Çinli Geely, Avrupa rüyası gördü, kapıyı Türkiye’den açacak

Güncelleme Tarihi:

Çinli Geely, Avrupa rüyası gördü, kapıyı Türkiye’den açacak
Oluşturulma Tarihi: Kasım 03, 2008 00:00

Çin’in tek bağımsız otomotiv üreticisi Geely, Avrupa pazarına ilk adımı Türkiye’den atıyor. Kasım ayında Anadolu Grubu distribütörlüğünde Türkiye’de satılmaya başlanacak Çinli Geely’in patronu Shufu Li, iş hayatında örnek aldığı Toyota gibi global dev olma rüyasının gerçekleşmesinde Türkiye’nin de önemli desteği olacağını söyledi.

SON 10 yılda yarattığı yeni otomotiv markalarıyla dikkatleri üzerine çeken Çin, küresel krizin etkilediği dünya otomotivinin geleceğine yön vermeye hazırlanıyor. 10 yıl önce ilk otomobilini üreten Çin’in tek bağımsız otomotiv üreticisi Geely, global marka hedefiyle Avrupa rüyasını Türkiye’yle gerçekleştirmek istiyor. 7 yıl içinde 15 milyar dolar yatırım yaparak Çin’in en büyük markalarından biri olmayı hedefleyen Geely, Avrupa’ya ilk olarak Türkiye pazarıyla adım atıyor. Kasım ayında Anadolu Grubu distribütörlüğünde Türkiye’de satılmaya başlanacak Çinli Geely’in patronu Shufu Li, iş hayatında örnek aldığı Toyota gibi global dev olma rüyasının gerçekleşmesinde Türkiye’nin de önemli desteği olacağını söyledi.

Strateji geliştirecek

Dünyanın en genç otomotiv patronu ünvanına sahip Geely’nin 46 yaşındaki Başkanı Shufu Li, "Avrupa’ya ilk olarak Türkiye pazarıyla giriş yapıyoruz. Türkiye’den ve distribütörümüz Anadolu Grubu’ndan Avrupa pazarıyla ilgili çok şey öğreneceğiz. Zaten Isuzu ve Honda deneyimine sahip iş ortağımızın mühendisleri üretim sürecine şimdiden destek olmaya başladı. Biz bu deneyimlerinden yararlanıp Avrupa pazarına güçlü bir giriş yapmak istiyoruz" dedi. Shufu Li, şöyle konuştu: "Bizim en büyük rüyamız Avrupa ve Amerika pazarına girmek. Avrupa’ya yönelik olarak Euro5 motorumuz hazır. Dizel motor geliştiriyoruz. Geely’nin Avrupa’yla aynı standartlara sahip Türkiye’deki gelişimine bakarak Avrupa stratejimizi geliştireceğiz. Eğer ileride Anadolu Grubu da kabul ederse birlikte Avrupa’daki diğer pazarlara da açılmak isteriz. Eğer global marka olma yolunda Avrupa’da üretim ihtiyacı çıkarsa da Türkiye bizim için öncelikli adaylarımız arasında olur."

ABD’den etkilenip oto üretti

26 yıl önce 20 yaşındayken gittiği Amerika seyahati sırasında gördüğü otomobillerden etkilenerek, Çin’de otomotiv üretimine girmeyi kafasına koyan Li, şöyle devam etti: "1987 yılında Geely’i kurdum ve 1997 yılında ilk otomobili üretmeye başladık. Bugün geldiğimiz noktada 300 bin otomobil, 350 bin motor ve 350 bin şanzıman üreten 6 fabrikası olan Çin’in tek özel otomobil şirketiyiz. Diğer tüm şirketlerin ya devlet ya da yabancı ortakları var. Bize esnekli sağlayan bağımsızlığımız sayesinde şu an Çin’in 8’inci en çok satan markasıyız. Hedefimiz kısa sürede ilk 3’e girmek."

15 milyar dolar yatırım

Yıllık 300 binlik otomobil üretim kapasitelerini önümüzdeki 7 yıl içinde 2 milyon adede çıkartacaklarını söyleyen Li, "6 olan fabrika sayımızı da 2012’ye kadar 9’a çıkartıyoruz. 2012’de otomobil üretimimiz 1 milyon adede, 2015’te ise 2 milyona ulaşacak. Bunun için 7 yılda 15 milyar dolar yatırım yapacağız" dedi. Bu hedef doğrultusunda 5 olan model sayılarını da kademeli olarak artıracaklarını kaydeden Li, 2 yılda 12 yeni modeli piyasa sunacaklarını, 2015 yılında ise toplam model sayılarının 42’ye ulaşacağını söyledi. Li, yer aldıkları mevcut sınıfların dışında MPV, orta sedan, SUV, Minivan, lüks sedan gibi yeni segmentlere de gireceklerini kaydetti.

Çin’in Toyota’sı olacağız

Japon Toyota’yı örnek aldığını vurgulayan Shufu Li, "Aynı Toyota gibi global marka olmak istiyoruz. Pazara yakın yerlerde üretim yapıp, ihtiyaçlara göre model ve teknoloji geliştireceğiz. Ortak platform stratejisiyle aynı Toyota gibi düşük maliyetle çok model üreteceğiz. Bağımsız bir şirket olarak kalıp, yolumuza tek başımıza devam edeceğiz. Çin’in Toyota’sı olmak istiyoruz" diye konuştu.

Zordaki şirketi satın almayız

KRİZİN
otomotivde kendileri için fırsat yaratabileceğini kaydeden Shufu Li, "Dünya devleri kan kaybederken biz durumu kontrol edebiliyoruz. Çinliler için kriz ortamı fırsat yaratabilir. Ucuz, kaliteli ve teknolojisi yüksek araçlar üretip global pazarda söz sahibi olmak istiyoruz. Biz bu ortamda fiyatları düşen zordaki uluslararası markaları satın almak istemiyoruz. Yolumuza tek devam edeceğiz" dedi.

İkinci Çinli 10 bin dolara geliyor

GEELY
, bu ay ortalarında Chery’den sonra Türkiye’de satışa sunulacak ikinci Çinli otomobil markası olacak. Anadolu Grubu’na bağlı Anadolu Araçlar ve Ticaret, Kasım ayı ortasında Geely’nin 2 modelini Türkiye’de satışa çıkaracak. Anadolu Holding Otomotiv Grubu Başkanı Kamil Eser, Geely’nin ülke çapına yayılan 2 5 bayide satılacağını belirterek, " 2009’da bu sayı 30’a çıkacak" dedi. Geely’nin modellerinin Çin ve diğer ülkelerde MK, FK gibi rakamsal kodlarla satıldığını ancak Türk tüketicilerin kolaylığı için farklı isimler belirlediklerini kaydeden Eser, "Türkiye’ye CK modelini Echo, MK’yı Familia ismiyle ithal edeceğiz. B segmentinde yer alan Echo’nun fiyatı yaklaşık 10 bin dolar dan başlayacak. Geely’nin satış hedefleriyle ilgili bilgi veren Kamil Eser, şunları söyledi: "Geely ile normalde yeni bir otomobil alması zor olan insanlara hitap ediyoruz. Açıkçası biz Geely’nin geleceğine yatırım yaptık. Karlı olmak şu an bizim için çok önemli değil. İlk yıl pazarın gidişatına göre 3 ila 5 bin adetlik satışa ulaşmayı planlıyoruz. Pazar payımızı da yüzde 1-1.5 seviyelerinde olacağını öngörüyoruz."

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!