Güncelleme Tarihi:
İtalya'da bulunan Cameri komünü birçok turist rehberinde yer almıyor. İtalya'nın endüstriyel dinamoları olan Milano ile Torino arasında düz ve verimli bir arazide bulunan küçük Cameri biraz gözlerden uzak bir konumda. Cameri'yi daha önce ziyaret etseydiniz, daracık sokaklarının sessiz ve sakin olduğunu; mağazaların ise boş ya da kapanmış olduğunu görebilirsiniz.
Ancak Avio Aero bundan üç yıl önce kentin dışında Avrupa'nın en gelişmiş katmanlı imalat tesisini açtığından beri, Cameri'yi değiştiren sürekli bir mühendis ve yönetici akımı başladı. GE Havacılık CEO'su David Joyce, kısa süre önce yaptığı ziyaretinde, "Bu tesis, katmanlı imalat ile yapılabilecekleri anlamamıza yardım ediyor. Bu, gerçekten gelişmiş bir teknoloji" dedi.
3 boyutlu baskı gibi katmanlı imalat teknolojileri, tıpkı internetin bilgi ve alışverişi dönüşüme uğratması gibi üretim alanında bir devrim gerçekleştiriyor. Bu teknikler, malzeme eksiltmek yerine malzeme katmanlarını birleştirerek veya eriterek parçaların baştan aşağı imal edilmesine olanak sağlıyor. Mühendisler, parçaları bilgisayarda tasarlayarak çizimlerini doğrudan 3 boyutlu yazıcılara gönderebiliyor. Makineler, tasarım dosyalarını katmanlara ayırarak doğru bir düzenle birleştiriyor.
Cameri, GE'nin katmanlı üretime ilişkin iş stratejisinin kilit bir bileşenini oluşturuyor. Almanya'da ve İsveç'te GE Havacılık'ın geçtiğimiz sonbahar çoğunluk hissesini satın aldığı 3 boyutlu yazıcı üreticileri olan Concept Laser ve Arcam'ın tesisleri bulunuyor. ABD'de katmanlı üretimin öncüsü olan ve Joyce'ın iş koluna katılan Morris Technologies'in bulunduğu Cincinnati'de katmanlı üretim yükselen bir ivme sergiliyor. Yine ABD'de Auburn, Alabama'da GE Havacılık'ın bir diğer 3 boyutlu üretim tesisi bulunuyor. Joyce'a göre İtalya ve Avio Aero katmanlı imalat ekosisteminin büyümesi açısından merkezi önem taşıyor.
Bu açıdan Cameri tesisi özel bir niteliğe sahip. 3 boyutlu baskı için kullanılan genel malzeme paleti, basit yapılı plastiklerden gelişmiş süperalaşımlara kadar büyük bir çeşitlilik gösteriyor. Örneğin, Auburn tesisindeki lazerle doğrudan metal eritme (DMLM) makineleri, ince metal tozu katmanlarını güçlü bir lazerle eritip birleştirerek jet motoru yakıt lülesi üretebiliyor. Bu yakıt lülelerini kullanan jet motorlarıyla çalışan uçaklar, Avrupa ile Asya arasında yolcu taşımaya başladı.
Ancak Cameri tesisinde Arcam tarafından geliştirilen 20 makine kullanılıyor. Bu makineler, nikel bazlı alaşımlardan %50 daha ince olan mucize malzeme, titanyum alüminat (TiAl) katmanlarını eritip birleştirmek için elektron ışını kullanıyor. Mantegazza ve meslektaşları, bundan şimdiye kadar yapılmış en büyük jet motoru olan GE9X'in düşük basınçlı türbini için kanat baskısı yapmak üzere faydalanıyor.
Arcam makineleri, ışını metal parçaları baskısı yapmak üzere halihazırda kullanılan lazerlerden birkaç kat daha güçlendirene kadar hızlandırmak için bir elektron püskürteci kullanıyor. Bunun sonucunda Mantegazza ve meslektaşları, lazerli 3 boyutlu yazıcıların kullandığından dört kat daha kalın katmanlardan kanat üretebiliyor. Mantegazza ve ekibi, bu yöntemin TiAl ile parça üretmek için standart bir yöntem olan dökümle rekabet edebilecek kadar hızlı olduğunu belirtiyor.
GE Blog içerikleri için http://geturkiyeblog.com adresini ziyaret edebilirsiniz.
Sponsorlu İçerik