Güncelleme Tarihi:
HUBUBAT, Bakliyat, Yağlı Tohumlar ve Mamulleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete, ABD’de çikolata ve şekerlemeye aşırı ilgi olduğunu ve Türk firmaları için bu pazarda büyük potansiyel bulunduğunu söyledi. 350 milyonluk pazardan Türkiye’nin daha çok pay alması gerektiğini belirten Mete “Hedefimizde Wal Mart ya da Starbucks gibi dev zincirlerde Türk markalarının yeralması var” diye konuştu. ABD’nin Chicago kentinde düzenlenen dünyanın en büyük bisküvi, çikolata ve şekerleme fuarı Sweet and Snacks Expo 2012’ye milli katılım düzenlediklerini belirten Zekeriya Mete, 8 yıldır katıldıkları fuarda firmaların artık ABD’linin damak zevkine göre ürünler geliştirdiklerini söyledi. 15 Türk firması 222 metrekarelik alanda ürünlerini sergiledi.
ABD’ye ihracat artıyor
ABD’ye çikolata ve şeker sektöründe 80 milyon dolarlık ihracat yaptıklarını vurgulayan Zekeriya Mete, bu seneki fuarla ihracatı yüzde 20 artırmayı hedeflediklerini kaydetti. Mete, ABD pazarını şöyle anlattı: “ABD zor ama girenlerin mutlu olduğu bir pazar. Siyasi ilişkilerimizin iyi olduğu bu dönemde Amerika ile ticari ilişkilerimizi de artırmak istiyoruz. Amerika’nın gelir seviyesi ve nüfus gücü ortada. Obez bir toplum var ve tatlı daha çok gidiyor. Biz ise organik ürünler hazırladık. İhracat yapan firmalar çevre ülkelerdeki rahatlığı gördükleri için uzak pazarlara açılmıyordu. Fakat artık durum değişti. Türk işadamları dünyanın her yerine gidiyor.”
Zıt mevsim avantajı
Çikolata ve şekerlemede 200 ülkeye ihracat yaptıklarını hatırlatan Mete, sözlerini şöyle sürdürdü: “Zıt mevsimlerdeki ülkelerde faaliyet yapmayı planlıyoruz. Böylece piyasanın iç pazarda durgun olduğu mevsimlerde, bu ülkeler aracılığıyla ihracatımızı artırmayı hedefliyoruz. Bu amaçla 20 Haziran’da şekerin ana vatanı Brezilya’da gerçekleşen fuara da çikolata ve şekerleme tanıtım grubu olarak katılacağız. Türk sanayicisi, Brezilya ve Şili’ye de mal satar.”
Tanıtım grubu kurduk
Şekerin göz ardı edildiğine dikkat çeken Zekeriya Mete, “Maalesef bizim sektörün oluşturduğu katma değer ile çıkardığımız ses aynı değil. Çikolata ve Şekerleme Tanıtım Grubu kurduk. Bu gruba ihracat yapan tüm şirketler katılıyor. Üyelerden toplanan yıllık 2 milyon lirayı tanıtım için harcayacağız. 2012’de 6.5 milyar doları yakalar, Türkiye ihracatında 6’ncı sıraya çıkarız“ dedi.
Finans zorluyor
ABD’ye yapılan ihracattaki sıkıntıların başında en çok finans probleminin olduğuna dikkat çeken Mete, sözlerini şöyle sürdürdü: “Buradaki şirketler açık hesap çalışmak istiyor. Daha önceleri teşvik alıp sonra ihracat yapıyorduk. Fakat şimdi tersi bir durum söz konusu. Şekerde fiyat farklılığı da var. İhracatçımız pazarı kaybetmemek adına ciddi fedakarlık yapıyor. Tüm bunların ötesinde Türkiye’de yaşadığımız problemler de var. Mesela ihracatçımız bürokratik engellere çok takılıyor. Bazı bürokratlar ‘Tamam Efendim’ deyip keyifleri gelirse iş yapıyor. Bu bürokratik kafayla 2023 hedefine ulaşmada zorluk çekeriz.”
‘Tatlıya ekşi katıp’ ABD’ye ihracat yaptı
TÜRKİYE’de Nazar Sakızı markasıyla bilinen Saadet Gıda, ABD pazarı için ürettiği jel tarzındaki yumuşak şekerlemelerle fuarda dikkat çekti. Saadet Gıda Genel Müdürü Sübet Çiçek, Amerika pazarı için AR-GE çalışması yaptıklarını ve 300 bin dolar harcadıklarını kaydetti. Çiçek, şöyle konuştu: “Annesi Türk, babası İngiliz olan bir ABD vatandaşıyla tanıştık. ABD’lilerin şeker tercihleri konusunda bize bilgi verdi. Amerikalıların Türk damak tadının aksine ekşiye hayran olduklarını öğrendik. Jel tarzında ve büyük gramajlarda ürünler daha çok tüketiliyormuş. Pazarın gereksinimlerine göre hareket ettik. ABD pazarına girmek zor ama girdikten sonra da yol açık ve kârlı.”