A.A.
Oluşturulma Tarihi: Haziran 09, 2009 10:55
Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği (TÇMB) Genel Koordinatörü Oğuz Tezmen, iç piyasa şartlarının ağırlaşması nedeniyle sektörün yurt dışına yöneldiğini ve bu yıl 10 milyon tonun üzerinde ihracat hedeflediğini söyledi.
Tezmen, çimento sektörünün yılın 3 aylık döneminde 10 milyon ton üretim gerçekleştirdiğini ve bunun 6,7 milyon tonunun iç piyasada satıldığını kaydetti.
İhraç edilen 3,3 milyon ton çimentodan 200 milyon
dolar civarında gelir elde edildiğini vurgulayan Tezmen, 3 aylık dönemde Irak, Libya ve İtalya'nın ilk 3 sırada yer aldığını bildirdi.
Tezmen, 2008'in son çeyreğinde ortaya çıkan global krizin, hem gelişmiş hem de gelişmekte olan ülkeleri bu yıl derinden sarsacağını ifade ederek, “Bundan önceki kriz dönemlerinde ihracatı artırarak ayakta kalan çimento sektörünü, dış piyasalarda da yatırımların azalmasıyla birlikte bu sefer daha zorlu bir süreç beklemektedir” dedi.
Bu yıl inşaat sektörünün büyüme performansının, kamunun yatırım ödeneklerinin miktarı ve çeşitli projelere dağılımı, özel sektörün yatırım eğilimi, konut sektöründeki canlılığın tekrar artması, siyasi ve ekonomik istikrarın devamı gibi faktörlere bağlı olduğuna dikkati çeken Tezmen, şöyle devam etti:
“Ayrıca AB, ABD ve IMF üçlüsü ile süren ilişkilerde yaşanacak gelişmelerin ekonomi ve yabancı yatırımlar üzerinde yaratacağı etkiler de inşaat sektörünü etkileyecektir. Ancak ilk beklentiler, 2009'da inşaat sektöründeki canlanmanın gerçekleşmeyeceğini ortaya koymuştur.”
Global krizin etkilerinin azaltılması ve sanayinin sorunlarının çözümü halinde, sektörün büyümesinin mümkün olacağını vurgulayan Tezmen, büyümenin sürdürülebilmesinde iç talebin canlandırılmasının sağlanmasının da büyük önem taşıdığını söyledi.
Tezmen, nakliye maliyetleri düşünüldüğü zaman üretimin iç pazara göre yapıldığı çimento sektörünün, şartlarının ağırlaşması sebebiyle “mecburen ihracata yöneldiğini” vurgulayarak, şunları kaydetti:
“Çok sert bir rekabetin yaşandığı global pazarda Türk çimento sektörü, bu yıl, başta yakınlık avantajını kullanarak Rusya ve Orta Doğu olmak üzere Afrika pazarlarına yönelik ihracatını 10 milyon tonun üzerine çıkarmayı hedeflemektedir.
2009 yılında devreye alınacak yatırımlarla kurulu klinker kapasitesinin 60 milyon ton seviyesine ve eşdeğer çimento üretim kapasitesinin 75 milyon tona çıkması beklenmektedir. Sektör, artan üretim maliyetleri ve düşük iç piyasa fiyatları kıskacında mümkün mertebede dış piyasalara ağırlık vererek, karlılığını korumaya çalışacak.”