Ayşegül AKYARLI GÜVEN
Oluşturulma Tarihi: Şubat 28, 2007 00:00
Yılda 12 milyar dolarlık telefon görüşmesinin yapıldığı Türkiye’de, bu görüşmeleri bedavaya getirmek isteyen abonelere yönelik olarak ’reklamlı paket’ hazırlıkları başladı. GSM operatörleri ile anlaşmaya varılması durumunda abonelerin görüşmelerinin öncesinde ve sonrasında reklam dinleyerek fatura derdinden kurtulmasını sağlayacak sistemin 6 ay içinde piyasaya çıkması planlanıyor.
CEP ve sabit telefonlar üzerinden gerçekleştirilen görüşmeler için her yıl yaklaşık 12 milyar
dolar harcamanın yapıldığı Türkiye’de, bu görüşmeleri bedavaya getirmek isteyen abonelere yönelik olarak ’reklamlı paket’ hazırlıkları başladı. Amerika’da geçtiğimiz yıl başlanan, Türkiye’de de Mehmet Akif Köse ve Ozan Baykal tarafından patent başvurusunun yapıldığı uygulamaya göre telefon görüşmelerinin öncesinde ve sonrasında reklam dinleyen aboneler o görüşmelerin bedelini reklam verene yükleyebilecek.
ANLAŞILIRSA 6 AYDA ÇIKAR: Köse ve Baykal’ın GSM operatörü firmalarla anlaşma sağlaması durumunda 6 ay içinde piyasaya çıkması beklenen bu paketlerin 1 milyar 800 milyon dolarlık reklam pastasının da bir kısmına hakim konuma gelmesi bekleniyor. Abonelik alanlar için cep, ev, ofis, uydu telefon görüşme ücretlerini tamamen ortada kaldıracak sistem, reklamverenin de hedef kitlelerine en yakın ve direkt yoldan ulaşmasını sağlayacak.
FARKLI PAKET SEÇENEKLİ: Ücretsiz veya indirimli görüşme yapmak isteyenlere yönelik olarak farklı paketlerin hazırlanacağı uygulama kapsamında aboneler tüm görüşmelerini ücretsiz gerçekleştirmek isterse, sadece telefon görüşmesinin başında arama sinyali sırasında değil, görüşme sırasında da reklam dinlemek zorunda kalacak. Paket aboneleği seçenler ayrıca gönderdikleri SMS’lerin başında ve sonunda da reklam SMS’leri alabilecek.
İLGİ ALANINA GÖRE REKLAM: Hem telefon kullanıcılarının reklam dinlemekten sıkılmamalarını hem de reklam verenin doğru hedefe ulaşabilmesini sağlamak için paket satılırken abonelerden yaş, ilgi alanı gibi konularla ilgili olarak bilgi toplanacağını söyleyen Ozan Baykal, "Kullanıcıların bedava ya da düşük ücret karşılığında görüşme yapmak söz konusu olunca reklam dinlemekten rahatsız olacağını sanmıyorum. Sistem, şu an izinsiz olarak SMS mesajlarıyla sürekli reklamlara maruz kalan abonelerin bu yoldan para kazanmalarını sağlayacak. Kullanıcılar kendi istekleri doğrultusunda bu hizmete geçiş yapacaklar. Hiçbir zorlama olmayacak" dedi.
ŞİRKETLER DE YARARLANACAK: Hazırladıkları proje kapsamında şirketlerin de en büyük gider kalemlerinden birini oluşturan iletişim harcamalarını düşürebileceğine dikkat çeken Baykal, abonelerin görüşme yapmadıkları sırada reklam dinleyerek faturalarında indirim alabileceğini söyledi. Abonelerin görüşme yaptıkları zamanın yanısıra sisteme ait özel numarayı arayarak reklam dinlenebileceğini de söyleyen Baykal, "Tüketiciler görüşme dışı kendi istekleriyle arayıp interaktif olarak dinleyebilecekleri bu reklamlar sayesinde faturalarını önemli ölçüde düşürürken, firmalar da hem tanıtım hem de anket yapma imkanına kavuşabilecek. " dedi.
Talep çok olursa paketi dönüşümlü kullandırırızHİÇ bir ülkede firmaların reklam bütçelerinin, tüm iletişim giderlerini karşılamaya yetmeyeceğini söyleyen Mehmet Akif Köse "Paketlerle ilgili yoğun talep oluşmasını bekliyoruz. Reklam gelirlerinin bu talep karşısında yetersiz kalması durumunda abonelerin indirimli paketlerden 6 ay dönüşümlü olarak yararlanmaları sağlanabilir" dedi.
Amerika’da yüzde 40 indirim uygulanıyorMOBİL reklam pazar hacminin 421 milyon dolara ulaştığı Amerika’da sistem sayesinde 250 bin abone bir yılda 3 milyon dakikalık bedava görüşme hakkı kazandı. Mobil internet kullanımının oldukça yaygın olduğu Güney Kore ve Japonya’da yaygınlaşan cep reklamcılığını Verizon, Sprint ve AT&T gibi büyük operatörler de kısa süre içinde abonelik paketlerine sokmayı planlıyor. Uygulayan operatörler çoğunlukla abonelerine yüzde 40 indirim avantajı sağlıyor.