Güncelleme Tarihi:
ALIŞVERİŞ merkezleri bu yılın ilk yarısında 17.4 milyar liralık ciroya ulaştı. Bu rakamın, yıl sonu için konulan 35 milyar liralık ciro hedefinin garantilendiği anlamına geldiğini söyelyen Alışveriş Merkezi (AVM) Yatırımcıları Derneği (AYD) Başkanı Hakan Kodal, “Yılın ilk 6 ayındaki ciro, geçtiğimiz yılın ilk yarısına göre yüzde 15 oranında artış gösterdi. Tüketici, ülke batıyor laflarına ve döviz hareketlerine rağmen soğukkanlılığını koruyarak sert fren yapmadı” dedi. Kodal konuşmasını şöyle sürdürdü: “Enflasyonda artış var fakat tüketicide de krizden güçlü çıkmış olmanın getirdiği bir güven var. 2010 yılında 27.8 milyar lira ciroya ulaştık. Bu yılki hedefimiz 35 milyar liraya ulaşmak. Bu cironun 9.2 milyar liralık kısmını Anadolu temsil ederken, İstanbul’un payı 8.2 milyar lira oldu.”
Anadolu yüzde 17 büyüdü
AVM sektörünün Anadolu’da ciddi büyüme potansiyeli olduğuna dikkat çeken Kodal şöyle devam etti: “Türkiye’de bugüne kadar yapılan 35 milyar dolarlık AVM yatırımlarının 2015 yılına kadar 50 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Metrekare başına Anadolu yüzde 17 büyürken, Türkiye genelindeki büyüme yüzde 15 oldu.
İstanbul yüzde 13 büyürken, Anadolu’nun markalara alıştığı bu sayede kısa zamanda aradaki farkı kapatacağı görülüyor. Türkiye genelinde 283 aktif AVM ile 7.1 milyon kiralanabilir alan bulunuyor. Ancak halen 81 ilin 48’inde AVM bulunmuyor. Büyüme tarafına baktığımızda da Anadolu İstanbul’dan çok daha hızlı büyüdü. Anadolu’da esnaf, AVM’ye kafasında soru işaretleriyle bakıyor. Ancak şehir mimarisinden esinlenilerek yapılan AVM’ler daha sonra esnafın da hoşuna gidiyor ve o da AVM’ye girerek bir parçası oluyor. Bugüne kadar 12 milyar dolarlık yabancı yatırım çeken sektör Sektör 350 bin kişiye istihdam sağlıyor.”
Türkiye bölgesel merkez
Türkiye’nin AVM’ler açısından bölgesel merkez haline geldiğini belirten Kodal, Ortadoğu’dan gelen turist akınının önümüzdeki dönemde de devam edeceğini söyledi. Yurtdışındaki İstanbul Shopping Fest tanıtımların büyük faydasını görduklerini anlatan Kodal şöyle konuştu: “Bu yıl gerçekleştirilen Shopping Fest’ten büyük dersler aldık. Önümüzdeki yıl daha başarılı bir festivale imza atacağız. 2011’de Shopping Fest sayesinde geçtiğimiz yılın aynı dönemine göre yüzde 25’lik artış sağladık. Bu dönemde yabancı kredi kartlarının kullanımı da yüzde 72 arttı. Bu da turistlerin Shopping Fest’e büyük ilgi gösterdiğinin önemli kanıtı.”
Uygun TL kredisi olsa dövizle borçlanmayız
BİRLEŞMİŞ Markalar Derneği (BMD) Başkanı Yılmaz Yılmaz’ın, AVM’lerde kiralamaların döviz yerine TL cinsinden olması gerektiği yönündeki açıklamalarıyla ilgili yorumda bulunan Hakan Kodal şu değerlendirmeyi yaptı: “Asıl sorun kurdaki kısa dönemli artışlar. AVM yatırımcıları olarak döviz kredisiyle borçlanıyoruz. Uygun TL kredisi olsa biz deli değiliz, yabancı parayla borçlanalım. AVM yatırımlarında Türk finans sisteminin henüz uzun vadeli kredilerde TL’ye geçmemesinden kaynaklanan sıkıntılar var. Çözüm tek başına kiraların TL’ye dönmesi değil, yatırım ayağıyla da TL’ye dönmek.”
İstanbul’u pazarlamak haziranda daha kolay
HAKAN konuşmasını şöyle sürdürdü: “Önümüzdeki yıl Shopping Fest’i haziranda yaparak bu yılın rekor haziranına göre yüzde 35’lik bir ciro artışı yakalayacağız. Bu da sektöre önümüzdeki yıl yüzde 15’lik artış olarak yansıyacak. Organizasyonu haziran ayında gerçekleştirmemizin bir sebebi de haziranın başka festivallerle daha keyifli bir dönem olması ve İstanbul’u pazarlamanın daha kolay olması.”
1.2 milyar ziyaretçi ağırlayacak
GEÇTİĞİMİZ yıl 1.07 milyar ziyaretçi ağırlayan AVM’lerin, bu yılki hedefinin 1.2 milyar ziyaretçiye ulaşmak olduğunu söyleyen Hakan Kodal konuşmasını şöyle sürdürdü: “2011 yılının ilk 6 ayındaki 616 milyonluk ziyaretçi sayısı da doğru yolda olduğumuzun göstergesi. 2011’in ilk yarısında 17 yeni AVM açıldı. İstanbul yeni AVM’lerle 100’ler kulübüne girdi. Ankara 31, İzmir 17 ve Antalya 13 AVM ile İstanbul’u takip ediyor.”
AVM’lerde en sıcak ramazan kampanyaları
BU yıl Ramazan’ın, ağustosa denk gelmesi nedeniyle en sıcak ramazan söylemini hakettiğini belirten Kodal, tüm AVM’lerin müşteri çekmek adına kampanyalar uygulayacağını belirterek, “AVM’ler gece 11’e kadar açık olabilecek. İstanbul ve Antalya’da bazı AVM’lerin açılış saatleri değişecek” dedi.