Çinliler, Türk tarım ürünlerini sevdi

Güncelleme Tarihi:

Çinliler, Türk tarım ürünlerini sevdi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2012 11:41

Türkiye'den Çin'e yapılan tarım ürünleri ihracatında yüksek oranlı artış dikkati çekiyor.

Haberin Devamı

Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) verilerine göre, geçen yıl bin 970 tonla 11,2 milyon dolarlık fındığın ihraç edildiği Çin pazarı, kuru incire de büyük ilgi gösterdi. 2011 sezonunda 187 ton kuru incirin gönderildiği Çin'e bu yıl yapılan ihracat, sezon bitmeden 800 tona ulaştı. Sezon sonunda bu rakamın bin ton sınırına ulaşması bekleniyor. Çin pazarında tanıtımı yapılan diğer ürünler olan zeytinyağında ihracat, geçen sezona göre yüzde 105 artarak 464 tona, kayısıda ise yüzde 37 artarak 195 tona yükseldi.

Türkiye İhracatçılar Meclisi Yönetim Kurulu Üyesi Eli Alharal, Fındık Tanıtım Grubu'nun başlattığı tanıtım kampanyaları sonucu fındığın Çin'de endüstriyel ana girdiler arasına girdiğini söyledi. Alharal, kuru incirde de 4 yıl önce bir tanıtım programı başlattıklarını belirtti.

Haberin Devamı

“Çinliler, inciri beklediğimizden çok sevdi”

Kuru incirde kısa zamanda önemli bir başarı elde edildiğini, ihracatın 4 yılda 20 tondan bin tonlara çıktığını kaydeden Alharal, şu bilgileri verdi:
“Kuru incir, Çin'de tanınan bir ürün değildi. Bu pazarda, İran'dan gelen, Türk inciriyle pek ilgisi bulunmayan bazı ürünler vardı. Burada öncelikle kuru inciri anlatmaya çalıştık. Büyük marketlerde “tadım günleri” organize ederek Çinliler'e incirin nasıl tüketileceğini anlattık.

Bizim için çok riskli bir yatırım oldu ancak Çinliler, inciri beklediğimizden çok sevdi. Çin'in en büyük market zincirlerinde ürünlerimiz yer alıyor. Ayrıca televizyon ve internet yoluyla yoğun bir satışı var. Öyle ki Çin, 4 yılda Türkiye'nin kuru incir ihracatı içinde 5. büyük pazar haline geldi. Bu artış grafiğini bozmadan götürmeye çabalıyoruz. Bir aksilik yaşanmazsa Çin, Avrupa'daki klasik pazarlarımızı yakalayacak.”

Kayısı ve zeytinyağını da tanıtacaklar

Kuru incirin ardından kayısı ve zeytinyağını da tanıtmak üzere çalışma yaptıklarını anlatan Alharal, kayısıda günkurusu çeşidinde pazar potansiyeli bulunduğunu söyledi. Eli Alharal, zeytinyağında da rakip ülkelere ait ürünlerde karışım yağ tespit edilmesi nedeniyle fırsatlar doğabileceğini anlattı.

Haberin Devamı

Alharal, “Türk tarım ürünleri klasik pazarlarda yatay bir seyir izliyor. Rakamların sıçradığı Çin'de başarılıyız. Ancak bu başarıyı devam ettirmemiz gerekiyor. Çin, kaliteden taviz vermeyen bir pazar, buna dikkat edilmemesi halinde çok iddialı ihracatçılar dahi pazar dışı kalabiliyor” diye konuştu.

Alharal, Çin'in yanı sıra kuru meyvede hedef ülke olarak belirlenen Japonya, Endonezya, Hindistan ve Rusya pazarlarında tanıtımını organize etmek üzere Kuru Meyve Tanıtım Grubu oluşturulacağını da kaydetti.

Türk Ticaret Merkezi kuruldu

Çin'de Türk tarım ürünlerini televizyon kanalları ve internet tanıtımı yoluyla pazarlayan Yamasa Enterprise şirketinin sahibi Yavuz Avcı, Çin'de Türk mallarına karşı olumsuz bir imajın olmadığını belirtti. Avcı, Türkiye'nin geleneksel tarım ürünlerinin Çinli tüketicinin dikkatini çektiğini ifade etti.

Haberin Devamı

Türk incirini tanıtmak için Çin'de bulunan 20'ye yakın pazarlama amaçlı televizyon kanalıyla anlaşma yaptıklarını bildiren Avcı, kuru incirin tanıtımı için Türkiye'de dahi çekilmeyen filmlerin bu kanallarda gösterime sunulduğunu anlattı. Avcı, bu filmler aracılığıyla Çinli tüketicilere incirin ne olduğu, nasıl tüketildiği konusunda uygulamalı bilgiler verildiğini kaydetti.

Filmler sayesinde satışların beklenenin üzerinde arttığına işaret eden Avcı, ürünün marketlerdeki satışlarının da hızla arttığını ifade etti.
Çin'de Türk tarım ürünleri için büyük potansiyel bulunduğunu ancak “çok çalışılması ve ve emek harcanması gereken bir pazar” olduğunu bildiren Avcı, şöyle konuştu:

Haberin Devamı

“Çin pazarına açılmakta çok geç kaldık. Şu anda hızlanan bir trene binmeye çalışıyoruz. Şirket olarak Türk ürünlerinin Çin'de daha etkili tanıtım ve pazarlamasının yapılabilmesi amacıyla Almanları örnek alarak Şangay'da bir Türk Ticaret Merkezi oluşturduk. Çin'e açılmak isteyen Türk şirketleri için bir platform oluşturma arzusundayız. Mütevazi olarak planladığımız merkezin Türkiye'deki kurumların desteğiyle gösterişli bir hale dönüşebileceğini düşünüyoruz.”

Avcı, 2012'nin Türkiye'de Çin yılı, 2013'ün ise Çin'de Türkiye yılı olarak ilan edildiğini kaydetti. Yavuz Avcı, Türk gıda ihracatçısının bu fırsatı iyi değerlendirerek geleneksel Türk ürünlerinin Çinli tüketicilere anlatılması konusundaki organizasyonlara ağırlık vermesi gerektiğini sözlerine ekledi.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!