

Rusya ve Çin en hızlı büyüyen lüks pazarları

DÜNYA
lüks tüketiminden en büyük payı ABD ve Japonya pazarları alıyor. Rusya, Çin ise lüks pazarının büyük olduğu ve aynı zamanda en hızlı büyüdüğü iki ülke. Yeni gelişen pazarlardaki lüks tüketiminin, gelişmiş pazarlardaki kaybı karşılayacağı hatta geçmesi bekleniyor. 2002-2003 yıllarında lüks pazarında yaşanan duraksamanın ardından Richemont, LVMH and PPR (Gucci Group), gelişen bu pazarlara daha çok odaklandı.

Lüks tüketim yapanların serveti 33 trilyon dolar

MERRILL
Lynch ve Cap Gemini tarafından yayınlanan Dünya Zenginlik Raporu’na göre 2000 yılından buyana bireysel zenginlikleri 30 milyon doların üzerinde olan ultra zenginler bulunuyor. 2006 yılından buyana serveti 1 milyon doların üzerinde olanlar ile 30 milyon doların üzerinde olanların zenginlikleri toplamı 33 trilyon doları aştı. 2010 yılında ise bu rakamın 44.6 trilyon dolara ulaşacağı tahmin ediliyor. Lüks markalar bu gelişmeyi memnuniyetle karşılıyor. Petrol parasının arttığı Ortadoğu, Rusya ve Çin yeni zenginlerin çıktı bölgelerin başında geliyor. Türkiye de son yıllarda lüks tüketimin arttığı pazarlardan biri olarak dikkat çekiyor. Çok sayıda lüks marka Türkiye’de mağaza açmak için birbiriyle yarışıyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!