Güncelleme Tarihi:
"BANKADAKİ 5 YENİ TİP"
Bankada hesap açtıran her müşteriyi aynı kabul etme dönemi geride kaldı. Tercihlerden gelire, harcama yapısından risk seçimine, çeşitli farklılıklar ortaya çıkıyor. Bazıları araştırıyor, bir bölümü geleneksel enstrümanları kullanıyor. Aralarında bankalarından vazgeçmeyenler de var. NFO Infratest Burke'nin "Finansal Panorama" adlı araştırması, bu konuda önemli mesajlar veriyor, sektöre yönelik hayati veriler içeriyor. Capital bu ay bu araştırmadan yola çıkarak ilgi çekici bir haber hazırladı.
"KARLI TAKİP!"
Eskiden şirketler müşterilerini takip etmezler, eğilimlerini değerlendirmezlerdi. Son 10 yılda yaşanan gelişmeler müşteri takibinin şirketler için hayati önem taşıdığını ortaya koydu. Müşteriyi özelliklerine göre ayrıştırmaya gidip, yarattığı kâra göre segmentasyon yapmak gerekiyor. CRM uzmanları, şirketlerin gelirlerinin yüzde 80'lik bölümünün, müşterilerin yüzde 20'si tarafından sağlandığını söylüyorlar. Capital, CRM uzmanlarının 80-20 olarak formüle ettikleri katma değerli müşterinin Türkiye'deki oranını araştırdı.
"DAHA AZ ŞİRKET"
Sadece Türkiye değil, bütün dünyada iş dünyası yeni bir dönemden geçiyor. İş yapma şekilleri değişiyor, birleşme ve satın alma rüzgarı esiyor. Ancak, Türkiye cephesinde, tablo giderek farklılaşıyor. Özellikle bazı sektörlerde belirginleşen bu eğilim sonucunda, şirket sayısı azalıyor, büyük şirketlerin etkinliği artıyor. Yoğun rekabet ortamında ayakta kalmak isteyen büyük şirketler, sektörlerindeki diğer büyük şirketlerle birleşerek hem karlarını arttırdılar hem de daha geniş pazarlara açılma olanağına kavuştular. Capital Türkiye için henüz çok yeni olan bu trendi araştırdı.
"BAZILARI HIZ SEVER!"
Adı General Electric'le özdeşleşen Jack Welch, "İki yıl bir insanın alışma süresidir. Ancak, iki yıldan sonra performansını göstermeye başlar" diyerek, yerini halefine bırakmıştı. İnsan kaynakları uzmanları da Jack Welch'i doğruluyor. Sağlıklı ve doğru bir yönetim için, uzun bir süreye ihtiyaç duyuluyor. Üst düzey yöneticilerin şirketi tanımaları, anlamaları için en az iki yıl gerekiyor. Türkiye'deki yönetimlere ve üst düzey yöneticilerin görevde kalma sürelerine bakıldığında, ortalamanın 1-2 yıl arasında değiştiği görülüyor. Bankacılık, sigorta, aracı kurumlar ve bilişim, üst düzey yönetici transferlerinin çok yoğun yaşandığı sektörlerin başında geliyor. Bu sektörlere bakıldığında, son beş yılda üçten fazla şirket değiştiren üst düzey yönetici sayısının hiç de azım sanmayacak düzeyde olduğu dikkatleri çekiyor.
"KOMPAKT RÜZGARI"
Dünyada bir bolluk dönemi yaşanıyor. Ürün arzı, talebi aşıyor. Bu durum üreticiler arasında yoğun bir rekabetin yaşanmasına neden oluyor. İşte kompakt ürün eğilimi de kendini burada gösteriyor. Kaliteden ödün verilmeden, makul fiyatla üretilmiş kompakt ürünler şirketlere daha geniş bir tüketici kitlesine ulaşmanın kapılarını aralıyor. Dünyada beyaz eşyadan otomobile konuttan temizlik ürünlerine kadar her alanda kompakt ürünler üretiliyor. Dünyada ağırlığını hissettiren "Kompakt devrimi" (compact revolution) Türkiye'de de kendini hızla gösteriyor. Capital ciddi bir büyüme göstermesi beklenen kompakt ürünler pazarının analizini yaptı.
ÜLKER'İN YENİ STRATEJİSİ
Ülker Grubu, 1996 yılında insan kaynakları yönetiminde yeniden yapılanmaya gitti. İsviçre'nin önde gelen danışmanlık şirketlerinden Management Development Consulting'in Başkanı Bernard Bodoux ile çalışmaya başlandı. Badoux, Ülker Grubu için yeni bir insan kaynakları yönetimi projesi hazırladı. Bu kapsamda da bir koordinatörlük kurularak gruptaki insan kaynakları faaliyetleri "merkezileştirildi". Ardından da grubun bütün organizasyonu değiştirilerek bütün şirketler beş ana grupta toplandı. Grubun insan kaynakları koordinatörü Aziz Refiğ, yapılan çalışmaların çok kısa sürede örnek bir başarı getirdiğini söylüyor ve "Böylece çağdaş ve yenilenebilir bir organizasyona kavuştuk" diyor.
"DİJİTAL DEĞİŞİMİ TEMELDEN BAŞLATIN"
Chunka Mui "Unleashing the Killer App: Digital Strategies for Market Dominance-Vurucu Uygulamaları Serbest Bırakmak-Pazarda Üstün Duruma Gelme Stratejileri, adlı kitabın yazarlarından biri. Aynı zamanda dijital strateji konusunda en önemli gurulardan. Teknolojinin kullanımının büyük bir fırsat olduğunu söyleyen Chunka Mui, "Adapte etmek yerine şirketlerin temel işlerini internete ve dijital teknolojilere dayalı olarak yeniden düzenlemeleri onlara daha büyük yarar sağlayacaktır" diyor.
"HEDEFİMİZ GENÇ NÜFUS"
Hans-Jürgen Riegel, dünyaca ünlü Alman Haribo'nun yönetim kurulu başkanı... Şirketinin dünya jel şekerleme pazarının yüzde 50'sine sahip olduğunu söylüyor. Yayılma stratejilerinin bir parçası olarak Pamir Gıda'nın yüzde 76'sını, Türkiye'nin yüksek potansiyeli nedeniyle satın aldıklarına dikkat çekiyor. Ona göre, "Türkiye, gelişmiş bir pazar değil, gelişmesi gerekli bir pazar"... O nedenle de gıda için cazip fırsatlar sunuyor. Hans-Jürgen Riegel, "Türkiye'nin genç nüfusu ve pazarın büyük potansiyeli kararımızda önemli rol oynadı" diyor. Riegel Türk jel şekerleme pazarını ve bu pazarda yer alma nedenlerini Capital'e anlattı.
"ÜCRETTE ZOR HESAP"
Capital, yıllardır iş dünyasına yönelik ücret araştırmaları düzenliyor. Ocak ve Temmuz aylarında gerçekleştirilen bu çalışmalarda, yönetici ve şirketlere ışık tutmayı amaçlıyor, sektörler için özel analizler yapıyor. Ancak, 2001 yılının ikinci yarısına yönelik hesaplar, şimdiye kadar olduğundan çok farklı seyrediyor. Hatta ortada hesap bile yok. Çünkü, kriz nedeniyle çok sayıda şirket zam yapmamayı ya da cüzzi oranları tutturmayı planlıyor. Yıldızı parlayan bazı sektörlerde ise ücretlerin artış seyrini koruması bekleniyor.
HAYATİ ÖNERİLER
"Yeni Tüketicinin Ruhu" isimli kitabıyla son dönemde dikkatleri üstüne çeken ünlü tüketim psikolojisi uzmanı David Lewis, pazarlamanın en bilinen gurularından biri olan ve McKenna grup başkanı Regis McKenna, reengineering-yeniden yapılanma uzmanı olarak kabul edilen ünlü operasyon danışmanı James Champy, yakın zamanda "E-volve" isimli kitabıyla ilgi toplayan Harvard Üniversitesi işletme profesörü Rosabeth Moss Kanter... Dördü de yönetim dünyasının dev isimleri... Bu önemli isimlere, Türkiye'nin içinde bulunduğu döneme özel önerilerini sorduk...
Merck Türkiye Genel Müdürü Günsel Ülkü Yel, uzun süredir ilaç sektöründe çalışıyor. Bu nedenle sektörü, yaşanan değişimleri yakından izliyor. Pazarda 134 firma olduğunu, bunlardan 106'sının üretim yaptığını söylüyor. Üretim cirosunun 2.2 milyar dolara ulaştığını tahmin ediyor. Kişi başına tüketimde geri olsa da, üretim açısından Avrupa ülkeleriyle yarışır konuma ulaştığına dikkat çekiyor. Yel, "Büyüme önümüzdeki yıllarda da devam edecek" diyor. Günsel Ülkü Yel, ayrıca ilaç sektörünün her zaman düşünülenin aksine bu krizden etkilendiğini belirtiyor.