Alper YOLDAŞ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 15, 2006 00:00
Günlük petrol tüketimi 21 milyon varili aşan ABD’nin Başkanı George W. Bush, geçtiğimiz hafta General Motors, Ford ve Chrysler’den ülkenin petrole olan bağımlılığının azaltılmasına katkıda bulunmalarını istedi.
Başkan Bush, başta hibrid olmak üzere etanol ve bio dizel gibi alternatif yakıtları kullanan araç üretiminin artması için her türlü desteği vereceğini açıkladı. Bu noktadan bakınca, hibrid gibi ekonomik araçları Türkiye pazarına sunmaya çalışan otomotiv sektörü, hükümetin petrol harcamalarını azaltmasına önemli katkı sağlayabilir. Sektörün tek beklentisi ise ABD Başkanı Bush’un yaptığı gibi AKP hükümetinin de çevreci ve ekonomik araçların kullanımı artıracak politikalara destek vermesi.
Son yıllarda yükselen ham petrol fiyatları, otomotiv sektörünün alternatif yakıt sistemleri ve düşük tüketim değerlerine sahip modellerin geliştirilmesine yönelik yatırımların önemini artırdı. Petrolün bir gün tükenecek olması ve çevrenin korunması amacıyla alternatif yakıtlar üzerine çalışmalar yapılırken, bu alternatif yakıtları kullanan motor teknolojilerini geliştirmek için de önemli yatırımlar gerçekleştiriliyor. Doğal gaz kullanımından geliştirilmiş temiz dizel teknolojisine, hibrid (melez) sistemlerden hidrojenle çalışan yakıt hücreli araçlara kadar birçok alternatif araştırılıyor. Bu seçenekler arasında ise hem benzinli hem de elektrikli motorun birarada kullanıldığı hibrid teknolojisi öne çıkıyor.
Japonya ve Avrupa’nın yanı sıra günlük 21 milyon varili aşan tüketimle ekonomisi petrole bağımlı ülkelerin başında gelen ABD’de de çevreci ve ekonomik hibrid araçların tüketiciler açısından cazip hale getirilmesi için önemli destekler verilmeye başlandı. Geçtiğimiz hafta ABD Başkanı George W. Bush, General Motors, Chrysler ve Ford gibi otomotiv devlerinden ülkenin petrole olan bağımlılığının azaltılmasına katkıda bulunmalarını istedi. Başkan Bush, başta hibrid olmak üzere etanol ve bio dizel gibi alternatif yakıtları kullanan araç üretiminin artması için her türlü desteği vereceğini açıkladı. Hibrid araçlara çeşitli vergi avantajları sunan Avrupa’dan sonra dizel araçların bile pek tercih edilmediği ABD de otomotiv sektörünün geleceğinde hibrid teknolojisinin ne derece önemli bir rol üstlenebileceğinin farkına varmış gözüküyor.
HİBRİD İÇİN ANKARA’YA YÜRÜYECEĞİM
Türk tüketicisi ise Avrupa ve Amerika’da otomotivin hızla yükselen trendi haline gelen hibrid teknolojisiyle 3-12 Kasım tarihleri arasında düzenlenen Auto Show 2006 fuarıyla tanıştı. Türkiye pazarına sunulan ilk hibrid otomobil olan Honda Civic’in lasmanıyla birlikte otomotiv firmalarından çevreci ve ekonomik araçlara vergi avantajları sunulması gerektiği mesajları verildi. Hem düşük emisyon değerlerine sahip olan hem de düşük yakıt tüken hibrid araçlar için ilk destek talebi de Auto Show fuarında Japon otomotiv üreticisi Honda’dan geldi.
Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Ümit Karaarslan, Avrupa’da yakıt tasarrufu sağlayan ve çevre dostu hibrid otomobillere vergi indirimi uygulandığını belirterek, şu açıklamayı yaptı: "Avrupa’da hibrid otomobiller için KDV ve ÖTV indirimi yüzde 50’leri buluyor. Ama Türkiye’de henüz böyle bir uygulama yok. Daha az yakıt tüketen bu araçların teşvik edilmesi ülke ekonomisine büyük katkı sağlayacaktır. Hibrid araçların Avrupa’da olduğu gibi vergi avantajıyla tüketici gözünde cazip hale getirilmesi için gerekirse Ankara’ya bile yürümeyi düşünüyorum."
DESTEK GELİRSE PRIUS’U GETİRİRİZ
Auto Show’da hibrid araçlara vergi avantajı getirilmesi konusunda açıklamalarda bulunan bir başka Japon markası da dünyanın ilk seri üretim hibrid otomobilini 1997 yılında piyasaya sunan Toyota oldu. Toyota Genel Müdürü İbrahim Orhon, Toyota’nın hem benzin hem de elektrikle çalışan modeli Prius’u getirmek için hükümetten vergi avantajı beklediklerini kaydederek, "Dünyada bu tür çevreci araçlar için vergi avantajları veriliyor. Bizde de vergi avantajı ortaya çıkarsa, 1.5 yılda Prius’u getiririz" dedi.
Bugüne kadar tüm dünyada 550 bin adet, Avrupa’da ise 50 bin adetlik satış rakamına ulaşan Prius’un tüm dünyada farklı bir vergi dilimine dahil olduğunu belirten Orhon, şöyle konuştu: "Çevreci hibrid otomobiller için Türk hükümetinin ayrı bir vergi düzenlemesi yapması lazım. Bugün bir çok ülkede bu yapılıyor. Türkiye petrol üreten bir ülke değil. İthal edilen petrol yüzünden cari açık büyüyor ve ekonomi sıkıntı çekiyor. Bu yüzden hükümetin hibrid ve dizel araçlar için farklı bir vergi uygulaması yapması gerekir. Bugün bir çok ülkede vergi düzenlemeleri çevreye ve petrol sarfiyatına göre yazılıyor. Türkiye’de bunu yapmalı."
BU FATURADAN KURTARIN
Auto Show’da otomotiv sektörü, çevreci ve ekonomik otomobiller için vergi indirimi talep ederken, hükümetten katılan tek yetkili olarak fuarı gezen Devlet Bakanı Kürşad Tüzmen de, fuarda gündemdeki alternatif enerjiler ile biyodizel ve biyobenzinin Türkiye için önemini vurguladı. Fuarda "Güneş enerjisiyle çalışan yarış otomobili" üreten Sakarya Üniversitesi’nin standında öğrencilere, "Beni bu benzin faturalarından ancak siz kurtarırsınız. Gelin bana beraber çalışalım. Alternatif enerjiler çok önemli" açıklamasını yapan Tüzmen, aslında milyarlarca dolarlık petrol ithalatının ekonomiye getirdiği yüke dikkat çekti.
Aynı günlerde Devlet
Bakanı ve Başbakan Yardımcısı Abdüllatif Şener ise, cari açığın en büyük nedeni olarak dünyada yükselen enerji fiyatlarını göstererek, "Başta petrol ve doğal gaz olmak üzere 20 milyar dolarlık enerji ithal ediyorsanız, tabii ki cari açık olur" şeklinde sözler söyledi. Sonuçta geçtiğimiz hafta, otomotiv sektörü hükümetten yakıt tüketimini azaltan araçlar için vergi avantajı talep ederken, hükümet tarafı da Türkiye’nin yüksek petrol faturasının başta cari açık olmak üzere ekonomideki olumsuz etkisinden bir anlamda şikayet etti. Bu noktadan bakınca, hibrid gibi ekonomik araçları Türkiye pazarına sunmaya çalışan otomotiv sektörü, hükümetin petrol harcamalarını azaltmasına önemli katkı sağlayabilir. Sektörün tek beklentisi ise ABD Başkanı Bush’un yaptığı gibi AKP hükümetinin de çevreci ve ekonomik araçların kullanımı artıracak politikalara destek vermesi.
ODD çevreci vergi için bakana gittiOtomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) yetkililerinin ise araçların sadece motor hacimlerine bakılarak değil, emisyon oranlarına göre de vergilendirilme yapılması için Çevre ve Orman Bakanı Osman Pepe ile görüştüğü belirtildi. Avrupa’daki benzer uygulamaların yanı sıra
Euro normlarına dikkat çeken ODD, Bakan Pepe’ye yeni teknoloji ürünü ve emisyon hacimleri düşük motorlara sahip olan araçların çevre kirliliğinin azaltılmasındaki rolünü anlattı. Bakanın da olumlu baktığı belirtilen ODD’nin ’çevreci oto vergisi’ talebi gerçekleşirse, Euro 4 normları gibi düşük emisyon oranlarına sahip araçlar vergi avantajına kavuşabilecek.
1 yıllık kullanım 71 ağaca bedel Yılda 1 milyon adet hibrid araç satılacakToyota Prius, çevre kirliliği konusunda düşük emisyon hacimlerinin ne kadar etkili olduğunu gösteriyor. Dünya hibrid teknolojisi pazarının büyük bölümünü elinde bulunduran Toyota’nın Prius modeli ortalama 4.3 litrelik düşük benzin tüketimiyle dizel araçlarla yarışıyor. D segmenti dizel otomobillerde 100 kilometrede ortala yakıt tüketimi 5.7 litre, C segmentinde 5 litre ve B segmentinde ise 4.5 litreyi buluyor. Aynı şekilde karbondioksit emisyonları Prius için kilometrede 104 gram iken, bu miktar D segmenti dizel araçlarda 154, C segmentinde 133, B segmentinde 118 grama ulaşıyor. D segmentindeki rakipleriyle karşılaştırıldığında, satılan her yeni Prius yılda 1 milyon tondan fazla karbondioksit gazının atmosfere karışmasını engelliyor. Bir ağacın yılda 14 kilogram karbondioksit emdiği düşünülürse, bu aracı kullanmakla 71 ağaçlık bir korunun işi yapılmış oluyor.
Hem elektrik hem de benzinli motora sahip olan hibrid araçların önünü Japon otomotiv üreticisi Toyota açtı. 1997 yılında dünyanın ilk seri üretim hibrid modeli olan Prius’u üreten Toyota, bu modeli ilk olarak Japonya pazarına tanıttı. Daha sonra ABD ve Avrupa pazarına sunulan Prius, Avrupa’da ’2005 Yılının Otomobili’ seçildi. Toyota’ya cevap olarak da Honda, 2000 yılında ABD pazarına yönelik iki kişilik hibrid otomobili Insight’ı üretti.
Hibrid otomobillerin özellikle ABD pazarında yüksek satış rakamlarına ulaşması ABD’li üreticilerin bu teknolojiye yatırım yapmasına neden oldu. Böylece Ford, bir SUV modeli olan Escape’nin hibrid motorlu versiyonunu pazara sunarak yarıştaki yerini aldı. Ford’u diğer ABD’li otomotiv firmaları da izledi. Hibrid teknolojisini daha da geliştirmek isteyen firmalar, maliyetleri düşürmek amacıyla ortaklıklara da gitmeye başladılar.
Hibrid modellerinin geleceğinin ne kadar parlak olduğunu PricewaterhouseCoopers’ın bir araştırması ortaya koyuyor. Araştırmaya göre 2010 yılına kadar dünya çapında 74 farklı hibrid otomobil modeli olacak ve satışlar yıllık 1 milyon adede yükselecek. Dünyaca ünlü bir başka araştırma firması J.D. Power and Associates tarafından hazırlanan rapora göre ise, 2010 yılında hibrid araçların ABD pazarından alacakları payın sadece yüzde 3’ü bulacağı belirtiliyor.
Seri üretim hibrid modelleriChevrolet Silverado
Ford Escape
GMC Sierra
Honda Accord
Honda Civic
Honda Insight
Lexus RX 400h
Lexus GS 450h
Lexus LS 600h L
Mercury Mariner
Saturn Vue,
Toyota Camry
Toyota Crown
Toyota Highlander
Toyota Previa
Toyota Prius