Cüneyt UZUNOĞULLARI
Oluşturulma Tarihi: Şubat 21, 2005 01:37
Avrupa'da 100 milyar dolarlık yatırımla devreye sokulan cepte 3G (3’üncü kuşak) teknolojisi beklenen ilgiyi görmedi. Yaptıkları dev yatırıma karşılık sadece 10 milyon abone sağlayabilen operatörler yeni içerik ve çözüm arayışına girdi.
AVRUPA’da üçüncü kuşak mobil teknolojiye (3G) olan ilginin sınırlı kalması operatörleri harekete geçirdi. Avrupalı operatörler bir yandan ‘cepten televizyon’ gibi yeni hizmetleri devreye sokarken, bir yandan uygun fiyat paketleri ile 3G’ye ilgi gösteren müşteri sayısını arttırmaya çalışıyor. Avrupa’da 3G teknolojisine 100 milyar
dolar yatırım yapan dev operatörler ancak 10 milyon abone sağlayabildiler. Operatörlerin verdiği desteklere ve 3G’ye yönelik yapılan tanıtımlara rağmen müşterilerin bu servislere yeterli ilgiyi göstermemesi operatörleri yeni içerik ve fiyat paketleri sunmaya yöneltti.
NASIL YAYGINLAŞIR ARAYIŞI: Dünyanın en ünlü, altyapı,mobil cihaz, içerik üreticilerinin bir araya geldiği ‘Cannes 3GSM Kongresinde’ 3G teknolojisini daha yaygın kullanılmasının yolları arandı.
DEVLER BULUŞTU: 3GSM Kongresi’nin en ilginç toplantısında Motorola, Sony Ericsson, Telia Sonera CEO’ları bir araya geldi.Mobil altyapı ve cep telefonu üretiminde dünyanın en büyük markalarını temsil eden üç şirketin CEO’ları 3G ile ortaya çıkan yeni iş ve hizmet fırsatlarını nasıl değerlendireceklerini anlattılar.
BAS-KONUŞ İÇİN ERKEN: Motorola CEO’su Ed Zander Bas-Konuş (Push to Talk) teknolojisinin ABD’de başarılı olduğunu, Avrupa’da bu teknolojinin başarılı olması için zamana ihtiyaç olduğunu söyledi. Zander, ‘Bu tip yeniliklerin geniş kitleler tarafından benimsenmesi için 4-5 yıla ihtiyaç var’ dedi.
DNA’LARIMIZ UYUŞTU: SonyEricsson CEO’su Miles Flint bir altyapı şirketi olan Ericsson ile dijital cihaz şirketi olan Sony’nin birleşmesinin başarıyla tamamlandığını ve bu birleşmenin ürünlerinin alınmaya başladığını söyledi. Ericsson-Sony birleşmesinin DNA uyuşmasıyla sonuçlandığını ve kamera teknolojisinin cep telefonlarına taşındığını belirten Flint, SonyEricsson açısından cep telefonlarının birer müzik kutusu ve cep bilgisayarı olarak tasarlandığını bildirdi.
MÜZİK ÖN PLANA ÇIKIYOR:
Turkcell’in Finlandiya’lı
ortağı Telia Sonera’nın Başkanı Anders Igel dijital cihazlardan müzik dinleme işinin çok hızlı geliştiğini IPod’un bu konuda iyi bir örnek oluşturduğunu söyledi. IPod’un gösterdiği başarının cep telefonu üreticileri ve operatörler için örnek oluşturması gerektirdiğini belirten Igel, 3G’nin interneti cep telefonuna taşıdığını ve cepten müzik dinleme olanağının arttığını dile getirdi. Mobil ortamda ki porno tehlikesine de dikkat çeken Igel, mobil ortamın internetin tehlikelerinden korunması gerektiğini vurguladı.
Fuarda bu yıl 5 Türk şirketi yer aldı
CANNES’da düzenlenen 3GSM Fuarı’nda bu yıl 5 Türk şirketi yer aldı. Önceki yıllarda sadece Telenity’nin katıldığı Cannes Fuarına bu yıl; Telenity, Oksijen, Deko Group, Data Form ve Argela adlı Türk şirketleri katıldı. Telenity Fuar esnasında Türk Telekom ile yaptığı ‘Sabit hat üzerinden SMS hizmeti’ anlaşmasını yaptı. Telenity ayrıca Bosna Hersek GSM operatörü ile de içerik anlaşması yaptı. Fuara katılan diğer Türk şirketleri ise özellikle Afrika, Orta Asya ve İran’dan müşteri adayları ile görüştüklerini belirttiler.
Turkcell ve Motorola ucuz telefon satacak
GSM sektörünün kalbinin attığı Cannes’da Motorola’nın cep telefonu kullanımını artırmak için ‘ucuz telefon kampanyası’ başlatılacağı duyuruldu. Dünya GSM Birliği ile Motorola’nın ortak olarak yaptığı duyuruda, dünyanın gelişmekte olan bölgelerinde cep telefonu kullanımını artırmak için 40 dolardan başlayan fiyatlarla Motorola marka cep telefonları satılacağı belirtildi. Kampanya’nın Türkiye’yi de kapsayacağı ve Haziran ayından itibaren Motorola- Turkcell ortaklığı ile Türkiye’de hayata geçirilmeye başlanacağı bildirildi.
Paksoy: 3G için zaman erken AVEA Genel Müdürü Cahit Paksoy mobil ortamda geniş band iletişim olanakları sağlayan Üçüncü Nesil Teknolojinin (3G) Türkiye’ye ancak 5 yıl içinde gelebileceğini söyledi. 3G’nin Avrupa içinde yeni bir teknoloji olduğunu ve Avrupa’da sadece 10 milyon 3G abonesi bulunduğunu belirten Paksoy, ‘ 3G için Türkiye’de ihtiyaç ve talep varmıdır öncelikle buna bakılmalı ‘ diye konuştu.
3G’nin Türkiye’de haşata geçirilmesi için yaklaşık 3 milyar dolarlık bir yatırıma ihtiyaç duyulduğunu vurgulayan Paksoy şöyle devam etti: ‘Ancak Türkiye’de 3G altyapısı kurulurken önceki dönemde düşülen hatalara düşülmemeli. Operatörler ayrı ayrı kendi altyapısını kurarsa ülke kaynakları israf olur.’
TÜRK ŞİRKETLERİN ŞANSI: Paksoy, Avrupa’da 3G’nin
yeni bir teknoloji olarak kullanılmaya başladığını ve Avrupalı operatörlerin 3G uygulamalarına geniş ilgi duyduğunu söyledi. Bu durumun Türkiyeli içerik şirketlerine geniş olanaklar sunduğunu vurgulayan Paksoy, Türkiye’de Araştırma Geliştirme (Ar-Ge) maliyetlerinin çalışan başına yılda 52 bin dolara düşürülmesi durumunda Türk şirketlerinin mobil çözüm ve içerik pazarında çok etkin olacağını bildirdi.
ÇİFTE VERGİLENDİRMEYE SON: Paksoy Türkiye’de telekomünikasyon sektörünün gelişmesini engelleyen konulardan birisinin ‘Çifte vergilendirme’ olduğunu söyledi. Türk operatörlerinden hizmet alan bir abonenin yurtdışına çıkması durumunda yaptığı konuşmalar için çok yüksek ücretler ödemek zorunda kaldığını hatırlatan Paksoy şöyle devam etti: ‘Bu yüksek ücretlerin nedeni yurtdışında konuşma yapan abonenin hem yurtdışında, hem de Türkiye’de vergilendirilmesi. Yurtdışından Türkiye’yi arayan bir abonenin 100 liralık konuşması vergilerle 274 liraya geliyor. Bu da Türk operatörlerin yurtdışına çıkan müşterilerini kaybetmesine neden oluyor. Çifte vergilendirme kaldırılsın sektörümüz rahatlasın.’