Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda yakaladığı hızlı büyümeyle dikkat çeken Big Chefs’in sahibi Gamze Cizreli, Doğuş Grubu’nun ünlü et restoranı Nusret’i almasıyla gündeme oturan “marka restoranlara” büyük yatırımcının ilgisi için “Sektörümüz zaten büyüyor, bu birinci sebep. Ama bence asıl sebep her gün bu restoranlara girip çıkan orta ve orta üstü sınıftaki insanların oluşturduğu bu ağa sahip olabilmek” dedi.
Her yıl yüzde 100 büyüyoruz
Cizreli, hızla büyüyen yeme-içme sektöründe kalifiye eleman sıkıntısı olduğuna dikkat çekerek, şunları söyledi: “Yeme-içme sektörü kadınların çalışma hayatıyla giderek büyüyen bir sektör haline geldi. Bugün Türkiye genelinde sektörün büyüklüğü ortalama 7 milyar dolar civarında. Bunun 4 milyar dolarını tek başına İstanbul göğüslüyor. Bunlar kayda alınan kısmı. Sektörün yıllık büyüme hızı yüzde 15, biz 2009’dan bu yana her sene yüzde 100’ün üzerinde büyüyoruz. Bizim gibi büyüyen birçok marka restoran var. Geçen yıl 22 milyon TL olan ciromuzun, bu yıl 45 milyon TL’ye ulaşacağını düşünüyoruz. 7 şubemiz ve bayiliklerimiz var. Giderek büyüyen sektörün kalifiye eleman sıkıntısı var.”
Dışarıda yemek yeme
Türkiye’de dışarıda yemek yeme sıklığının ayda bir kereden ikiye çıktığını anlatan Gamze Cizreli, şu bilgileri verdi: “Dışarıda yemek yeme alışkanlığı her yıl artıyor. 2010’da bu oran Türkiye genelinde ayda bir kere iken, 2011’de bu oran ayda 2 kereye yükselmiştir. İstanbul’da bu oran Türkiye geneline göre çok daha yüksek olup haftada birdir. Ama bu oran dünya genelinde nüfusa oranına bakıldığında hâlâ oldukça geri durumda. Sadece New York’ta sektörün büyüklüğü 21 milyar dolar. Türkiye’nin tümünün 3 katı. Bu tamamen dışarıda yemek alışkanlığı ile ilgili. Türkiye, özellikle İstanbul, bu konuda her geçen yıl daha da büyüyecek. Bu nüfusla ve bu rakamlarla sektörün önümüzdeki 5 yılda en hızlı büyüyen sektörlerden birisi olması kaçınılmaz.”
Yatırımcı iştahı
Büyük yatırımcının sektörde markalaşmış isimlere yönelik ilgisini değerlendiren Cizreli, “Bu sektörün ne kadar cazip bir sektör olduğunu rakamlar gösteriyor. En cazip yanlarından birisi nakit akışı. Nakit birikimi ekonomi dünyası için çok önemli. Bu tartışılmaz bir avantaj. Bir diğer avantajı ise data toplaması. Bizim 7 şubemize günde çok sayıda müşteri geliyor. Bu müşterinin datası büyük yatırımcının iştahını kabartıyor. Oluşan milyonlarca data çok büyük bir değer. Bizim markamıza da teklifler geliyor. Ancak bizim daha zamanımız var. Yeni marka modelleri üzerinde çalışıyoruz. AVM’lere yönelik bir konsept düşünüyoruz” diye konuştu.
Geleceğin parlak kariyeri mutfak
DÜNYADA ve Türkiye’de mutfağın yükselen değer olduğunu anlatan Gamze Cizreli, yeni başlattıkları kampanya ile ilgili şu bilgileri verdi: “Türkiye’de yapılan yarışmalar ve programlarda bu gelişmeyi tetikledi. Şefler artık dünyada popstar gibi ilgi görüyorlar. Çok büyük bir endüstri. Türkiye’de büyük bir aşçı açığı var. Aşçılık mesleğine bakış giderek değişiyor. Bugün maaşları 2 bin 500 TL ile 40 bin TL arasında değişiyor. Ben 15 yıldır bu mesleğin içindeyim, aşçıların hem kazandığı değeri hem de ücretlerin artışını bu seneler içinde net bir şekilde gördüm. Bir restoran kurmak kadar vaktimizi aldı gezici TIR oluşturmak. Sektöre öncülük etmek istedik. Türk Eğitim Derneği (TED) ile birlikte bir eğitim projesi hayata geçirdik. TED’in 25 okulunda okuyan burslu öğrencilerine mutfak ve mutfak sanatlarını anlatıyoruz. Aşçılık giderek değeri daha da artan bir meslek. Türkiye’de sektör bu kadar büyürken, sektöründe açık varken bu konuda çocukların bilinçlenmesini istedik. Sebze doğramadan, ekmek yapmaya kadar çeşitli alanlarda bir günlük eğitim alan çocuklara, istedikleri takdirde aşçılık kariyerine nasıl devam edeceklerini hangi yolları izlemeleri gerektiğine dair danışmanlık veriyoruz. Yeni nesil mutfağa çok meraklı. TIR, 25 il gezecek. Çocuklardan inanılmaz bir talep görüyoruz.”
Yeni şubeler geliyor
BIG Chefs’in yaratıcısı Gamze Cizreli, New York’ta ilk şube için bir yer kiraladıklarını ve Hindistan’da da yeni şube açacaklarını anlatarak, şöyle konuştu: “İstanbul’da Kemerburgaz’da bir şube açacağız. Tarabya’ya açmayı düşünüyoruz. Bursa ve Adana’da da şube açmayı hedefliyoruz. Eskişehir ve İzmir için de görüşmelerimiz devam ediyor. Anadolu illerinde inanılmaz bir potansiyel var. Kadın çalışma oranı tüm Türkiye’ye yayıldıkça, dizilerden filmlerden etkilenmeler arttıkça büyük bir potansiyel oluşuyor. Eskiden evde yapılan yemekli kutlamalar şimdi restoranlarda yapılıyor.”