Çelik gibi güçlü, kuş kadar hafif elyaf üretti Yalova Kompozit Vadisi’ne dönüşüyor

Güncelleme Tarihi:

Çelik gibi güçlü, kuş kadar hafif elyaf üretti Yalova Kompozit Vadisi’ne dönüşüyor
Oluşturulma Tarihi: Nisan 16, 2010 00:00

85 milyon dolarlık yatırımla karbon elyaf teknolojisi geliştiren Aksa, Yalova’yı Kompozit Üretim Vadisi’ne dönüştürecek. Aksa, insan saçından 10 kat ince olan yüksek dayanma gücüne sahip hafif malzemeyi rüzgar türbini, elektronik plastik, basınçlı kap, otomotiv, yapı güçlendirme, dokuma, kalıp, yelkencilik gibi farklı alanlarda işleyecek kuruluşları çevresine toplamaya çalışıyor.

Haberin Devamı

21’nci yüzyılın stratejik hammaddelerinden biri olan karbon elyaf için know-how alamayınca, 85 milyon dolarlık yatırımla kendi teknolojisini geliştiren Aksa, Yalova’yı bir Kompozit Üretim Vadisi’ne dönüştürmek için kolları sıvadı. Dokumacılardan kalıpçılara, yelkencilerden pervanecilere kadar insan saçından 10 kat daha ince olan, yüksek dayanma gücüne sahip, kuş kadar hafif bu malzemeyi şimdi işleyerek, dünyanın dört bir yanına pazarlayacak kuruluşları çevresinde konumlandırmaya çalışıyor.
Dünya payı yüzde 12.5
Kompozit malzemeleri ve teknolojileri konusunda dünyanın en büyük fuarı olan JEC Kompozit Fuarı, Paris’teki Porte de Versailles Sergi Alanı’nda gerçekleştirildi. Kompozit sektörü üretici ve tedarikçilerinin buluştuğu platform olma özelliği taşıyan JEC-Paris Fuarı’nda bu yıl, yüzde 12.5’lik payıyla dünya akrilik elyaf pazarına yön veren kuruluşlardan biri olan Aksa da, üretimine yeni başladığı karbon elyaf ürünüyle yerini aldı. JEC Kompozit Fuarı’na Akkök Şirketler Grubu CEO’su Mehmet Ali Berkman, Aksa Yönetim Kurulu Üyesi Ayça Dinçkök, Genel Müdürü Mustafa Yılmaz ve ilk Türk Malı karbon elyafı geliştiren Aksa Ar-Ge ekibinin temsilcileri de katıldı.
TÜBİTAK bonkör davrandı
Türkiye’nin en önemli sorunlarından birinin katma değeri düşük eski teknolojileri kullanması olduğunu belirten Mehmet Ali Berkman, “Kendi kaynaklarımızı kullanarak, kendi teknolojimizi geliştirdik. Bunu yaparken de TÜBİTAK’la işbirliğine gittik. TÜBİTAK, bize bonkör davrandı. 11 milyon dolar teşvik verdi” dedi. Ayça Dinçkök de, kendi teknolojilerini geliştirerek, karbon elyaf üretimi gerçekleştiren dünyadaki 8 kuruluştarn biri olmayı başardıklarını söyleyerek, “Bu yolla, farklı alanlarda faliyet gösteren girişimciler açısından da yeni bir yatırım alanı yarattık. Ancak, Yalova’yı bir Kompozit Üretim Vadisi’ne dönüştürecek bu projeyi gerçekleştirirken, devletin desteğini de görmek istiyoruz. Aksaca sadece Aksa’nın değil, Türkiye’nin ürünü” diye konuştu.
Dünyada ilk üçte
Karbon elyaf müşterilerinin kendilerini kalite anlamında dünyada ilk üçte gördüklerini belirten Aksa Genel Müdürü Mustafa Yılmaz da şunları anlattı: “Basınçlı depolama tankları, rüzgar enerji santrali kanatları, yapı güçlendirme ve taşıma araçları gibi kompozit ürünlerin endüstriyel uygulamalarını gerçekleştiren üretici ve tedarikçileri hedefliyoruz.”

Haberin Devamı

Japonlar helikopter kaldırıp Aksa’yı havadan görüntüledi

Haberin Devamı

AKKÖK Şirketler Grubu’nun İcra Kurulu Üyesi Ayça Dinçkök, JEC Composites Show Paris’i izleyen gazetecilerle yaptığı sohbet toplantısında, rakipleriyle aralarında geçen ilginç anektodları da paylaştı. Dinçkök, “karbon elyafta oldu mu bilmiyorum ama, Akrelik elyafla ilgili yeni bir yatırıma gidiyorduk. Bunu öğrenen Japon rakiplerimiz, İstanbul’dan helikopter kaldırarak, Aksa’nın Yalova’da ki tesisini havadan görüntületmiş. Bundan bir müşterimizin arayıp, ‘şu anda sizi havadan izliyorlar’ diye uyarınca, haberimiz olmuştu” derken, Aksa Genel Müdürü Mustafa Yılmaz’da, daha önceki fuarlarla ilgili anılarını aktardı. Yılmaz, “Japon rakipler, katıldığımız her fuarda sürekli ajanlarını standımıza gönderip, bilgi almaya çalışıyordu. Karbon elyaf üretimine geçeceğimizi öğrenince de, bu kez bizi caydırmak için ilk önce Know-How vermediler. Teknolojimizi geliştirip, yatırım için gereken fırınları almamızı engelle-meye çalıştılar” dedi.

Haberin Devamı

Nakliye gideri azalacak

AKSA Genel Müdürü Yılmaz, Akrilik elyafta hammaddenin mamül maddeye dönüşmesi için oluşan ek nakliye masraflarının önüne geçemediklerini belirterek, şöyle konuştu: “Akrilik elyafta oluşan bu durumun, karbon elyafta olmaması için ürünü işleyip, mamül haline getirecek işletmelerin de çevremizde kümelenmesine çalışıyoruz.”

Kuş kadar hafif motor

JAPONYA’nın önde gelen motorsiklet üreticisi Yamaha’da, tamamen karbon elyafından oluşan motorsikletlerinin yeni nesil gövdesini Paris’teki JEC Kompozit Fuarı’nda sergiledi. İnsan saçından 10 kat daha ince olan karbon elyaflı bu gövde, hafifliğinin yanı sıra, yüksek dayanma gücü de bulunuyor.

Haberin Devamı

Fuarın gözdesi

JEC Kompozit Fuarı’nın bu yıl gözdesi, kaportası tamamen karbon elyafından üretilmiş Lamborghini oldu. Geleceğin otomobili olarak lanse edilen bu en hafif Lamborghini, ilgi odağıydı.konumundaydı.

Dünyanın en güçlü ve en hafif bavulu

SAMSONITE markasıyla geliştirilen dünyanın en hafif ve en güçlü bavulu olma özelliği taşıyan bu ürün, karbon elyaftan üretilmiş. Samsonite, bu ürünle en iyi dizay, en iyi tasarım ve en yaratıcı tasarım ödüllerini aldı.

Karbon elyaf binaları depreme dayanıklı kılıyor

JEC Kompozit Fuarı’nda karbon elyaf alanına girecek girişimciler için oluşan yeni yatırım fırsatlarını aktaran Aksa Karbon Elyaf Pazarlama ve Satış Direktörü Mithat Okay, bu fırsatlar arasında rüzgar türbinleri, elektronik plastikler, basınçlı kaplar, otomativ, yapı güçlendirme, yelkencilikin bulunduğa dikkat çekti. Okay’a göre, karbon elyafın oluşturacağı yeni yatırım fırsatları şunlar:
Karbon elyaf, rüzgar türbinlerinde kanat boylarını 45 metrenin üzerine çıkarıyor. Türkiye’de şu anda 450 MW olan toplam kapasite, önümüzdeki dönemde 20 bin Mw’a çıkacak. Bu proje, rüzgar tirbünlerinin pervanelerine yatırım yapacak girişimciler için hazır pazar oluşturacak.
Yapıların depreme karşı güçlendirilmesinde karbon elyaf, en etkili yöntemlerden biri olmasına karşın, Türkiye’de bu amaçla sadece 15 ton karbon elyaf kullanılıyor. Bu malzemeyle yapılan güçlendirmeler hem uygulama kolaylığı getiriyor, hem de metrekare başına maliyeti 50 Euro’ya çekiyor.
Karbon elyaf, elektrik iletilmesi sırasında oluşan kayıpların da önemli oranda azaltılmasını sağlıyor. Türkiye’de bu oranın yüzde 17’den yüzde 12’lere düşürülmesi hedefleniyor. Bu da karbon elyaflı ürünlerin ön plana çıkmasını sağlıyor.

Haberin Devamı

Şu anda 10 milyon olan dünyadaki doğalgazlı araç sayısı, 2020 yılına kadar 50 milyon araca ulaşacak. Bu alana yapılacak yatırımlarda yeni fırsatlar oluşturacak.
Otomotiv sektörünün şu anda 25 dolarlar seviyesinde olan karbon elyaf fiyatlarının 15 dolarlar seviyesine çekilmesini bekliyor. Maliyetler istenilen düzeye gerilediğinde 1300 klogram olan bir aracın ağırlığı, 700-800 kilograma kadar çekilecek. Böylece, araçların ağırlığı önemli oranda düşecek.
Ancak, tüm bu yatırımlardan önce saç telinden 10 kat daha ince olan karbon elyafın dokunarak, kumaşa dönüştürülmesi gerekiyor. Bunu dokuyacak işletmelere ve karbon elyaf kumaşını işleyerek, kullanım alanına uygun plastik ve metal görünüm kazandıracak işletmeler de oluşacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!