Çağrı merkezleri sektörü şikayetçi

Güncelleme Tarihi:

Çağrı merkezleri sektörü şikayetçi
Oluşturulma Tarihi: Kasım 19, 2013 01:28

Çağrı merkezleri sektörü, "tehlikeli meslek" kategorisine alınmasının ardından ek maliyet sorunlarından şikayetçi. Çağrı Merkezleri Derneği (ÇMD) Yönetim Kurulu Başkanı Metin Tarakçı, sektörün tehlikeli bir meslek olarak nitelendirilmesini doğru bulmadıklarını bildirdi.

Haberin Devamı

Tarakçı, çağrı merkezlerinin "tehlikeli meslek" kategorisine alınması nedeniyle sektörde maliyet yükünün ağırlaştığını belirterek, "İş Sağlığı ve Güvenliğine İlişkin İşyeri Tehlike Sınıfları Tebliği'nde tehlikeli meslekler kategorisine alınan çağrı merkezlerinin masrafları ciddi oranda arttı. Söz gelimi 250 kişilik bir çağrı merkezi, gereklilikleri yerine getirmek üzere hizmeti alacağı kişilerin kendi bordrosu altında olması halinde yılda yaklaşık 45 bin lira, hizmeti Ortak Sağlık Güvenlik Birimi'nden satın alarak yerine getirmesi halinde ise yılda yaklaşık 66 bin lira ek maliyetle karşı karşıya durumdadır" bilgisini verdi.

Tarakçı, çağrı merkezi işkolunun tehlikeli meslek grubuna alınmasıyla halihazırda uygulanan, işyeri hekimi, iş güvenliği uzmanı, diğer sağlık personeli bulundurma sürelerinde az tehlikeli işkoluna göre artışın söz konusu olduğunu belirterek, "İş sağlığı ve güvenliği eğitim süreleri uzamış, işe giriş ve periyodik muayeneler için ek tetkikler kaçınılmaz olmuştur" dedi.

Haberin Devamı

Söz konusu tebliğin Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığına bağlı İş Sağlığı ve Güvenliği Genel Müdürlüğü Başkanlığında oluşturulan komisyon tarafından hazırlanarak yayımlandığını dile getiren Tarakçı, şunları aktardı:

"Tebliğ yayınlandıktan sonraki itirazlarımıza istinaden tebliğde değişiklik yapmak üzere mart ayında tekrar toplanan komisyonun oturumuna dernek olarak biz de dahil olduk ve çağrı merkezi işini anlatarak konuyla ilgili yurt dışındaki uygulamaları anlattık.

Sektörümüzle ilgili Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) kayıtlarına geçen sağlık istatistiklerininin ne kadar düşük olduğunu, işin icrası esnasında kullanılan ekipmanların dünyada en yaygın olarak kullanılan pazar lideri olan firmalara ait olduğunu ve bu markaların sağlık ölçüm sonuçlarını diğer tüm gerekçelerimizle birlikte yazılı ve sözlü olarak paylaştık.

Ancak tüm bu literatürler kabul görmedi, itirazımız reddedildi. Tebliğe istinaden dernek olarak talebimiz ve beklentimiz sektörümüzün bu tip bir sınıflandırma içerisinde az tehlikeli meslek grubuna alınması yönündedir."

Haberin Devamı

'TANIMLAMA DOĞRU DEĞİL'

Çalışan memnuniyetini sürekli kılacak üst düzenlemelere karşı olmadıklarını belirten Tarakçı, insan kaynağı yoğun bir sektör olarak çalışan sağlığını ve memnuniyetini sürdürülebilir başarı için hayati değerde bulduklarını kaydetti.

Tarakçı, tebliğle yükümlülük haline gelen işyeri hekimi bulundurma süreleri, periyodik muayene sıklıkları ve eğitim faaliyetlerinin artmasının maliyeti yükseltici etkisine değindi.

Sektörün iş kazası ve ölüm oranı yüksek işlerle aynı kategoriye alınmasını doğru bulmadığını belirten Tarakçı, şöyle devam etti:

"Her şeyden önce bu tip bir düzenleme ihtiyacı ve hazırlığı esnasından o işkoluna ait sektör temsilcilerinden de görüş ve bilgi alınması gerekli. Çağrı merkezi işi masa başında, ofis ortamında, bilgisayar ve telefon kullanılarak yapıldığından sektörümüz, iş kazası ve ölüm riski yüksek olan imalata dayalı diğer işkolları ile aynı kategoride değerlendirilmemeli.

Haberin Devamı

Diğer yandan düzenleme sadece ana işkolu çağrı merkezi faaliyeti olan firmalar için geçerli olduğundan, Türkiye çağrı merkezi pazarının yüzde 56'sı bu
düzenlemeden etkilenmekte, kalan yüzde 44'lük kısmı ise yapılan iş ve koşulların aynı olmasına rağmen kapsam dışında kalmıştır."

Mesleğin sağlık açısından riskli görülmesi nedeniyle personel temininde ve istihdamın sürekliliğinde sıkıntı yaşandığını anlatan Tarakçı, "Sektörümüzün kariyer ve kişisel gelişimi açısından çalışanlarımıza erken yaşta önemli deneyimler kazandırıp fırsatlar sunduğu göz önüne alındığında tehlikeli bir meslek olarak nitelendirilmesini doğru bulmuyoruz. Diğer yandan büyük şehirlerin dışında işyeri hekimi ve iş güvenliği uzmanı temin etme sıkıntısı göz önüne alındığında düzenlemenin geçiş veya intibak süresi verilip hazırlık yapılmadan hayata geçmesi uygulamada zorluklar yaratacaktır" ifadelerini kullandı.

Haberin Devamı

Sektörün Türkiye'de 70 binin üzerinde istihdam sağladığını dile getiren Tarakçı, sözlerini şöyle tamamladı:

"Mesleğin sağlık açısından riskli görülmesi, personel temininde yaşadığımız sıkıntıları artıracak, işimizin mevcut işgücü nezdinde 'meslek' olarak algılanması yönündeki çabalarımızı da olumsuz etkileyecektir.

Bu düzenleme sadece Anadolu'daki yatırımları değil, şu an ülkemizde 43 ilde çağrı merkezi olduğunu düşünürsek tüm ülke sathındaki çağrı merkezi firmalarına ek maliyetler ortaya çıkarmaktadır.

ACARER'DEN SEKTÖRE DESTE

Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumu (BTK) Başkanı Tayfun Acarer de Webit Kongresi'nde sektörün "tehlikeli meslek" kategorisinden çıkarılması gerektiğini belirterek, "Çağrı merkezlerinin tehlikeli işler kategorisine alınması sektörün gelişimi için çok ciddi bir sıkıntı teşkil etti" değerlendirmesini yapmıştı.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!