Çocuk bezinde 60 trilyonluk rekabet

Güncelleme Tarihi:

Çocuk bezinde 60 trilyonluk rekabet
Oluşturulma Tarihi: Nisan 04, 1999 00:00

Haberin Devamı

Yılda 1 milyon 300 bin çocuğun doğduğu Türkiye, yerli ve yabancı çocuk bezi üreticilerinin gözdesi haline geldi. Kıyasıya rekabetin yaşandığı pazarın büyüklüğünün 60 trilyon liraya ulaştığı hesaplanıyor.

Yılda 1 milyar adedin üzerinde çocuk bezinin tüketildiği Türkiye, üretici firmaların gözdesi. Yaklaşık 60 trilyon liralık yıllık hacme ulaşan pazardan aslan payını almak isteyen firmalar bir yandan tüketimi artırmaya çalışırken, diğer yandan yeni modelleri birbiri ardına piyasaya sunuyor.

Kaliteli ve sağlıklı çocuk bezlerine olan talebin artması, üreticileri kullanımı daha pratik ve değişik özellikleri olan ürünleri geliştirmeye yöneltti.

Kısa bir süre öncesine kadar emici özelliği düşük, bantları kolaylıkla açılan ve pişik yapan çocuk bezlerinin yerini, artık sızdırmayan, cırt-cırt bantlı,kendinden kremli bezler aldı.

Türkiye'deki hazır çocuk bezi pazarında en büyük çekişme dört firma arasında yaşanıyor. Halen pazarın büyük bölümünü Prima, Can Bebe, Molfix ve Pedo kontrol ediyor. Prima'yı Sunny Pac, Can Bebe'yi Astel Kağıtçılık, Molfix'i Hayat Kimya, Pedo'yu ise Ovinsan üretiyor.

GERÇEK PAZAR

Türkiye'de şu anda yıllık 1.1 milyar adet olarak tahmin edilen çocuk bezi tüketiminin gerçekte bu sayının çok üzerinde olması gerekiyor.

Türkiye'de yılda 1.3 milyonun üzerinde çocuk dünyaya geliyor. Bir çocuğun ortalama iki yıl boyunca bez kullandığı kabul ediliyor. Buna göre, günde ortalama 2.6 milyon adet çocuk bezi tüketilmesi gerekiyor.

Her bebeğin günde ortalama 5-6 bez tükettiği kabul edildiğinde Türkiye'de günde 15 milyon, ayda 450 milyon, yılda 5.4 milyar adet bez kullanılması gerekiyor. Ancak Türkiye'de ortalama gelir düzeyinin düşüklüğü, hazır çocuk bezi kullanma alışkanlığının sınırlı kalması, çocuk bezi satışlarının günde 1.1 milyar adet seviyesinde kalmasına neden oluyor. Piyasada çocuk bezlerini tanesi, markalara ve paketteki sayıya göre 50 bin ile 75 bin lira arasında değişiyor. Böylece ortalama fiyatı ortalama 60 bin liraya geliyor. Bu da yaklaşık 60 trilyon liralık bir pazar oluşturuyor.

Oysa Türkiye'deki bütün bebeklerin hazır çocuk bezi kullanması halinde gerçek pazarın boyutu 1 milyar dolara (375 trilyon lira) ulaşacak.

AYLIK MASRAf

Yeni doğan bebekler adeta hazır çocuk bezi tüketim makinesi gibi çalışıyor. Bebekler aldıkları gıdanın niteliği ve vücut yapılarına göre günde 4 ile 8 adet bez tüketiyorlar. Yani bir bebeğin günlük ortalama hazır bez tüketimi 6 adet. Buna göre günde ortalama 6 bez kirleten bir bebek, tanesi 60 bin liradan günde 360 bin liralık bez tüketiyor. Bu da bir bebek için ayda en az 10 milyon liralık hazır çocuk bez harcaması anlamına geliyor. İthal bez tercih eden aileler ise en az iki kat daha fazla harcama yapmak zorunda.

PATİSKA BEZ KULLANIMI

Türkiye'de dar gelirli aileler ise bebeklerini hálá patiska bezle büyütüyor. Kırsal alanda ve kentlerin varoşlarında yaşayan aileler ucuz olması nedeniyle patiska bezlere ya da açık satılan çocuk bezlerine yöneliyor. Uzmanlar, açık bezlerin ve patiskanın sıhhi olmadığını , bebeğin cildini tahriş ettiğini söyleseler de Türkiye'de birçok aile mecburen açık bez kullanmak zorunda kalıyor.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!