<B> Merve YENAL</B>
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 22, 2003 19:54
Risk danışmanlığı şirketi Marsh Türkiye artık performansını Balanced Score Card uygulamasıyla ile değerlendiriyor. Marsh, sistemi birebir uygulamak yerine çalışanlarının özelliklerine ve ihtiyaçlarına göre adapte etmiş. Böylece şirketin hedefleri doğrultusunda çalışanların yetkinliklerini artırmayı amaçlıyor.
İnsan kaynakları yöneticileri günümüzde şirketlerin performanslarını değerlendirmek için çeşitli ölçüm sistemleri kullanıyor. Balanced Score Card bu sistemlerden biri. Sistem bazı şirketlerde yalnızca şirket performansını ölçmek için kullanılıyor. Bazılarında ise bu yöntemle şirket performansının yanı sıra bireysel performans da ölçülebiliyor. Marsh da bu şirketlerden biri.
Marsh'ın Türkiye ofisinde bu yıl uygulamaya konan Balanced Score Card'ın amacı çalışanların performansını şirketin hedefleri ve ihtiyaçları doğrultusunda yukarı çekmek. Böylece yalnızca sayısal ve finansal veriler değil aynı zamanda çalışan ve müşteri memnuniyeti gibi (soft) veriler de ölçülebiliyor.
Marsh, müşterilerine risk danışmanlığı yaparak çözümler sunuyor. Sigorta şirketleri ile kurumsal şirketleri bir araya getiriyor. Dünya çapında 59 bin çalışana sahip. Türkiye'de San Sigorta adıyla 1969'da bir sigorta şirketi olarak kurulmuş. 1998'de Marsh'ın San'ı satın almasıyla ismi Marsh Sigorta ve Reasürans Brokerliği olarak değişmiş. Marsh Türkiye, Balanced Score Card sistemine geçen yıl bir pilot uygulamayla geçiş yapmış. Pilot çalışma, pazarlama, iş geliştirme gibi müşteri yönetimi ile çok yakın çalışan departmanlarda uygulanmış. Bu yıl sistem tüm çalışanlara yayılmış. Şirketin sekreter, tahsildar gibi destek birimlerde görev yapan çalışanları hariç tüm çalışanlar Balanced Score Card uygulamasından geçiyor.
Marsh İnsan Kaynakları Müdürü Erhan Hepşen uygulamada her çalışanın görevine göre özel hedefler belirlendiğini belirtiyor. Uygulamaya başlamadan önce şirketten o yıl beklenen hedefler değerlendiriliyor. Daha sonra bu hedefler yöneticilere dağıtılıyor. Hedefler, yöneticiler tarafından çalışanlara aktarılıyor. Bu sayede çalışanların hedefi Marsh Türkiye'nin hedefi haline geliyor. Balanced Score Card uygulaması Marsh'ta çalışanların profiline göre şekilleniyor. Marsh Türkiye'nin Balanced Score Card uygulaması dört ayrı boyutta ölçülüyor. Bunlar finansal başarı, müşteri memnuniyeti, etkin iş süreci ve çalışanların kapasitesi. Örneğin, etkin iş süreci kapsamında gerçekleştirilen projeler, yapılan işin kalitesi ve hızı. Çalışanların kapasitesini ölçerken yetkinlikleri ve eğitim ihtiyaçları değerlendiriliyor.
Ayrıca bu dört faktörün her departman ve kişi için ağırlığı farklı. Böylece her çalışanın kapasitesini artırması gereken alana daha fazla ağırlık verme imkanı doğuyor. Tüm çalışanlardan dört boyutta ayrı ayrı elde edilen veriler şirketin Balanced Score Card'ını oluşturuyor. Hepşen performans ölçümünün statik değil dinamik olması gerektiğini vurguluyor. İnsan kaynaklarının istediği formları doldurup göndermekle işin bitmediğini belirtiyor. Bu sistemi bir gelişim sistemi olarak görmek gerektiğini anlatıyor.