OluÅŸturulma Tarihi: Temmuz 07, 2004 00:00
Dünya otomotivinde önemli bir paya sahip olan Amerika'da Çin yapımı otomobiller dolaÅŸacak. Ãœlkede önce Arizona eyaletininde boy gösterecek Çin yapımı araçlar, göz doldurur ise diÄŸer eyaletler de Çinli araçlar konusunda ikna edilmiÅŸ olacak. Ancak, Çinli araçlar girdikleri bu macerada kalitelerini kanıtlamak zorundalar.Amerikan otomobilleri gibi dünyanın her yerinde kabul görmüş ve hayranlık uyandırmış bir konsept varken, dünyanın deÄŸiÅŸen dengeleri Amerikalı üreticileri UzakdoÄŸu'nun bir ucundaki Çin'e yöneltti. Bir zamanların iki kutuplu dünyasında iki önemli gücü temsil eden Amerika ve Çin, ticaret ortak paydasında buluÅŸtular. Çin yeni dünyada Amerika'nın en büyük üçüncü ticari ortağı olurken, bir yandan da Amerika'daki iÅŸ kaybının en büyük nedenlerinden biri haline geldi. Kalitesi ve yetersiz işçiliÄŸi uzun süre konuÅŸulan Çin, düşük maliyetleriyle dünyanın yeni üretim üssüne dönüşürken, otomotiv üretiminde de söz sahibi olacaÄŸa benziyor.Amerika'da ilk önce Arizona eyaletinde vitrine çıkacak olan Çin yapımı araçlar, ilerleyen günlerde diÄŸer eyaletlerde de satılmaya baÅŸlanacak. Arizona'daki bayiler WallMart usulü fiyatlandırma ile binlerce tüketicinin ilgisini çekmeyi umuyor.China Motor adında bir ÅŸirket, anlaÅŸtığı yüz bayi ile Çin yapımı araçları Amerika'da satmaya hazırlanıyor. Åžirketin 2004 yıl sonuna kadar ki satış hedefi ise 60 bin adet. Åžirketin Çin'da birlikte çalıştığı üreticiler ise şöyle: 'Geely Automobile Holding (Geely Otomobil Holding), Great Wall Automobile Holdings (Çin seddi Otomobil Holdign) ile moped üretimi yapan ve kamyon iÅŸine girmeye hazırlanan Gonow.'KALÄ°TE YETERLÄ° MÄ°?Çin yapımı araçlar Amerika yollarına çıkmaya hazırlanırken, uzmanlar Çin de yapılan üretimin ne kadar yeterli olacağını sorguluyorlar. Sektör analistleri, Çin yapımı araçların düşük kalitede olduÄŸunu belirtiyorlar ve Amerikan araç standartlarından çok uzak olduÄŸunda ısrar ediyorlar. Uzmanlar, çevreyle dost ve yüksek güvenlik önlemlerine sahip araçları tercih eden Amerikalılar'ın isteklerini karşılamaya çalışan Amerika'nın yerleÅŸik otomobil üreticilerinin bile sıkıntı çektiÄŸine dikkat çekiyorlar.YUGO KÖTÃœ ÖRNEK1980'li yıllarda Amerika'da satılan Yugoslavya yapımı ucuz otomobil 'Yugo' kalite problemleriyle karşılaÅŸmış ve çok da baÅŸarılı olamamıştı.IRN AraÅŸtırma ÅŸirketinde otomotiv sektörü uzmanı olarak çalışan analist Erich Merkle, Yugo örneÄŸini de hatırlatarak, ucuz Çin yapımı araçların Amerika'da baÅŸarı ÅŸansının çok zayıf olduÄŸunu söylüyor. China Motor'un 60 bin olan bu yılki satış hedefi ise sektörde 'fazla iyimser' bir beklenti olarak deÄŸerlendiriliyor. GeçmiÅŸ yıllarda global otomotiv üreticileri Ä°talyan Fiat, Fransız Renault ve Koreli Daewoo gerileyen satışlar nedeniyle Amerikan pazarından çekilmiÅŸlerdi.Çin'in 'korkunç' olarak nitelendirilen kalite sorununu, araÅŸtırma ÅŸirketi J.D. Power & Associates'in hazırladığı bir rapor kanıtlar nitelikte. Otomotiv sektöründe özellikle yerel üreticilerin dünyadaki kalite standartının oldukça gerisinde olduÄŸunu ortaya koyan rapor, Çin'de üretilen küçük bir otomobilin Amerika'da üretilene kıyasla 4 kat daha kalitesiz olduÄŸunu gözler önüne serdi. Demet CENGÄ°ZFiyatı10 bin doların altındaCHINA Motor ÅŸirketinin başında bulunan David Shelburg, Çin'in hızla büyüyen otomotiv endüstrisinden ve ucuz işçilik maliyetlerinden faydalanarak 100 bayiye ulaÅŸan bir aÄŸ kurdu. Shelburg'un yıl sonu için yaptığı satış planı, fiyatları 10 bin doların altından baÅŸlayan Çin yapımı 60 bin otomobil ve kamyonun satışını kapsıyor. Shelburg, 1960'larda Amerika'da Subarus'u satan ilk bayilerden biriydi. Shelburg Kaliforniya ve Canton arasında kurduÄŸu iÅŸle bir indirim kralı olmayı umuyor. Shelburg'un eÅŸi Paula Shelburg ise ÅŸirketlerinin indirim kralı olarak ün salacağından çok emin olduÄŸunu söylüyor.Renault Çin'de Megane Sedan üretecekRenault Yönetim Kurulu BaÅŸkanı ve Genel Müdürü Louis Schweitzer, Pekin ziyareti sırasında, Renault ile Dongfeng Motor Company (DFC) arasında bir ortak otomobil üretim ÅŸirketi kurulması projesi hakkında görüşmek üzere, Çin'li yetkililerle bir araya geldi. Ä°ki firma, Çin'de ortak bir üretim baÅŸlatarak yılda 300 bin otomobil üretmeyi amaçlıyorlar. Ortak ÅŸirketin üreteceÄŸi ilk modelin Megane Sedan olması bekleniyor. Bu modeli baÅŸka modeller takip edecek. Bu modeller arasında Çin pazarına uyarlanmış bir Logan olması da planlanıyor. Bu proje, Renalut'nun büyük bir hızla büyüyen Çin pazarına, yerel ÅŸartları çok iyi bilen saÄŸlam bir lokal ortak ile, 2006 yılından itibaren girmesini saÄŸlayacak. Proje, 2010 yılında 4 milyon otomobil üretmeyi hedefleyen Renault için büyük öneme sahip. Bu ortaklık sayesinde DFC de daha güçlenmiÅŸ olacak. Renault ile DFC arasında ortaklık yolu ile oluÅŸturulacak olan yeni ÅŸirket, DFC ile Renault-Nissan ittifakı arasındaki iÅŸbirliÄŸinin kapsamını geniÅŸletecek. Bu iÅŸbirliÄŸi, araÅŸtırma ve geliÅŸtirme dalının yanında insan kaynakları, mekanik ve imalatçılar gibi alanları da kapsayacak.Â
button