ÇiÄŸ köfte ‘out’ kahveciler ‘in’

Güncelleme Tarihi:

Çiğ köfte ‘out’ kahveciler ‘in’
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 16, 2012 00:00

Türkiye’de girişimciliğin gittiği yönü göstermede önemli rolü olan franchising talepleri, son yıllarda ilginin ‘çiğ köfte’nin yerine ‘kahve’ye yöneldiğini ortaya koydu. İstanbul’da düzenlenen franchising fuarına katılan firmalar binlerce yeni bayilik için görüşürken, girişimciler de en az riskli alanı seçmeye çalıştı.

Haberin Devamı

GÄ°RİŞİMCÄ°LER, bu yıl 10’uncusu düzenlenen Franchising ve Markalı Bayilik Fuarı’na marka bilinirliÄŸi belli bir noktaya gelmiÅŸ firmalardan en karlı olanı seçmek için akın etti. 300’e yakın firmanın bayi aradığı organizasyona katılımın yaklaşık 20 bin yerli ve yabancı giriÅŸimciyi bulması bekleniyor. Hürriyet, fuarın ilk günü 50 önemli firma temcilcisi ile bire bir görüştü. Çıkan sonuç ise 2013 sonuna kadar 2 bin 500 yeni bayiye ulaÅŸma hedefi oldu. Katılımcı diÄŸer firmaları da eklediÄŸimizde bu sayının iki katına ulaÅŸması muhtemel.Â

/images/100/0x0/55ea2bf3f018fbb8f86f7f8b

Bu yıl fuarda özellikle kahve zincirleri ve yöresel tatların bayilik verme konusunda istekli oldukları görülüyor. İstanbul’da adım başı görmeye başladığımız kahve zincirlerine artık Anadolu’dan da büyük talep olduğu gözlemleniyor. Kahve zinciri sahipleri de başta Antalya olmak üzere güneydeki illerin bu konuda başı çektiğinde hem fikir. Yöresel tatlar tarafında ise Kayseri mutfağı ile kebap çeşitleri sunan şirketlerin ağırlığı hissediliyor. En dikkat çeken yöresel tat ise Gaziantep usulü çeşitli dolmalar yapıp küçük standlarda satışa sunan ‘Dolmacı’ markası.

Haberin Devamı

Çiğ köfte ‘doyurdu’

Bundan bir kaç yıl önce düşük yatırım bedelleri nedeniyle raÄŸbet edilen ‘çiÄŸ köfte’ iÅŸletmeciliÄŸinin sayısındaki düşüşe bakıldığında bu iÅŸ kolunun yavaÅŸ yavaÅŸ doyuma ulaÅŸtığı söylenebilir.Â

Fuarda ortalama 300’e yakın görüşme yaptıklarına dikkat çeken katılımcılar, bunların 10 ila 30’unu verimli geçtiğini ve fuar sonrası yüzde 10’a varan yeni bayi katılımı sağladıklarının altını çiziyor. Franchising vermek isteyenler, bu sene katılımcı firmaların daha üst düzeyde ve güçlü olduğuna dikkat çekerken, bunun ‘gerçek alıcı’ müşteri potansiyelini de artırdığına işaret ediyor.

350 bin TL'ye kadar Franchise bedeli

Maliyet tarafına bakıldığında ise; franchising bedellerinin 0 ile 350 bin lira arasında değiştiği görülüyor. Orta ölçekte bir yatırım için girişimcilerin ceplerinde 200 bin ile 300 bin TL arasında finansman bulunması gerekiyor. Bazı firmalar ise fuara özel indirimlerle bu miktarları yüzde 10 ile 15 arasında aşağı çekiyor.Çeşitli firmaların fiyat, konsept ve kurumsallık anlayışını bir arada görüp, değerlendirme fırsatı sağlayan franchising fuarının en önemli katkısı ise şüphesiz kararsız yatırımcıların son kararı vermesini kolaylaştırmasında yatıyor.

Haberin Devamı

Kriz döneminde daha avantajlı

Dünyanın Franchise Zirvesi burada toplandığı için bu yıl fuarın ayrı bir öneme sahip olduğunu söyleyen Ulusal Franchise Derneği (UFRAD) Genel Başkanı Dr. Mustafa Aydın, kriz dönemlerinde franchising sahibi olmanın avantaj sağladığını ve yerli firmaların ağırlığının arttığını söyledi.

Aydın şöyle konuştu: "Fuar 6 bin metrekare alanda kuruldu. 20 bin ziyaretçi bekliyoruz ve bunun yüzde 30'unun da uluslararası ziyaretçiler olacağını tahmin ediyoruz. Katılımcı markaların yüzde 30'u yabancı yüzde 70 ise yerli firmalar. Franchising sahibi olmak her zaman karlı bir iş. Ama özellikle kriz dönemlerinde çok daha avantajlı bir iş haline geliyor çünkü daha az yatırım ve riskle bilinen bir markayla yola çıktıkları için bir adım önde oluyorlar.

Haberin Devamı

"Bu yıl gıda, tekstil ve hizmet sektöründe franchising ön planda görünüyor. 2012'de özellikle Türk gıda sektöründeki yatırımcılar ürün çeşitliliğine gitmeye başladı. Burada Türk markaları bu noktada ciddi bir inovasyon yakaladı ve dünyanın damak tadına hitap edecek bir yapı içine girdi. Türkiye'de franchising sektörün ticari hacmi 35 milyar doları buluyor. Bu yılda işler iyi gitti, kriz ortamı franchising sektörünün büyümesini tetikliyor.

Yerli ağırlığı artıyor

"Daha önce pazar boştu ve yabancılar daha fazlaydı. Şimdi ise Türk 'akıncı beyleri' bu pazarlarda at koşturuyor. Daha önce yabancı markalar girince silip süpürüyordu ama şimdi yerli rakiplerini önemli oranda araştırıp öyle geliyorlar. Yerli markalarının dünya pazarında 300 tane franchise zinciri bulunuyor. Türk markaları her geçen yıl dünya pazarlarında daha çok yer alıyor."

Haberin Devamı

ekaplangil@hurriyet.com.tr

Çiğ köfte ‘out’ kahveciler ‘in’

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!