Güncelleme Tarihi:
THE Coca-Cola Company’nin önde gelen şişeleme şirketleri arasında yer alan Anadolu Grubu’nun hakim ortak olduğu Coca-Cola İçecek’in (CCİ) CEO’su Michael O’Neill, 2020 stratejisi kapsamında, Türkiye’ye 8 yılda 800 milyon dolar yatırım yapacaklarını söyledi. CCİ’nin Türkiye, Ortadoğu ve Pakistan’ı içine alan bölgede 10 ülkede 20 fabrikası olduğunu kaydeden O’Neill, “Son 7-8 yılda Türkiye’de 800 milyon dolarlık yatırım yaptık. 2020 yılına kadar Türkiye dışında operasyonel olarak faaliyette bulunduğumuz ülkelere de 1 milyar doların üzerinde yatırım yapacağız. Türkiye’de 3 bin olan çalışan sayımız 2020 yılında 4 bine çıkacak. Türkiye 2020 yılında 8 fabrikası ile 200 ülkede faaliyet gösteren Coca-Cola ekosistemi içinde tek başına İngiltere, Fransa ve Hollanda’nın toplam operasyonlarından büyük olacak” dedi.
Pakistan, İtalya’yı geçer
Dünya ekonomisinin ekseninin kaydığı büyüyen bir coğrafyada faaliyette oldukları için kendilerini şanslı gördüklerini kaydeden O’Neill, diğer ülkelerdeki operasyonlarına ilişkin şu bilgileri verdi: “2020 stratjimizi Coca-Cola’nın global toplantısında sunarken bu şansı çok daha net hissettim. 2020’de hızlı büyümeye devam edeceğine inandığımız 6 fabrikamız ve 4 bin çalışanımızın bulunduğu Pakistan’ın, İtalya ve hatta Rusya’dan daha büyük bir satış hacmine ulaşmasını bekliyoruz. Temel senaryomuza göre, Kazakistan’ın Ukrayna’dan, Azerbaycan’ın ise İrlanda’dan daha büyük olması mümkün gözüküyor. Bütün bunlar beni çok heyecanlandırıyor.”
En değerli şirket oldu
Türkiye’nin bundan bir kaç yıl önce Coca-Cola ekosistemi olarak adlandırdıkları global yapılanması içinde 13-14’üncü sırada yer aldığını belirten O’Neill şöyle konuştu: “Son yıllırda özellikle uluslararası operasyonlarımızı genişleterek, ekosistem içinde hızla üst sıralara yükseldik. Şu anda Coca-Cola Company içinde 6’ncı büyük şişeleme şirketiyiz. 2020 stratejisi kapsamında daha da yukarılara çıkacağımızı düşünüyorum. Ancak bana sorarsanız sıralama önemli değil. Önemli olan sizin ekosistem için ne anlama geldiğiniz. CCİ, tüm Coca-Cola ekosistemi içinde en değerli şirket oldu. CCİ, Coca-Cola ekosistemi içinde en başarılı öncü şirketlerden biri. İşte bizim için asıl önemli olan bu.”
Yeni ülkelere girebiliriz
CCİ’in Türkiye dahil Pakistan, Kazakistan, Azerbaycan, Kırgızistan, Tacikistan, Türkmeniztan, Ürdün, Irak ve Suriye’de operasyonları bulunuyor. Bu ülkelerde organik büyüme fırsatlarını sürekli değerlendirdiklerini vurgulayan O’Neill, satın alma opsiyonuna da sıcak baktıklarını kaydetti. O’Neill, içinde bulundukları coğrafyada potansiyel gördükleri bir kaç ülke olduğunu belirterek, “Şu anda faaliyette olduğumuz ülkelerin dışında yeni ülkelere de giriş yapabiliriz. Şu anda adlarını açıklamak için henüz erken ancak, buralara yeni yatırım yada satın alma yoluyla girebiliriz” dedi.
Biz de Türkiye gibi yıldız olduk
COCA-Cola İçecek için Türkiye’nin büyüme motoru olduğunu belirten Michael O’Neill, “Türkiye nasıl global ekonomide yıldızsa, 200 ülkenin bulunduğu Coca-Cola ekosistemi içinde yıldız ülke. Türkiye ve bulunduğumuz bölge olarak 2008’deki krizden etkilendik ama en hızlı toparlanan yine biz olduk. Örneğin, Irak’a 2008’in sonunda girdik ve 6 çeyrektir büyüyoruz. CCİ olarak da 5 çeyrektir art arda büyüyoruz. Tabii bunlar birçok ülke için epeydir mümkün olmayan başarılar” diye konuştu.
Türkiye’nin 7-8 yıllık başarısı bir başlangıç
İRLANDALI olan Michael O’Neill’ın 40 yıllık çalışma hayatı içinde İrlanda’ya yabancı sermaye çekmek amacıyla kurulan İrlanda Yatırım Ajansı yöneticiliği de bulunuyor. Türkiye’nin Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’nın da başarılı noktlarını model aldığı İrlanda Yatırım Ajansı, ülkesine rekor doğrudan yabancı sermaye çekme açısından dünyaca üne sahip. O’Neill, buradaki deneyimlerini Türkiye Yatırım Destek ve Tanıtım Ajansı’nın kuruluşu sırasında paylaştığını belirterek, şu öneride bulundu: “. Bence yabancı yatırımcıyı en çok yoran ve üzen şey, yeni girdiği bir ülkede nereye nasıl başvuracağını bilememek, kurumlar arasında mekik dokur hale gelmek. Bunun en etkin çözüm yolu ise, tek adres (one stop shop) stratejisi. Ben Türkiye’nin en büyük destekçilerinden biriyim. Türkiye bu stratejiyi gerçekten uygulamaya alırsa çok başırılı olur. Türkiye’nin son 7-8 yıldaki başarıları bir başlangıç bana göre.”
‘Buraya niye yatırım yapıyorsun’ diye soran başbakanlar bile oldu
COCA-Cola İçecek’in 6 yıl içinde sadece Türkiye operasyonundan 10 ülkeye çıktığını kaydeden Michael O’Neill, şunları anlattı: “Zaman zaman yatırım yaptığımız ülkelerin sosyal ve siyasi ortamının insanları şaşırttığını görüyorum. Oysa biz belli bir strateji ile fırsat gördüğümüz bölgelere yatırım yapıyoruz. Her adımımızı hesaplayarak atıyoruz. Ancak yine de bazen yatırım yaptığımız ülkelerin kendisinden bile beklenmedik yorumlar gelebiliyor. Hatta hiç unutmuyorum, yatırım yaptığımız ülkelerden birinde adını vermem doğru olmaz, ülkenin başbakanı ‘Buraya yatırım yapacağınızdan emin misiniz? Bizim çok sorunlarımız var’ diye sormuştu. Yatırım yapmayın demiyordu ama yine de ‘Yatırım yapmasanız sizin için daha iyi olur’ demeye çalışıyordu.”
Pakistan’da sıcak Kazakistan’da soğuk zorlar, işin sırrı Türkler
BİRBİRİNDEN farklı 10 ülkedeki faaliyetlerinin ve başarılarının çoğu şirketi şaşırttığını belirten Michael O’Neill şunları anlattı: “Bu başarının sırrını soranlar oluyor. Aslında bir sır yok. Hiç de kolay operasyonlar yönetmiyoruz. Pakistan’da ticaretimizin yüzde 90’ını bakkal dediğimiz çok küçük işletmelerde yapıyoruz. Örneğin Pakistan’da çok sıcak hava ile mücadele ediyoruz. Kazakistan’da ürünlerimiz eksi 40 derecede donmasın diye araçlarımıza ısıtıcı koyuyoruz. Bütün bunlar farklı yetenekler, farklı yönetim özelliklerine sahip profesyoneller gerektiriyor. Her ülkenin gerçeklerine göre yerellik ilkesini uyguluyoruz. Buna bir de Türklerin girişimci kişiliği, bölge ile olan ortak kültür mirasının katkısını da eklemek gerekiyor. Çünkü bana kalırsa asıl başarı, Türklerin bölgeyi iyi tanımalarından ve risk alma özelliklerinden geliyor.”