’Çanak Mehmet’ kurdu güvenlik ararken ’canlı denek’ kullandı

Güncelleme Tarihi:

’Çanak Mehmet’ kurdu güvenlik ararken ’canlı denek’ kullandı
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 14, 2008 00:00

Canlı denek faciasının yaşandığı Tuzla’daki Gisan Tersanesi’nin interneteki sitesinde çevre ve güvenlik politikaları yer alıyor.

Kurucusu "Çanak Mehmet" lakabıyla bilinen Mehmet Oyar olan Gisan’ın politikaları arasında, "Çalışanlara eğitim vermek, insan ve çevre sağlığını göz önünde bulundurmak, tersanede güvenlik konularında çeşitli projeler üzerinde çalışmak" dikkat çekti.

FİLİKA kaldırma donanım testi yaparken 3 kişinin hayatını kaybettiği, Tuzla’daki Gisan Tersanesi’nin internet sitesinde çevre ve güvenlik politikalarının yer aldığı dikkati çekti. Sektörde "Çanak Mehmet" lakabıyla bilinen Mehmet Oyar’un kurduğu Gisan Tersanesi’nın yayınladığı politikalar arasında, "Çalışanlara eğitim vermek, insan ve çevre sağlığını göz önünde bulundurmak, tersane içinde ve idari merkezlerde sağlık ve güvenlik konularında çeşitli projeler üzerinde çalışmak, çalışanların sağlığı ve güvenliği ile çevre korumasına yardımcı olacak malzeme temini" gibi noktalar yer alıyor.

Çevre yönetimi

Tersane yetkilileri, internet sitesinde idari merkezlerde sağlık, güvenlik ve çevresel konularda çeşitli projeler üzerinde çalışıldığına vurgu yaparak şu değerlendirmede bulunuyor: "Biz sağlık, güvenlik ve çevrenin önemine saygı duyarız ve onlara karşı olan sorumluluklarımızın bilincindeyiz. Gerek denizlerimizin, gerekse çevremizin sağlığı, korunması ve temizliği için dünyada yüksek kalite ve güvenlik standartları olarak kabul edilen prensipleri uygulamaktayız. Çevre yönetim sistemlerinin uygulanmasının faydalarını tüm çalışanlarca eğitimler vererek anlaşılmasını sağlamak da temel politikalarımızdan biridir."

1960 yılında kuruldu

Sektörde "Çanak Mehmet" olarak ün yapan Mehmet Oyar, 1960 yılında İstanbul Haliç bölgesinde Gisan Tersanesi’nin ilk adımını attı. 1982 yılında Tuzla Tersaneler Bölgesi’ne taşınan firma bugüne kadar Tuzla’daki tersanede 45 adet gemi inşa etti. Gisan, yeni yatırımlar içinde düğmeye bastı. 2007 yılı itibariyle Yalova Altınova bölgesinde 2’nci tersanenin inşaatına başlandı. Yalova Altınova tersanesinde 2008 yılı içinde gemi inşa faaliyetlerine başlanılacağı belirtiliyor.

Avukat konuştu

Gisan Gemi İnşa Sanayi ve Ticaret A.Ş yetkilileri henüz bir açıklama yapmazken firma adına avukat Abdulkadir Yalbuz, önceki gün kısa bir açıklama yaparak şöyle konuştu: "Denize bırakma esnasında botun camı kırılmış, tekne içine giren su sonucunda söz konusu üzücü olay meydana gelmiştir. Başta vefat eden personelimize Allah’tan rahmet, ailelerine baş sağlığı, yaralı işçilere de acil şifalar diliyoruz. Olay adli makamlara intikal ettiğinden şu aşamada daha fazla açıklama yapılamamaktadır. Acımız büyüktür."

Çin’de üretiliyor 20 milyon dolara Türkiye’ye geliyor

3 kişinin hayatını kaybettiği Tuzla Gisan Tersanesi’ndeki kazada kullanılan filikanın Norveçli bir firma tarafından Çin’de ürettirildiği iddiaları sektörü de harekete geçirdi. Son 2-3 yıldır kurtarma botu ve filikaların Çin’de üretilmeye başlandığını söyleyen Türk Deniz Eğitim Vakfı (TÜDEV) Başkanı Alp Özalp, "Türkiye’ye gemilerde kullanılmak üzere getirilen bu filikaların yüzde 98’i Çin’de yapılıyor. Türkiye yılda 300 adete filika ve kurtarma botu ithal ediyor. Yaklaşık 20 milyon dolarlık bu kurtarma ekipmanları kalitesiz olduğu için Norveç başta olmak üzere birçok Avrupa Birliği ülkelerine girişi de yasaklanıyor" dedi.

Çin’den 40 bin dolara alıyorlar

AVRUPALI firmaların üretim tesislerini Çin’e kaydırdığını söyleyen filika üreticisi Gepa’nın Üretim Müdürü Mehmet Çatal, şöyle konuştu: "Normal standartlarda üretilen bir filikanın maliyeti yaklaşık 100 bin dolar. Çin malı filikalar ise ortalama 40 bin dolara satılıyor. Kazada ölenler boğularak öldü. Normal şartlarda bir filikanın camlarının kırılması mümkün değil. Kurşun gelse cam kırılmaz. Ters dönmesi mümkün değil. İçi su alsa bile batmaması lazım. Bu tür kazalar hep Çin’de üretilen filikalarda meydana geliyor. Ancak bizim tersanelerimiz bu ürünleri ucuz diye alıyorlar."

Çelik: Tuzla yükü kaldırmıyor tamamen kapatıp tahliye edelim

ÇALIŞMA ve Sosyal Güvenlik Bakanı Faruk Çelik, filika testinin uzmanlık gerektiren bir iş olduğunu belirterek kaza ile ilgili olarak şu değerlendirmeyi yaptı: "İşin özü itibariyle bakılınca filikaya konulacak işçilerin uzman olması gerekiyordu. Başka bir taşeron işçisini doldurursanız bunun izahını yapmak güçtür. 19 işçinin hangi akılla filikaya konulduğunu kimse açıklayamaz. Burada insanımızın ucuz bir şekilde hayatını kaybetmesine rıza göstermeyiz. Kesin çözüm için mutlaka Tuzla’ya neşter atılmalıdır. Sorumlu konusunda sonucu söylememiz yanlış olur. Yaptığımız tespitlerde ve değerlendirmelerde bazı kanaatlerimiz oluşmuştur. Ancak bunlar bireysel belki de yüzeyseldir. Bununla ilgili teknik raporları beklemeliyiz. Organizasyon tek bir firmanın işi değil. Tuzla yükü kaldırmıyor kapatılmalı yada tahliye edilmeli."

Gisan’ın güvenlik ve çevre politikası

Çalışanlarımıza, hem kendi hem de çevrelerinin güvenliğini sağlamaları için eğitimlerle katkıda bulunmak.

Çalışanlarımızın katılımı ile faaliyet alanımızda, insan ve çevre sağlığını göz önünde tutarak ilgili tüm yasal şartlara uygun hareket etmek.

Sağlık, güvenlik ve çevre performansının sürekli gelişimini sağlayan bir yönetim sistemini devam ettirmek.

İnsan sağlığına ve çevreye en az zarar ile çalışmak.

Atıklarımızı ayrıştırmak ve doğru politikaları kullanarak atıkları azaltmak.

Üretim kaynaklarını, yeniden kullanım ve geri dönüşüm yöntemleriyle etkin kullanmak.

GİSBİR’in üyeleri cinayet işleyen suçlu değildir

TÜRKİYE Gemi İnşa Sanayicileri Birliği (GİSBİR) Yönetim Kurulu Başkanı Murat Bayrak, açıklamasında şu görüşlere yer verdi: " GİSBİR’in hiçbir üyesi cinayet işleyen, potansiyel suçlu değildir. Hiçbir tersane sahibi bilerek ve isteyerek, bir değer yaratan tersane emekçilerinin kaybına kayıtsız değildir ve olamaz da. Bugüne kadar Tuzla tersanelerinde meydana gelen istenmeyen olaylardan tüm tersane sahipleri gereken dersleri almışlar ve bunları büyük bir iyi niyetle pratiğe dökmeye çalışmaktadırlar. Bunun aksini düşünmek ne derece hakka uygunluktur takdir kamuoyunundur. 3 çalışan evladımızı kaybettiğimiz bu son talihsiz kaza GİSAN Tersanesi’nin gemi üzerinde çalışmasından kaynaklanmamıştır. "

Soruşturma var, suçlu yok

TUZLA Tersaneler bölgesindeki Gisan Tersanesi’nde 3 işçinin ölümüyle sonuçlanan filika kazasının üzerinden üç gün geçti, sorumluları hálá bulunamadı, gözaltına alınan olmadı. Tuzla Cumhuriyet Savcısı Yaşar Özen, şu açıklamayı yaptı: "Öncelikle filikada imalat hatası olup olmadığının belirlenmesi için bilirkişi raporu istedik. İkinci olarak filikanın denize indirilmesi sırasında işverenin ve sorumlu klas kuruluşunun ihmalinin olup olmadığını araştırıyoruz. Üçüncüsü ise rampa ve gemideki teknik konularla ilgili inceleme ve bu işçilere kim filikaya binme emri vermiş onu soruşturuyoruz. "
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!