Faik KAPTAN- Şenol COŞKUNER
Oluşturulma Tarihi: Mart 16, 2004 01:53
İstanbul'da devam eden Yatırım Danışma Konseyi toplantısına katılan yabancı şirketlerin başkan ve CEO'larına ‘‘Türkiye Ekonomisine Bir Bakış’’ başlığı altında sunum yapan Hazine, 4 yıllık bir GSMH ve borç persektifi açıkladı.
CEO'lara da bilgi notu olarak verilen bu sonumda, önümüzdeki dönemde Türkiye'nin büyüme hızının yüzde 5 düzeyinde süreceği ve enflasyonun 2005’te tek haneli rakamlara düşmesinin beklendiği vurgulandı.
Sunumda, hükümetin makro ekonomik politikalarının sürdürülebilir kalkınmaya göre devam edeceği belirtilirken, ortalama yüzde 5'lik bir büyüme hızı ve GSMH'nin yüzde 6.5'i oranında bir faiz dış fazla varsayımı ile 2008 yılına kadar borcun GSMH'ya oranının yüzde 51.5 seviyesine ineceği kaydedildi. Bu perspektife göre, Türkiye'nin borç stoku bugünkü seviyelerde kalsa bile ekonomideki büyüme nedeniyle 500 milyar dolara yakın yıllık GSMH seviyesine çıkılacağı savunuldu. Hazine'nin Türkiye'nin AB üyelik sürecini, siyasi istikrarı, yapısal reformları,
Merkez Bankası'nın bağımsızlığını, esnek kur rejimini özenle anlattığı bilgi notunda, milli gelir perspektifinin bu şekilde yer alması ‘‘yabancı yatırımcılara Türkiye'nin kısa sürede zengin bir pazar’’ olacağı yönünde mesaj vermek olarak yorumlandı. Hazine sunumunda, halen uygulanan program sayesinde önemli atılımlar gerçekleştiğini, kararlı bir şekilde sürdürülmesi sayesinde istikranın semeresinin alınmaya başlandığını kaydetti. Hükümetin güçlü irade sergilediği belirtilen sunumda, şu değerlendirmeler yer aldı:
Olumlu sonuçlarla reform hızı ivme kazandı ve kamuoyu desteği artıyor, önümüzdeki dönemde büyüme hızımız yüzde 5 düzeyinde sürcek ve enflasyon 2005 yılında tek haneli rakamlara düşecek.
Hükümetimiz ekonominin yeniden yapılanması sürecinde edinilen kazanımların sürmesi ve AB standartlarına uyum doğrultusunda reform gündemini izlemekte son derece kararlı. Bu yıl ve sonrasında reformlar 3 ana eksende devam edecek. Bunlar, ‘‘mali sektör reformlarının tamamlanması, daha dinamik bir özel sektör gelişiminin desteklenmesi ve daha küçük, etkin bir kamu sektörünün güçlendirilmesi’’ olacak.
Kamu bankalarının özelleştirilmesi hedefleniyor.
Özel sektörün gelişimi, daha istikrarlı ve cazip bir yatırım ortamı yaratmaya yönelik olacaktır.
Kamu reformları ise Türkiye'de şeffaflığın artırılması ve iyi yönetişim pratiklerinin kamu sektörünün daha geniş bir kısmına yayılmasını sağlayacak.
Metro: Unakıtan ‘Atla gel, arsayı çözeriz’ dediMETRO AG CEO'su Hans Joachim Korber, Yatırım Danışma Konseyi toplantısında arsa konusundaki sorunları dile getirdiklerini belirterek, ‘‘Maliye Bakanı bizi davet etti, ‘atlayın gelin sorununuzu halledelim' dedi. Arsa sorunumuz çözüme ulaşırsa 100 mağazaya ulaşacak kapasite var’’ dedi.
Korber, Yatırım Danışma Konseyi toplantısının ardından bir grup basın mensubu ile sohbet etti. Verimli bir toplantı olduğunu, her şeyin açık açık konuşulduğunu belirten Korber, Devlet Bakanı Ali Babacan’ın da yaptığı sunumları çokbaşarılı bulduğunu söyledi.
Toplantıda arsa sorununu dile getirdiklerini belirten Korber, şöyle konuştu: ‘‘Bu konuyu halledeceklerine dair bize söz verdiler. Arada Maliye Bakanı Kemal Unakıtan bizi yakaladı, 'Arsa sorununuz varmış, atlayın gelin sorununuzu halledelim' dedi. Bizi davet etti, yöneticilerimizle gidip bir görüşme yapacağız.’’
Hans Joachim Korber, 1990'dan beri bulundukları Türkiye'de bugüne dar 500 milyon
Euro yatırım yaptıklarını, şu anda 24 tane mağazaları bulunduğunu söyledi.
Bir soru üzerine, Türkiye'de bu yıl 1 ya da 2 mağaza açmayı düşündüklerini bildiren Korber, ‘‘Metro, yılda 120 mağaza açıyor. Eğerarsa sorunumuz gerçekçi çözüme ulaşırsa Türkiye'de 100 mağazaya ulaşacak bir kapasite var. Şu anda 24 mağazamız var’’ dedi.
En pahalı uçakla Wolfensohn geldiYATIRIM Danışma Konseyi Toplantısı'na katılmak için İstanbul'a gelen uluslararası şirketlerin CEO'larının ve üst düzey yöneticilerin özel uçakları göz kamaştırdı.
Atatürk Havalimanı VIP salonunun önünde yolcularını bıraktıktan sonra, Batı-2 Apronu'na çekilen son teknoloji ürünü uçaklar ilgi odağı oldu. Dünya Bankası Başkanı James Wolfensohn'u İstanbul'a getiren İsrail yapımı N48GX kuyruk tescilli ‘Galaxy’ tipi super jeti 30 milyon dolarlık (39.6 trilyon lira) fiyatıyla diğer uçaklar arasında en dikkati çekeni oldu. Tam donanımlı olarak dizayn edilen bu uçaklarda uydu telefonu, yatak odası, çalışma odası ve banyo dahi bulunuyor. 6 yolcu kapasiteli Galaxy tipi uçağın saatteki hızı 895 kilometreyi buluyor. Atatürk Havalimanı'nda Batı-2 olarak adlandırılan yere park eden dünya devlerinin CEO'larına ve üst düzey yöneticilerine ait uçakların en ucuzu ise, Toyota Avrupa Başkanı ve CEO'su Shuhei Toyoda'ya ait.
HAZİNE, Yatırım Danışma
Konseyi toplantısına katılan uluslararası
şirketlerin CEO'larına, 2008 yılında Türkiye'nin
GSMH'sinin 500 milyar dolara ulaşacağını belirtti.
Hazine, bu büyüklükteki Türkiye'nin borcunun
GSMH'ye oranının ise yüzde 51.5 seviyesine gerileyeceğini savundu.