Güncelleme Tarihi:
Ernst&Young’un araştırmasına göre Türkiye'de 263'ü yerli 37'si çok uluslu olmak üzere toplam 300 firma faaliyet gösteriyor.
PAZAR PAYI DAĞILIMLARI İLGİNÇ
Bu firmaların pazar payları dağılımı oldukça ilginç. Pazarda en yüksek paya sahip firma olan Abdi İbrahim'in oranı sadece yüzde 7.5. Pazar payı yüzde 1 ile yüzde 7.5 arasında toplam 28 firma yer alıyor.
Abdi İbrahim’i sırası ile Novartis, Bilim İlaç, Pfizer ve Glaxosmithkline izliyor. Novartis’in pazar payı yüzde 6.42, Bilim İlaç'ın yüzde 5.08, Pfizer'ın yüzde 4.85, Glaxosmithkline'ın ise yüzde 4.22.
Türk ilaç sektörünün en köklü firmalarından olan Mustafa Nevzat ise pazarda yüzde 1.67 paya sahip. Şirket bu oran ile pazarda 20'inci sırada yer alıyor.
"BİRAZ BURUĞUM BİRAZ DA SEVİNÇLİ"
Mustafa Nevzat'ın ABD'li Amgen'e satışını değerlendiren Türkiye İlaç Sanayii Derneği Başkanı Cengiz Celayir, satış nedeniyle biraz buruk ama biraz da sevinçli olduğunu söyledi. Celayir, şöyle konuştu:
Oluşan fiyatı yüksek görmediğini ifade eden Celayir, Mustafa Nevzat’ın ilaç hammadesinin yerli üreticisi olarak önemli bir konumda olduğuna işaret etti. Celayir, Türkiye genelinde yılda 1.7 milyar kutu ilaç satıldığını hatırlatarak “Son beş yılda ilaç fiyatları yüzde 80 düştü. Fiyatı 3.5 TL ile 6.5 TL olan ürünler toplam satış adedinin yüzde 65’ine denk geliyor. Bu ürünlerin çok önemli bir bölümünü üreten ise yerli üretici… Sanırım bu tablo satışta önemli bir sebep teşkil etmiştir” ifadesini kullandı.
PAZAR 6 YILDA YÜZDE 50 BÜYÜDÜ
Türkiye'de ilaç pazarı son yıllarda hızlı bir şekilde büyüyor. Araştırmacı İlaç Firmaları Derneği’nin verilerine göre geçtiğimiz yıl 15 milyar 183 milyon liralık ilaç harcaması yapıldı. Bu rakam 2010 yılında 14 milyar 790 milyon lira düzeyindeydi.
2010-2011 arasındaki bir yıllık değişim çok yüksek olmamasına karşın, 2006'dan itibaren son 6 yıllık tabloya bakıldığında çarpıcı bir tablo ortaya çıkıyor. Türkiye'deki ilaç harcaması 2006 yılında 9 milyar 962 milyon lira. 2009'a kadar hızlı bir artış dikkat çekiyor. 2011'e gelindiğinde ise aradan geçen 6 yılda pazarın yüzde 52 oranında büyüdüğü ortaya çıkıyor.
Kutu satışı olarak bakıldığında da pazarda istikrarlı bir büyüme görülüyor. 2006 yılında yaklaşık 1.3 milyar kutu olan satış rakamı 2011'e gelindiğinde 1.7 milyar kutunun üzerine çıkıyor.
PAZARA YABANCILAR HAKİM
Genelde yabancı firmaların hakim olduğu Türk ilaç pazarına bu ilginin devam ettiği dikkat çekiyor. Pazardaki büyümenin yanında Türkiye'nin lojistik konumu
PAZAR NEDEN BÜYÜYOR?
Ernst&Young'ın raporuna göre Türkiye'de ilaç sektörünün büyüme nedenleri arasında beş unsur öne çıkıyor. Bunlar; sosyal güvenlik sisteminde yapıla değişiklikler, insan sağlığına verilen önemin artması, Vergi uygulamalarına yönelik yapılan iyileştirmeler, yeni yatırımlar ve modernizasyon.
Sektörde yaklaşık 25 bin kişi istihdam ediliyor.
CUMHURİYET'LE YAŞIT
Mustafa Nevzat İlaç Sanayii, 1923 yılında Üsküdar İhsaniye'de Mustafa Nevzat Laboratuvarı adı altında kuruldu. Kurucusu olan Prof. Mustafa Nevzat Pısak'ın Türkiye'de çağdaş eczacılığın gelişmesinde ve Türk Eczacılık Endüstrisinin kurulmasında önemli katkıları oldu.
İlk kurulduğu yıllarda 8 kişinin çalıştığı laboratuvar, 1933 yılında Divanyolu'na, oradan da Nuruosmaniye'ye taşındı. 1957 yılında Mecidiyeköy'deki tesislerine geçen şirket, 2003 yılından itibaren ise üretiminin tamamına yakınını Yenibosna'daki fabrikasında gerçekleştiriyor.
Şirkette 1200 kişi çalışıyor.