Ali ÖZTÜRK
Oluşturulma Tarihi: Haziran 09, 2009 00:00
Yıllık 400 milyon dolar ciroya ulaşan Barsan Global Lojistik; 12 ülkede kurduğu 26 lojistik üsten sadece Türkiye’ye değil, farklı ülkelere de mal taşıyor. Barsan Yönetim Kurulu üyesi Sadık Baydere, "Çin’de 3 lojistik üs kurduk. Hong Kong’da depo aldık, dünyanın en büyük limanı Yangshan ve Çin’in Tahtakale’si Yiwu’da lojistik yatırımı tamamladık" dedi.
KÜRESEL krizde de büyümeye odaklanan dünyanın en büyük üretim üssü Çin’e 10 yıl önce giren ve bugüne kadar kiralık ofis ve depolarda lojistik faaliyetlerine yön veren Barsan Global Lojistik (BGL); bu ülkenin üç önemli ticaret kenti Hong Kong, Yangshan ve Yiwu’da 10 milyon dolara 3 mülk alarak, 4 yılda lojistik üs yatırımları için yaptığı harcamayı 150 milyon
Euro’ya çıkardı. Barsan Global Lojistik Yönetim Kurulu Üyesi ve Direktörü Sadık Baydere; Hong Kong’da aldıkları lojistik depoda yaptığı basın toplantısında; birkaç yıl önceye kadar kendi öz varlıkları ile büyüdüklerini, strateji değişikliğine giderek ortaklıklara ve özvarlık alımlarına yoğunlaştıklarını bildirdi.
Sadık Baydere, "2 yıldır bizim faaliyetimizi tamamlayan lojistik şirketleriyle ortaklığa gidiyoruz, bu şekilde sinerji yaratıyoruz. Bu anlamda, Uzakdoğu pazarında etkin bir Türk lojistik şirketi olan Unimar’a, gümrükleme şirketi De-Ka’ya ve Macaristan merkezli TransEmex’e yüzde 50’şer ortak olduk" dedi. 12 ülkede 26 lojistik merkeze kavuştuklarını söyleyen Sadık Baydere, son 3 alımı Çin’de yaptıklarını kaydetti. 2000 yılından bu yana Çin pazarında yer aldıklarını aktaran Baydere, "Son 3 önemli adımla, Çin Seddi’ni 3 noktadan aştık" ifadesini kullandı.
Ayda 600 konteynerHong Kong’daki lojistik depoya 3.5 milyon
dolar harcadıklarını aktaran Baydere, "Çin’deki yatırım 10 milyon doları buldu. Tüm dünyaya mal taşıyoruz. Çin’den Türkiye’ye ayda 350, ABD ve Avrupa başta olmak üzere dünyaya ayda 250 konteyner çıkarıyoruz. Çok hızlı büyüyen ve Çin’in Tahtakale’si denilen Yiwu kentine de üs’lendik. Bu kentte günde 300 milyon dolar, yani yılda yaklaşık 110 milyar dolar ticaret dönüyor. 60 bin showroom var, sipariş üzerine her kalitede mal üretiliyor" diye konuştu. "Krize rağmen Çin ve ABD’ye yatırım yapmaktan korkmuyor musunuz" sorusuna Baydere şu yanıtı verdi:
Dünyayı kokluyoruz"Krize rağmen, tek başına ABD dünya tüketiminin yüzde 20’sini yapıyor. Bu önemli bir veri. Belirli sektörlerde hizmetlerini durduranlar var, biz devam ediyoruz. ABD ve Çin’e özel ihtimam gösteriyoruz. Bu iki ülkeden dünyaya yayılacağız. Lojistik noktaların sayısını artıracağız. Yatırımlara 4 yıl önce başladık. Sürekli dünyayı kokluyoruz. Barsan geçmişte de en hızlı büyümeyi krizlerde yakaladı. O yüzden çekilmemek, korkmamak lazım. Satın almalara, ortaklıklara gidiyoruz. Bu kriz bizi her zamankinden fazla hırslandırdı. Barsan olarak 2009’u, 2008 seviyesinde ciroyla kapatmak istiyoruz. Kárlılık ise sıfıra inecek, 2009’da hepimiz kárı unutacağız."
Hindistan malını, Irak’a Mersin’den götüreceğizMERSİN Ofisi aracılığıyla Irak’ta da bazen operasyonlarının olduğunu belirten Sadık Baydere, Ortadoğu’da yüksek hacimli işler olduğunu, ancak Batılı anlamda bir iş ortamının Irak’ta bulunmadığını anlattı. Baydere, "Önümüzdeki günlerde Irak’ta bizi daha fazla göreceksiniz. Son olarak bir Hintli şirket, Kuzey Irak’a mal getirip getirmeyeceğimizi sordu. Hindistan’ın Kuzey Irak’a girişi, Mersin’den daha kolay. Basra körfezi üzerinden geçiş yerine Mersin tercih ediliyor" dedi.
Küresel lojistikçiler kendi derdine düştü, fonlar kapımızı çalıyorSADIK Baydere, küresel krizde binlerce lojistik firmasının battığını belirterek, "Geçmişte bize yabancı ortaklık teklifleri geliyordu, ancak şimdi bunlar azaldı. Son aylarda büyük fonlar kapımızı çalıyor. Küresel çaptaki lojistik firmaları zor durumda oldukları için, ilgileri azaldı. Onlar şimdi kendi derdinde. Lojistikte ciddi konsolidasyon olacak. Son dönemde, tek başına devam etme enerjisi olmayan şirketler bize gelip ’Bizi alır mısınız’ diyor" ifadelerini kullandı.
Yılda 30 milyar dolarlık ticaret malını taşıyoruz
SADIK Baydere, Türkiye’de kamu ve enerji ithalat-ihracatı haricindeki dış ticaretin yaklaşık yüzde 12-13’ünü BGL’nin yaptığını belirterek, "Entegre lojistik hizmeti veren bir şirketiz. Depo ve stok yönetimi hizmeti de verebilmek,önemli bir farklılık yaratıyor. Türkiye, 2008’de yaklaşık 330 milyar dolarlık ticaret yaptı. Buradan kamuyu ve enerji ihracat-ithalatını çıkarırsak, geriye kalan ticaretin miktar olarak yüzde 12-13’ünü yapıyoruz" dedi. Taşıdıkları mallar içinde yükte hafif pahada ağır ürünler de olduğu için taşıdıkları malların tutarının 30 milyar doları da geçebileceğini aktaran Baydere, zaten bir dünya şirketi olduklarını ancak, 2020 yılında lojistik sektörünün büyük oyuncularından biri olmak istediklerini bildirdi.
Yiwu’da Türk lokantası Türk kahvehanesi de varTÜRKİYE’de ticaret denilince ilk akla gelen merkezlerden olan İstanbul-Tahtakale’ye benzetilen, ancak belki yüzlerce kat büyüğü olan Çin’in Yiwu kentindeki ticaret merkezi, kilometrelerce uzunlukta ve 60 binin üzerinde showrooma sahip. Bu ülkeye giden ve sipariş üzerine mal ürettiren Türklerin "Çin’in Tahtakale’si" dediği Yiwu’da 200 Türk ailesi yaşıyor. Bunun yanında, her hafta çok sayıda Türk ticaret adamı, bağlantı kurmak, mal almak için Yiwu’ya gidiyor. Barsan’ın, dünyanın en büyük limanı olarak gösterilen Yangshan’a taşıyacağı Şanghay’daki lojistik merkezinin yöneticisi Ahmet Fedai, "Arap ülkelerinden ABD’liye, İsrailli’den Türk’e kadar çok sayıda tüccar Yiwu’da üslenmiş. En az 5 bin tane yerleşik Arap var. Yiwu’daki Türkler de burada Türk lokantası, Türk kahvehanesi kurmuş. İstanbul’un Tahtakale’sinde gördüğünüz simalar Yiwu’ya da geliyor. Biz de Yiwu’dan ABD’ye, Türkiye’ye, Ortadoğu’ya mal çıkarıyoruz" diyor.