Buzkıran ABD'ye sorun çözmeye gidiyor

Güncelleme Tarihi:

Buzkıran ABDye sorun çözmeye gidiyor
OluÅŸturulma Tarihi: Mart 31, 2004 00:00

Nissan'ın Buzkıran lakaplı BaÅŸkanı Carlos Ghosn, mucizeler yaratarak Nissan'ı kár eden bir ÅŸirket konumuna getirdikten sonra ÅŸimdi ikinci sınavını Kuzey Amerika operasyonlarında verecek. Ghosn Kuzey Amerika operasyonlarını doÄŸrudan yönetecek.‘Şansın Büyükelçisi’’, ‘‘Buzkıran’’, ‘‘Maliyet Öldüren’’, ‘‘Problem Avcısı’’ ve ‘‘Sorun Vuran’’ gibi lakaplarla anılan ve Japonya'da adeta bir halk kahramanına dönüşen Nissan'nın BaÅŸkanı Carlos Ghosn, borç batağındaki Nissan'ı yeniden kár eden bir ÅŸirket haline getirerek dünya çapındaki ününe ün katmıştı. Ghosn'un baÅŸarısı sadece otomotiv sektöründe deÄŸil tüm sektörlerde hayranlık uyandırmıştı. Kuzey Amerika'da bazı sıkıntıların doÄŸmasının ardından ‘‘Problem Avcısı’’ Ghosn'un buradaki problemleri nasıl bertaraf edeceÄŸi tüm dünyada merakla bekleniyor.ABD’DE PROBLEM OLABÄ°LÄ°R MÄ°?Nissan'nın BaÅŸkanı Carlos Ghosn, beÅŸ yıl önce Nissan Motor Co.'ın yeniden yapılanma görevini üstlendiÄŸinde büyük Kuzey Amerika pazarının bu süreçte bir temel taşı olduÄŸunu söylemiÅŸti. Amerikan ve Kanadalı alıcılar onu haklı çıkarmış ve ÅŸirket, tek kapılı 350Z spor modeli ile Infiniti G35 spor sedanının patlayan satışları sayesinde bir daÄŸ gibi olan borçlarını kapatabilmiÅŸti. Ancak Nissan bu yıl Kuzey Amerika'da rekor kár beklerken uzmanlar bazı sorunlar çıkabileceÄŸini düşünüyor. Nissan geçen ay ABD'deki satışlarında yüzde 46'lık bir artış yakalarken, aralarında Mississippi'nin Canton ÅŸehrindeki yeni montaj fabrikasında üretilen iki yeni pick up'ın da bulunduÄŸu bazı önemli yeni modeller bekleneni veremedi. Yeni montaj fabrikası, Ghosn'nun geliÅŸinden bu yana Nissan'nın en pahalı ve en önemli projeleri arasında yer alığı için fabrikanın tam kapasite çalışması hayati bir önem taşıyor.Åžirket yetkilileri, ABD pazarında çok kalabalık bir segmentte yarışan yeni Quest minivan modeli için planlarında aşırı iddalı olduklarını kabul etti. Quest minivan, satışına baÅŸlandığı geçen Temmuz ayından beri ortalama aylık satışları 3 bin 700 adet oldu. Tahmin edilen 6 bin 700 adetlik rakam yakalanamadı. ‘Armada’ SUV modeli de beklentileri karşılayamazken, uzmanlar buna neden olarak hem yoÄŸun rekabeti hem de aracın Amerikan eleÅŸtirmenleri tarafından çok da olumlu karşılanmamasını gösteriyorlar. Åžirket yetkilileri bütün bu olumsuzluklara raÄŸmen ABD pazarının önemini vurguluyorlar ve ‘‘Gelecekteki büyüme için hala güveniyoruz’’ diyorlar. Yönetimin yeniden yapılanma çalışmalarının bir parçası olarak, otomobil üreticisinin yönetim kurulu baÅŸkanı Nissan'nın Kuzey Amerika operasyonlarını doÄŸrudan yönetecek. Kuzey Amerika operasyonlarının başındaki Norio Matsumura Nisan ayında görevini Ghosn'na bırakırken Japon pazarından sorumlu olacak. SONUN BAÅžLANGICI MI?Sektör uzmanları bunun Nissan'nın baÅŸarı hikayesinin sonunu baÅŸlatacak bir iÅŸaret olup olmadığını sorarken Nissan sözcüsü Simon Sproule, bu iddaları reddediyor. Sproule 'Siz hiç üst düzey bir yöneticinin sadece bir iki aracın pazarda sorunları var diye o bölgedeki yönetimi devraldığını gördünüz mü?' ÅŸeklinde konuÅŸarak görev deÄŸiÅŸimlerinin yeni Canton fabrikası açılmadan çok önce planlandığı konusunda ısrar etti. Yetkililer, bu geçiÅŸ döneminin gelecek yıl Renault BaÅŸkanı Louis Schweitzer'ın yerini alacak Ghosn tarafından ABD ve Kanada pazarlarında yeniden bir hız yakalanması için kullanılacağını belirttiler. Ghosn daha önce Michelin Amerika sorumlusu olarak bu ülkede yedi yıl kalmıştı. Daha sonra lastik üreticisini Renault'ya geçmek için bırakmıştı. Renault, Nissan'nın yüzde 44'ünü satın aldıktan sonra Schweitzer, sorun çözmekte uzman olan Ghosn'u 1999'da Japonya'ya tayin eti. Geçen yıl Kuzey Amerika satışlarını yüzde 7.4 arttırarak 864.015 adede çıkaran ÅŸirket, 2004 yılı için satışlarında iki basamaklı artış bekliyor.Carlos Ghosn Nissan'da neler yaptı?Hızlı bir düşüş içindeki Nissan'ı Ghosn, yeniden kár eden bir kuruluÅŸa çevirmiÅŸti. Ghosn, cesur ve eÅŸsiz bir hamle yaparak fabrikaları kapatmış, iÅŸ gücünü kısmış ve kaynakları ürün geliÅŸtirmeye aktarmıştı. 1999 yılında Nissan'ın yaklaşık 22 milyar dolar borcu bulunuyordu ve pazar payı yüzde 23'lerden yüzde 19'lara gerilemiÅŸti. 1991 yılında dünyada üretilen üst düzey her on otomobilin dördünü üretirken, 1999'da, 43 Nissan modelinden sadece dört model karlı satılabilmekteydi. Zararın miktarı da yaklaşık 680 milyar Yen civarındaydı. Åžirkette herÅŸeye raÄŸmen aşırı istihdam sözkonusuydu ve ürün geliÅŸtirme durma noktasına gelmiÅŸti. Ghosn sayesinde 2002 yılında çöküş durmuÅŸ, kárlılık saÄŸlanmıştı ve Nissan'ın borçları son 24 yılın en düşük düzeyine inmiÅŸti. 8 yeni otomobil modeli geliÅŸtirilmiÅŸti.DeÄŸiÅŸen beklentilere kulak verdiGHOSN'un Nissan'da fark ettiÄŸi bir baÅŸka eksiklik ise rakipler çok yakından takip edilirken tüketicilerin istek ve beklentilerinin göz ardı edilmesiydi. Nissan daha önceki yıllarda ürünlerin 'kalitesi' yani ürünün güvenilirliÄŸi ile ün yapmış olmasına raÄŸmen, tüketici tercihlerinin hızla deÄŸiÅŸtiÄŸi bir çaÄŸda yaÅŸandığını göz ardı etmiÅŸti. Pek çok Japon ÅŸirket gibi tüketicinin sadece ‘‘kalite’’ beklentisi içinde olduÄŸu fikriyle hareket eden Nissan tüketicinin estetik, stil ve yenilik beklentilerini yok saymıştı. Ghosn bu konulara da ağırlık vererek ÅŸirketin imajını tazelemiÅŸti.Nissan-Renault evliliÄŸinin ardından1999 yılında yaÅŸanan Asya krizinin ardından durumu alarm veren Nissan'ın stratejik bir evlilik yapması kaçınılmaz olmuÅŸtu. Nissan, Renault ile evlenirken adını korumayı, yöneticinin Nissan yönetim kurulu tarafından seçilmeye devam etmesini ve yeniden yapılanma planının sorumluluÄŸunun gene Nissan'da kalması ÅŸartını kabul ettirmiÅŸti. BirleÅŸmenin ardından Ghosn Nissan'ın başına gelerek 2 yıl içinde ÅŸirketin çöküşünü durduracağını taahhüt etmiÅŸti. Ghosn hedeflerini 6 ay içinde tutturarak ve Nissan'ı kár eden bir kuruluÅŸ haline getirerek tüm sektörü ve analistleri ÅŸaÅŸkına çevirdi. Ghosn baÅŸarısının sırlarını ‘‘şeffaflık, stratejiden ziyade uygulamaya ağırlık vermek, ÅŸirketin yönetimi ve öncelikleri konusunda güçlü bir iletiÅŸim oluÅŸturmak’’ prensipleriyle açıklamıştı.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!