Güncelleme Tarihi:
Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) Genel Müdürlüğü, İstanbul'a inşa edilecek 3. Havalimanının ÇED olumlu raporu yürütmesinin geçici olarak durdurulmasına ilişkin yerel mahkemece verilen kararın, yapılan iş ve işlemleri durdurmasının söz konusu olmadığını; proje ile ilgili süreçlerin planlandığı şekilde devam ettiğini bildirdi.
DHMİ'den yapılan açıklamada, bazı yayın organlarında İstanbul Yeni Havalimanı inşaatının (projesinin) durdurulduğu şeklinde haberlerin yer alması üzerine açıklama yapma gereği duyulduğu belirtildi. Söz konusu mahkeme kararının, havalimanı ÇED olumlu kararının yürütülmesinin geçici olarak durdurulmasıyla ilgili olduğunun altı çizilen açıklamada, bu konuda gerekli hukuki işlemlerin konunun tarafı olan Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından yürütüldüğü kaydedildi.
Mahkeme kararının 3 Mayıs 2013 tarihinde gerçekleştirilen İstanbul Yeni Havalimanı ihalesi neticesinde imzalanan sözleşme doğrultusunda yapılan iş ve işlemleri durdurmasının söz konusu olmadığı vurgulanan açıklamada, proje ile ilgili süreçlerin planlandığı şekilde devam ettiği bildirildi.
İstanbul 4. İdare Mahkemesi, Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından onaylanan 3. havalimanı inşaatıyla ilgili Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) raporunun yürütmesini durdurmuştu.
İşte mahkemenin o kararı
BAKANLARDAN İLK TEPKİLER
Çevre ve Şehircilik Bakanı İdris Güllüce, İstanbul 4. İdare Mahkemesi’nin 3. havalimanına ilişkin ÇED raporunun yürütmesini durdurma kararı üzerine, “Henüz bakanlığa gelen bir evrak yok. Değerlendirme yaparsam yanıltmış olurum. İçeriğine bakmam lazım” dedi. Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme ve Bakanı Lütfü Elvan, “Havaalanı inşaatını engelleyecek bir durum yok. ÇED’in olumlu bulduğuna ilişkin raporu da var” dedi.
İstanbul 4. İdare Mahkemesi'ne, Özgür Aytaç, Alican Ocak, Cevat Ocak ve Yıldırım Yılmaz adına başvuran avukat Alp Alptekin Ocak, İstanbul 3. Havalimanı projesiyle ilgili Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) olumlu raporunun yürütmesinin durdurulması talebiyle dava açtı. Mahkemeye sunulan dava dilekçesinde, 3. Havalimanı Projesi'nin çevreye ve doğal hayata zarar vereceği iddia edilerek, ÇED raporunun görüşe açılması gereken 10 günlük süre dolmadan havalimanı projesinin ihaleye çıktığı iddia edildi.
THY YÖNETİMİNDEN DE AÇIKLAMA GELDİ
Türk Hava Yolları(THY)'nın Atatürk Havalimanı dış hatlar gidiş terminalinde hizmet veren CIP (Commercial Important Person) salonu genişletilmiş ve yenilenmiş haliyle bugün yolcuların hizmetine sunuldu. Açılışta konuşan THY Yönetim Kurulu Başkanı Hamdi Topçu, “Dünyanın gözü artık en büyük transit geçiş noktası olan İstanbul'da. THY, 2013 yılında 13 milyon transit yolcu taşıdı. Transit yolcu sayımız yüzde 50'nin üzerine çıktı. 2014 yılında bu rakamı 15 milyonun üzerine çıkarmayı hedefliyoruz. Transit yolcunun İstanbul' u tercih etmesinin sebebi buradan dünyanın her noktasına çok rahat şekilde geçilebilmesi. Atatürk Havalimanı bu bakımdan dünyanın örnek havalimanlarından biri haline geldi. Artan talebe paralel olarak dış hatlar CIP salonumuzu 2 bin 400 metre kare daha büyüterek 5 bin 900 metre kareye çıkardık" dedi.
TOPÇU: TÜRKİYE'NİN BÖYLE BÜYÜK PROJELERİNİN ERTELENMESİ BENCE DOĞRU DEĞİL
THY'nin artık taklit eden değil taklit edilen havayolu şirketi haline geldiğine dikkat çeken Topçu, İstanbul 4. İdare Mahkemesi'nin, 3. Havalimanı projesiyle ilgili Çevresel Etki Değerlendirmesi (ÇED) olumlu raporunun yürütmesini durdurmasına ilişkin sorulan bir soruya "Ben bu sıkıntıların kısa sürede aşılacağına inanıyorum. Bu rapor zaten inşaat çalışmalarına engel değil. Türkiye'nin böyle büyük projelerinin ertelenmesi bence doğru değil. Buraya bir an önce ihtiyacımız olduğu için en hızlı şekilde yapılması gerekir. İnanıyorum ki hükümetimiz ve devletimiz bunun için gerekenleri yapacaktır. İstanbul jeopolitik, siyasi ve ekonomik açıdan çok önemli bir kavşak. Bu kavşağın hak ettiği potansiyeli henüz tamamlayamadık. Önümüzdeki yıllarda hem THY'nin hem yabancı havayolu şirketlerin hem de özel havayolu şirketlerimiz büyümesiyle İstanbul, dünyanın en büyük 'habı' haline gelecek “ dedi.
KOTİL: 3. HAVALİMANININ OLMAMASINI HAYAL ETMEK BİLE MÜMKÜN DEĞİL
THY Genel Müdürü Temel Kotil de alınan kararla ilgili şunları söyledi: 3. Havalimanı ÇED raporunun iptalini az önce gazeteden okudum. Bu THY'nin hedeflerini inşallah etkilemez. Sonuçta bir rapordur, üzerinde yeniden çalışılarak halledilebilir. Singapur ulaştırma bakanı 3. Havalimanını çok merak ediyor. Dünyanın gözü İstanbul'un üzerinde. 3. Havalimanı, İstanbul'u dünyanın merkezi haline getirecek. Atatürk Havalimanı yolcu sayısında Avrupa'da ikinciliğe oynuyor. Bu yıl sonu itibariyle Frankfurt ve Paris'i geride bırakacak. Bu durumda 3. Havalimanının olmamasını hayal etmek bile mümkün değil. ÇED raporunun iptali geçicidir. Bunun kısa sürede aşılacağını inanıyorum. Çünkü 3. Havalimanı, Türkiye için düşündüğümüzden çok daha önemli. Tüm dünya bunun farkında.
ÇED RAPORUNUN HATALI OLDUĞU BELİRTİLDİ
Dilekçede, "ÇED raporunun jeolojik, jeoteknik, hidrojeolojik ve meteorolojik verilerinin güvenilmez ve hatalı olduğu, piste iniş yönüne göre etkili yan rüzgarın hesaba katılmadığı, başta orman alanları olmak üzere doğal alanların yok olmasına ve ısı adası etkisinin artmasına sebep olunduğu, deniz dolgu yapımının önünün açılmasına ve rant dağıtımı için sürtünmesiz alanlar yaratılmasına imkan verdiği, içme suyu havzalarına geri dönülmez zararlar verildiği, ve sulak alanların yok edildiği, gürültülü ve elektromanyetik kirliliğe yol açıldığı, akustik raporun usule uygun hazırlanmadığı, öngörülen sorunlar içeren gerekli çözümlemelerin yapılmadığı ve ayrıca mera ve tarım alanlarının yok edilmektedir" denildi. Dilekçenin sonunda ÇED raporunun yürütmesinin durdurulması ve iptali talep edildi.
"YÜRÜTMEYİ DURDURMASINA OY BİRLİĞİYLE KARAR VERİLDİ"
Talebe ilişkin İstanbul 4. İdare Mahkemesi 21 Ocak 2014 günü verdiği ve altında 2 üye ve bir başkanın imzasının bulunduğu kararda, ÇED olumlu raporunun yürütmesinin durdurulmasına hükmetti. Mahkeme kararında şu ifadelere yer verdi: "Uyuşmazlığın çözümü için hazırlanacak bilirkişi raporu hakkında, 6100 sayılı Hukuk Muhakemeleri Kanunu'nun 280 ve 281. maddelerinde yer verilen usuli işlemler tamamlandıktan sonra yeniden bir karar verilinceye kadar dava konusu, İstanbul Bölgesi 3. Havalimanı projesi hakkında 'Çevresel Etki Değerlendirmesi' olumlu kararı verilmesine ilişkin Çevre ve Şehircilik Bakanlığı Çevresel Etki Değerlendirmesi İzin ve Denetim Genel Müdürlüğü'nün 21 Mayıs 2013 tarihli ve 2992 sayılı kararının yürütülmesinin durdurulmasına oybirliğiyle karar verildi."