Güncelleme Tarihi:
KRİZDEKİ Amerikan Chrysler’in önce yüzde 20 hissesini alan daha sonra bunu kademe kademe yüzde 53.5’e çıkararak bünyesine katan İtalyan Fiat, tüm dünyadaki yeniden yapılanmasına Türkiye’yi de dahil etti. Fiat ile Chrysler’in global entegrasyon süreci doğrultusunda Fiat dünyasının önde gelen oyuncularından Tofaş’a fırsatlar sunan yeni sorumluluklar verildi. Buna göre Fiat ile Chrysler’in global ortaklığına paralel, ABD’li şirketin markaları Chrysler, Dodge ve Jeep artık Tofaş çatısı altına girdi. Türkiye’de Chrysler, Jeep ve Dodge markalı araçlar ve yedek parçalarının satış ile dağıtımı için 1 Ocak 2012’den itibaren Tofaş yetkilendirildi. Türkiye’de Chrysler artık Lancia markasıyla satılacak. Dodge, Türkiye’ye ithal edilmeyecek. Jeep ise Tofaş çatısı altında kendi markasıyla faaliyetlerini sürdürecek.
Chrysler’e Lancia logosu
Tofaş CEO’su Ali Pandır, Chrysler ve Jeep markalarının entegrasyon sürecinin başladığını, yeniden yapılanmanın 1 yıl süreceğini açıkladı. Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Ferrari ve Maserati markalarının yanına Jeep’i ekleyerek 6 markaya ulaştıklarını ifade eden Pandır, şunları söyledi: “Bugüne kadar Tofaş’ta olmayan markalarımızla yeni müşteri kitlelerini hedefliyoruz. Premium ligde yıldızlar karmamız oluştu. Global stratejiler doğrultusunda Lancia ve Chrysler’in artık tek DNA’sı olacak. Chrysler artık Avrupa’da Lancia amblemiyle satılacak. Diğer pazarlarda yine Chrysler olacak. Jeep yine Jeep olarak kalacak. Dodge markası ise olmayacak. Chrysler ve Jeep’in kuvvetli tarafları bulunuyor. 1+1’le üç satmayı hedefliyoruz.”
Yeni bayi teşkilatı kurulacak
Pandır, bugüne kadar Türkiye’ye ithal edilmiş, satışı yapılmış 30 bine yakın Chrysler, Jeep ve Dodge markalı araçlar ile yedek parça ve servis hizmetlerini vereceklerini belirterek, bundan böyle Türkiye’deki tüm Chrysler Grubu araç sahiplerine Tofaş güvencesi sunulacağını söyledi. Pandır, “Ayrıca Alfa Romeo, Lancia ve Jeep markaları için Fiat’ın dışında özel showroomlar oluşturacağız. Bu doğrultuda bayi ağımızı yeniden düzenleyeceğiz. Mevcut Chrysler bayileri bizim şartlarımıza uyarsa devam edebilirler. Yeni şartlar olacak” dedi.
Doblo RAM gündemde değil
Pandır, Fiat-Chrysler ortaklığının üretim açısından da yeni fırsatlar doğurabileceğini belirterek, şunları anlattı: “Fiat ile Chrysler’in kuvvetli ve güçsüz olduğu taraflar var. Birleşmeden yeni bir güç doğdu. Tofaş olarak Bursa’da sahip olduğumuz 400 bin adetlik kapasiteli fabrikada 5 markaya üretim yapıyoruz. Eğer bu yeni oluşumda Tofaş’a görev verilirse, Bursa fabrikasında yeni bir markayı daha üretebiliriz. Amerika’ya RAM markası altında Doblo üretimi şu an gündemde değil. Bunu Chrysler dile getirmişti. Eğer bir gelişme olursa bunu yapabiliriz.”
Yeni otomotiv devi 4 bölgeye ayrıldı
ALİ Pandır, Tofaş, Fiat-Chrysler entegrasyon sürecinde taşların yerine otururken ve yeni bir global otomotiv devinin doğuşunu bizlere gösterdiğini belirterek, “Fiat, geçen ay sonunda 1 Eylül 2011 tarihinden itibaren geçerli olmak üzere önemli organizasyonel değişiklikler yapıldığını açıkladı. Chrysler Grubu’nun büyük çoğunluğunun hisselerinin devralınması ve Fiat ile Chrysler Grubu’nun operasyonel olarak bütünleşmesi hedefi doğrultusunda, Grup İcra Konseyi (Group Executive Council-GEC) kuruldu. Yönetim Kurulu’nun dışında, Fiat’ın icra ile ilgili en yüksek karar organı olan Grup İcra Konseyi (GİK), 22 yöneticiden oluşuyor. Bu yeni yapıyla operasyonel faaliyetler ‘NAFTA’ (Kuzey Amerika), ‘Latin Amerika’, ‘Asya’ ve ‘Avrupa-Afrika-Ortadoğu’ olmak üzere 4 farklı bölgeye ayrılıyor” dedi.
Tofaş eylülde ‘altın’ olabilir
TOFAŞ’ın bugün 400 bin adetlik kapasiteye sahip olan Bursa’daki otomotiv fabrikasında, 5 markaya birden Ar-Ge’si Türk mühendisleri tarafından gerçekleştirilen modeller ürettiğini dile getiren Ali Pandır, dünya klasında üretim (WCM) alanında ulaştığı “Gümüş” seviyeyle, Fiat’ın 200 fabrikası arasında en kaliteli üretimi yaptığını hatırlattı. Pandır, “Eylül ayında Fiat Grubu bünyesindeki ilk altın seviyeye ulaşmak istiyoruz” dedi.
Avrupa bize gıptayla bakıyor
TOFAŞ’ın yılın ilk yarısında Türk otomotiv sanayinin toplam üretiminin yüzde 27’sini tek başına gerçekleştirdiğini vurgulayan Ali Pandır, Tofaş’ın 2006 yılında yüzde 71 olan kapasite kullanım oranının Haziran 2011 itibariyle yüzde 84 seviyesine taşındığını anlattı. Pandır, “Avrupa’da kapasite kullanımı yüzde 50-60 civarında. Bu yüzden Avrupalılar bize gıpta ile bakıyorlar” dedi.
Lancia logolu Voyager 2012 başında gelecek
TOFAŞ CEO’su Ali Pandır, Chrysler ve Jeep markasının 2013’ten itibaren model atağına kalkacağını belirterek, 2012’de entegrasyon sürecinin tamamlanacağını, 2013-2014’ten itibaren de meyveleri toplamaya başlayacaklarını kaydetti. Tofaş, Lancia logolu ilk Chrysler modeli Voyager’ın önümüzdeki yılın ilk yarısında pazara sunacak. Lancia Thema da aynı dönemde Türkiye’ye ithal edilecek. Şirket, Fiat Freemont’u da 2012’de getirmek için çalışmalarına devam ediyor.
Marchionne tarih yazıyor asıl oyun yeni başlıyor
TOFAŞ CEO’su Ali Pandır, deha olarak nitelendirdiği Fiat ve Chrysler’in CEO’su Sergio Marchionne’nin otomotivde tarih yazdığını belirterek, iki şirketin birleşmesi sonrasında asıl oyunun bundan sonra başlayacağını kaydetti.