Güncelleme Tarihi:
Dünyanın en büyük gazlı içecek markası olan Coca Cola ülkemizde de geniş bir pazar alanına ve ekonomiye sahip. Aynı zamanda yapılan istatistikler, Türkiye'nin Coca Cola'yı en çok tercih eden ülkelerin başında olduğunu da gösteriyor. Sadece ülkemizde değil tüm dünyada büyük ilgi gören bu markanın, başarısının arkasında neler var?
1886 yılında kurulan Coca Cola'nın iş ortaklarının sayısı dünya genelinde 146.200 olarak belirlendi. Bunun yanı sıra markanın operasyonel alanı 200'den fazla ülkeyi kapsıyor. Markanın içecek çeşitliliği ise 3500 ürün şeklinde.
Böylesine büyük bir başarıya ulaşan markanın sırrını herkes merak ediyor. Bu konuyla ilgili müşterilerini aydınlatmayı amaçlayan Coca Cola'nın Girişimcilik ve İnovasyon Başkanları Linda Tischer ve David Butler, bu markanın yıllar içerisinde nasıl büyüdüğünü anlatan bir kitap yayınladı. Butler ve Tischer'in kitabından çıkarılan ana başlıklar ise şöyle:
Formülünün hep merak konusu olması
Bir markayı çekici kılan en önemli noktalardan biri de merak uyandırma. Coca Cola işte bunu çok iyi kullanıyor. İlk olarak John Pemberton tarafından yapılan ve eczanede bir şurup olarak satılan bu içecek, bazı dönemlerde kokain ve alkol gibi maddeleri de içeriyordu. 20. yüzyılda bu maddelerden tamamen arınan içeceğin içeriğinde hep merak edilen unsurlar bulunuyor.
Kültürel farkları dikkate alması ve dil engelini aşması
Küresel bir marka olma hedefini gerçekleştiren Coca Cola, bulunduğu ülkelerin kültürel özelliklerini çok iyi gözlemliyor. Örneğin; Müslüman ülkelerde Ramazan ayında özel kampanyalar düzenleniyor. Japonya'da diyet olgusunun erkeklerde çok iyi karşılanmaması nedeniyle bu kolanın adını "light" olarak servis ediyor. Reklam dilini de ülkedeki insanların yaşam şekillerine ve ağırlıklı keyif anlayışına göre düzenliyor.
Her yerde tanınan logo ve ürün şişesi
Coca Cola'nın logosunu ve renklerini bilmeyen kişi neredeyse yoktur. Hatta amblemi, o an ezbere bile çizilebilir. Özellikle cam şişelerinin alanında ilk ve yenilikçi olması da bu markanın bir gelenek haline gelmesini sağlıyor.
Bayilik sistemindeki kusursuzluk
Coca Cola, ürünlerini dünyanın her yerine pazarlamak için bayilik sistemini tercih etti. Böylece parçadan bütüne doğru giden bir yönetim anlayışına sahip oldu. Bu da kararların daha hızlı ve etkili alınmasını sağladı.