Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 14, 2009 00:00
Nike, GAP, Apple, Starbucks, Sony, Microsoft’a katkılarıyla bilinen trend uzmanı Jody Turner, tüketicinin bilgi için markanın kendisine gitmesini ifade eden ’Dahil Hiyerarşi’ne değinerek, "Kaliteli ürün ve tüketiciyle online bağlantı temel kural" dedi
NIKE, GAP, Apple, Starbucks, Sony, IDEO, Samsung, Microsoft, Pioneer, Clear Channel gibi markaların gelecek rotalarında büyük katkısı olan, dünyanın en ünlü müşteri ve trend uzmanlarından Jody Turner, bugün gerçekleşecek İkinci Perakende Tasarım Konferansı’na katılıyor. Turner, Hürriyet’in de sponsor olduğu konferans öncesi sorularımızı yanıtladı. Müşterinin yetkilendirilmesinin her şeyin önünde giden en büyük trend olduğunu belirten Jody Turner, "Müşterinin çok akıllı olduğunu, şirketle ve markayla fazlaca ilgilendiğini düşünen firmalar ve markalar için varlıklarını sürdürmek çok zor olacak. Pazar daha konuşkan oldu. Konuşan ekonominin daha organik olduğu yeniden yaratım sürecinde, müşterinin marka bilgisi için birbirlerine gitmek yerine markaya gittikleri daha eski marka hiyerarşi modeli ortaya çıktı ve başarılı da oldu. Buna Dahi Hiyerarşi diyorum" dedi.
En iyi örnek AppleApple’ın bunun en iyi örneği olduğunu anlatan Turnar, Apple dehasının bile müşteriye istediğini istediği zaman sunduğunu söyledi. Temel kuralı kaliteli bir ürün ve müşterinin kendisini en iyi ifade edebildiği online müşteri bağlantısı olarak açıklayan Turner, "Bununla ilgili kötü
haber şirketler marka hikayelerindeki karanlık noktaları daha fazla saklayamayacaklar. İyi haber ise daha fazla saklanamayacaklar; müşteri tarafından duyulacaklar ve görülecekler" diye konuştu.
Hümanizm önemseniyorYıllarca alışverişin kimlik ve kişiliği ifade eden bir rüyayı satın almak, bir yaşam biçimini satın almak olarak tanımlandığını belirten Turner, şunları söyledi: "Ekonomik gelişmeler ve ekolojik farkındalıklar alışveriş şeklini değiştirmeye başladı. Tüketiciler çözüm aramak yerine kendi kimliklerini satın almaya başladılar. Şimdi bulundukları nokta tüketicinin ihtiyaç duyduğu değeri ona sunmak. Gerçek anlamda çevre ile ilgili farkındalıklar daha çekici ve önemli olmaya başladı. Tüketici hümanizmi en kritik faktörlerden birisi artık. Dolayısı ile günümüz müşterileri buna önem veren yerlerden alışveriş etmek ister."
Daha gerçek duyarlı markalarÇevreyle ilgili kaygıları artan tüketicilerin hassasiyetini Turner şu sözlerle anlattı: "Nike ’Nike Consider’ (Nike Düşünür) adlı bir sürdürülebilirlik destek grubu oluşturdu. En son pazara sunulan Jordan sürdürülebilir yeşil, çevreci bir ayakkabı. Etiketler de müşteriye hangi ürünün ne kadar çevreci olduğunu gösteriyor. Nike müşteriyi eğitiyor ve müşterinin çok farkında. Bu da markaya derin bağlılık getiriyor. Starbucks pek çok mağazayı kapattı ve bu mağazalardaki malzemeleri kullanarak yeni mağazalar açtı. Starbucks su kullanımı,ambalaj gibi konularda kendisine destek veren çevreci bir grupla birlikte çalışıyor. Müşteri artık daha gerçek, daha duyarlı markalar ile birlikte olmak istiyor."
Glokalizm yükselecek’GLOKAL’ tanımını ortaya atan Jody Turner, bu kavramı şöyle açıklıyor: "İnsanlar artık daha global. Yaptığımız her şey, yarattığımız her şey bunu gösteriyor. İnsanlar gittikçe daha güvenlikli ve eğlenceli buldukları yerlere de kayıyorlar. İnsanlar içine global esintiler ve etkilerin yerleştirildiği yereli almak istiyor. ’Glocal’ hibrid bir kelime, bugünün karmaşık müşterisi için zekice bir birleşim."
Derin anlam ve kültüre doğru kayan lüks ironikİÇİNDE bulunulan dönemi bir karışıklık ve yeniden ayarlanma, kalibre olma dönemi olarak açıklayan Jody Turner "Tüketiciler ve şirketler aynı şekilde bir karışıklık deneyimi yaşadılar gerek kişisel gerekse profesyonel yaşam dünyadaki bu karışıklığa uygun yol bulmaya çalışıyor. Kişisel yaşam ve iş hayatı, çalışma biçimleri enerjideki sürdürülebilirlik, sağlık, ekonomi ve çevresel koşullara adapte olacak şekilde revize oluyor. Bu lüks yok oldu veya yok oluyor demek değil. Daha derin anlama ve kültür değerlerine doğru kayıyor" dedi.
Günün tüketicisi neler bekliyorAlışveriş alanları değişti ve değişiyor. Alışveriş eden kitleye, mekanın bulunduğu yere, yaratıcılığa ve çözümlere önem veriyor.
Alışveriş yeri bazı olanakları biraraya getirmiş mi, eğlenceli mi, ürünler farklı mı ve sunduğu değer ne gibi noktalara dikkat çekiyor mu? Global olduğu kadar yerel mi?
Ürünleri kimler üretti, nereden geliyor tüketici daha çok ilgili.