Güncelleme Tarihi:
GELECEKTE artık otomotiv sektörünü elektrikli ve sürücüsüz otomobillerin şekillendireceğinin belli olmasıyla birlikte taşlar yeniden karılmaya başlandı. ABD’nin ikinci büyük araç üreticisi Ford Motor Company, son 3 yıldır hisselerinin yüzde 40 değer kaybetmesi, kârlılığın düşmesi, piyasa değerinin 13 yıllık Tesla’nın geride kalmasıyla birlikte üst yönetimde ciddi bir revizyon için düğmeye bastı. Amerikan otomotiv devi, elektrikli ve otonom araçlar konusunda çok geri kalmalarına da bağlı olarak CEO’su Mark Fields’ı işten çıkartma kararı aldı. Fields’in yerine ise şirketin sürücüsüz otomobil çalışmalarının başındaki isim olan Jim Hackett’i getirdi. CEO’luğa sürücüsüz otomobiller ekibinin başındaki ismin getirilmesi, Ford’un önümüzdeki dönemdeki odak noktası hakkında somut bir işaret de veriyor.
KAN DEĞİŞİKLİĞİ ŞARTTI
2014’te emekli olan Alan Mullally sonrasında CEO olan Fields Fields’ın göreve geldiği 2014’ten bu yana Ford hisseleri yaklaşık yüzde 40 değer kaybetmişti. 2017’de otomobil satışlarında yüzde 25’lik düşüş yaşayan Ford, 1400 çalışanıyla yollarını ayırırken, bu sayıya yenilerinin de eklenebileceği belirtilmişti. Ford’un hissedarlarını harekete geçiren tek faktörün satışlardaki düşüş olmadığı açık. Şirketin pazar payındaki, kazancındaki ve hisse fiyatındaki gerileme de Fields’ın sonunu hazırlayan faktörler arasında değerlendiriliyor. Şirketin günümüzde otomotiv sektörü için hayati önem taşıyan teknolojik gelişim alanlarında da rakiplerinin gerisinde kalması da, kan değişikliği ihtiyacını doğuran nedenler içinde gösteriliyor. Örneğin, Ford’un önünde uzun menzilli elektrikli aracını piyasaya sürmesi için hâlâ üç yıl bulunuyor. GM ise ABD pazarında uzun süredir Chevrolet Bolt ile elektrikli otomobil seçeneği sunuyor. Buna ek olarak, Ford sürücüsüz otomobil teknolojisi konusunda da rakiplerini arkadan takip ediyor. Şirket, bu alana odaklanan mobilite birimini geçtiğimiz yıl faaliyete geçirmişti.
ELON MUSK FAKTÖRÜ
Fields’in kovulmasının diğer önemli bir sebebi ise Tesla’nın kurucusu olan Silikon Vadisi’nin çılgın mucidi olan Elon Musk. Çünkü son dönemde elektrikli ve sürücüsüz otomobil konusunda önemli aşama kaydeden Tesla’nın toplam değeri 47.8 milyar dolara ulaşırken, Ford’un değeri ise 45.1 milyar dolar seviyesinde kaldı. Ancak işin asıl ilginç kısmı iki şirketin geçtiğimiz yıl boyunca teslim ettiği otomobil sayılarını kıyaslayınca ortaya çıkıyor. Herkes, 2016’da 80 bin adetten az otomobil satan Tesla’nın nasıl olup da aynı yıl 6.7 milyon araç satan Ford’u geride bıraktığını konuşuyor. 127 yıldır otomobil üreten Ford’un sadece 13 yıl önce kurulan ve toplamda 4 modeli olan bir şirketin gerisinde kalması analistlerin de ezberlerini bozmuş durumda. Elon Musk ise hedeflerini büyütüyor. 2018’de 500 bin adet otomobil üretebileceklerini söyleyen Musk, yüksek teknolojinin kalıpları nasıl kırabileceğinin en büyük örneklerinden biri.
YENİ CEO’YU FORD AÇIKLADI
Ford Motor Company Başkanı Bill Ford, dün düzenlenen basın toplantısında 56 yaşındaki Mark Fields’in emekli olduğunu belirterek, yeni CEO olarak atanan Jim Hackett’le birlikte açıklamalar yaptı.
Bill Ford, “Ford’un geleceğe yönelik daha güçlü dönüşümü için hareket ediyoruz” dedi.