Güncelleme Tarihi:
MÜSİAD Makine Sektör Kurulu tarafından düzenlenen Türkiye İstişare Toplantısı, UİB Konferans Salonu’nda gerçekleştirilen toplantıda ‘Kent İçi Raylı Sistemlerde Yerli Üretim’ konusu masaya yatırıldı.
Bursa Büyükşehir Belediye Başkanı Recep Altepe, yaptığı konuşmada yerli vagon üretimiyle ilgili olan çalışmalarından bahsetti. Nüfusu giderek artan Bursa’da raylı sistemin önemine değinen Başkan Altepe, “Türkiye, hızla kalkınıyor. Kent olarak ciddi bir üretim merkezi haline geldik ama maalesef başka markaların üretimini gerçekleştiriyoruz. Bundan sonra kendi markamızı, tasarımlarımızı gerçekleştirmek istiyoruz. Türkiye’nin hızlı gelişmesine yön vermek durumundayız” dedi.
Raylı sistemlerin 1800’lü yıllarda var olduğunu ancak zamanla bu uygulamaların değerini yitirdiğini kaydeden Başkan Altepe, kaybedilen zamanın geri kazanılması gerektiğine dikkati çekerek, “Artık hamle zamanı. Bugün dünyanın önde gelen firmaları, Türkiye’de Bursa’yla ve İstanbul’la işbirliği yapmak istiyor. Bu konuda raylı sistemler başı çekecek. Yerel yönetimler bu noktada artık çok önemli bir yerde. Bu yüzyıl yerel yönetimlerin yüzyılı. Artık kentler yarışıyor. Büyükşehir sınırları il sınırları oluyor, bu da gelişmenin göstergesi. Bizler de kentimizin yaşanabilir, ulaşılabilir, yeşil ve çağdaş bir kent olması noktasında elimizden geleni yapıyoruz. Bu noktada da görev ayrımı yapmıyoruz” diye konuştu.
Bursa’da kenti ve ülkeyi ileriye taşıyacak tüm çalışmaları gerçekleştirdiklerini kaydeden Başkan Altepe, “Bursa’nın gelişimi için ne gerekiyorsa el atıyoruz. Örnek tarihi eserlerin canlandırılması, başta şehrin stadı olmak üzere spor tesislerinin kente kazandırılmasında, eğitim gibi her konuda ihtiyacı karşılıyoruz. Türkiye çapında ilk kez Bursa’da, dünyanın en büyük bilim ve teknoloji merkezini 2-2,5 yıl içinde kurmuş olacağız. Bursa’da hızlı bir gelişme var. Uludağ’a çıkan teleferik de, büyük meydanların parkların oluşturulması, göllerin yapılandırılması ve sahillerin düzenlenmesi de kenti ekonomisi için gerekli” dedi.
Bursa’da çalışma alanının geniş oluşuna rağmen en önemli konunun ulaşım olduğunu anlatan Başkan Altepe, “Çağdaş ulaşım için çalışmalarımıza odaklanıyoruz. Şu anda kişi başına düşen en çok metro hattı Bursa’da var. Kentin her köşesi demir ağlarla döşeniyor. Bursa’da bütçenin yüzde 70’i ulaşıma gidiyor. Bir vagon yurtdışından 8 trilyona geliyor. Büyük rakamlar bunlar ama ülkemiz yerine yurtdışına gidiyor. Bu noktada da dışarıdan alımlarda tedarikle, ihalelerle ilgili sıkıntılar olabiliyor. Bunlar dünya çapında işler. Biz Bursa’da altyapı olduğu için taşın altına elimizi koyalım, bu işi biz yapalım istedik. Burada un, şeker, yağ var, helvayı biz yapalım istedik. Bursa, İstanbul ve Adapazarı’nda bu altyapı var. Raylı sistem imalatlarının Bursa’da yapılması için ilk toplantıyı göreve gelir gelmez İstanbul Ulaşım AŞ ile yaptık. Bu araçların nasıl üretileceğini, kimlerle yapılabileceğini , hangi kurumla işbirliği sağlanabileceğini inceledik” şeklinde konuştu.
Başkan Altepe, bu araştırma sırasında Durmazlar’ın altyapı açıdan uygun olduğunu ve bu işe gönüllü olduklarını ve destek verdiklerini belirterek, “En önemli kısmı harcama kısmını Durmazlar karşılıyor. Çalışmalarımıza başladıktan sonra kentteki herkesin, bakanlığın, kurum ve kuruluşların desteğiyle bugün güzel bir noktaya geldik” dedi.
“Kendi markalarımızı üreteceğiz”
Raylı sistemde yerli üretimin Bursa için heyecan verici olduğuna işaret eden Başkan Altepe, “Hedefimiz kendi markalarımızı üretmektir. Hem Bursa’nın caddelerinde, hem de İstanbul, Ankara ve dünyanın marka kentlerinde bizim marka araçlarımızın gezdiğini görmek istiyoruz. Yurtdışına çıkınca bizim üretimimiz olan otomobilleri, otobüsleri görüyoruz ancak bundan sonra yerli vagonlarımızı da görmek istiyoruz. Kısa zamanda güzel bir mesafe alındı, bundan sonrası daha da güzel olacak. Paramız da Türkiye’de kalacak. Bursa ve İstanbul raylı üretimin merkezi olacak. Destek veren herkese teşekkür ediyorum. Türkiye ve Bursa olarak bu hedefe en kısa zamanda ulaşacağımıza inanıyorum” diye konuştu.
“Bursa raylı sistemlerde de marka bir şehir olacak”
Vali Yardımcısı Ahmet Hamdi Usta da raylı sistemde Bursa’nın ilklerin şehri olacağını, bu noktada bilinçli olarak hareket edildiğini söyledi. Usta, Büyükşehir Belediyesi’nin yerli vagon üretimindeki çalışmasının çok önemli olduğunu söyleyerek, Başkan Altepe’yi tebrik etti.
AK Parti Bursa Milletvekili Önder Matlı ise siyasetteki ve ekonomideki istikrarla dünyada örnek bir yere geldiğini söyledi. Türkiye Cumhuriyeti’nin 100. Yılı olan 2023 yılında 2 trilyon dolar gayrisafi milli hasıla sahibi olan bir ülke haline getirmeyi hükümet olarak hedeflediklerini ifade eden Matlı, bundan sonra ekonomide bir değişim ve dönüşüm yaşanması gerektiğini ve bu noktada da sivil toplum kuruluşlarına büyük rol düştüğünü söyledi. Türkiye’de 1000 kişiye düşen otomobil sayısının 100 olduğunu örnekleyen Matlı, bu kadar düşük otomobil sahiplik oranına rağmen ulaşım sıkıntısının yaşandığını, gelecek yıllarda buna alternatif çözümler üretilmesi gerektiğini ve raylı sistemin öne çıkacağını vurguladı. Bursa’nın bugün otomobilde marka olduğunu anlatan Matlı, “Şunu rahatça söyleyebilirim ki, Bursa önümüzdeki günlerde raylı sistemlerde de marka bir şehir olacak. Türkiye’nin kalkınmasında bunun önemi büyük” dedi.
MÜSİAD Bursa Şube Başkanı Hasan Çepni, MÜSİAD’ın iş dünyasında önemli çalışmalara imza atan bir oluşum olduğunu belirterek, çalışmalarıyla ilgili bilgiler verdi. Raylı üretimde yerli üretimin katkılarının ele alınacağını ve bu toplantıdan çıkan sonucun önemli projelere imza atacağına dikkat çekti. Çepni, ileride raylı sistemlerde yerli üretimin kullanılması temennisinde bulundu.
MÜSİAD Makine Sektör Kurulu Başkanı Mustafa Kılıç, teknolojinin hızlı gelişimine işaret ederek, makine ve takım tezgahları ihracatları hakkında bilgiler verdi. Değişimlerin içinde olan, geliştiren ve yöneten bir Türk makine sanayinin varlığı için çalışmalar sürdürdüklerini anlatan Kılıç, 2011 makine sektör raporu hazırlayacaklarını ve yeni projelerle çalışmalarını geliştireceklerini kaydetti.
Devlet demiryollarına yatırım yapıyor
Ulaştırma Bakanlığı Bakan Danışmanı Sami Kabaş ise Ulaştırma Bakanlığı’nın devlet politikası olarak demiryollarına yatırımlar yaptığını, Türkiye’nin yurtiçi ve yurtdışı lojistik faaliyetlerde demiryollarının vazgeçilmez unsur olduğunu bildiğini ve bunun yapılan yatırımlarla da görüldüğünü kaydetti. Bakanlığın kent için yatırımlarda da inisiyatif ve görev aldığını belirten Kabaş, bundan böyle raylı sistemlerin kentlerde daha yaygın kullanılacağını söyledi. Ülkeyi doğudan batıya kuzeyden güneye demiryolu ağlarıyla örmek için çalışmalarını imkanlar dahilinde yaptıklarını anlattı. Karayollarının taşımacılıkta ağır bir yük aldığını kaydeden Kabaş, bunun gelişmiş dünyada tercih edilmediğini, karayolu, demiryolu, havayolu ve denizyolu gibi tüm alanların dengeli kullanılmasının önemine dikkati çekti. Kabaş, demiryolu ve denizyolu taşımacılığının hava kirliliğinin önlenmesi için de zorunluluk haline geldiğini söyleyerek, maliyet bakımından da demiryolunun tercih edilir bir metot olduğunu belirtti. Demiryoluyla yapılan taşımanın ucuz maliyetlerle sanayiciyi de desteklediğini kaydeden Kabaş, demiryolları gelişirken depo ve tüm gereksinimlerin demiryolları hattı üzerinde oluşturulması gerektiğini ve bakanlığın buna önem verdiğini, 22 merkezde demiryolu hatları üzerinde lojistik alan kurduğunu, bu sayede demiryolu taşımacılığını arttırdığını söyledi. Kabaş, bu alandaki çalışmaları devlet politikası olarak yaygınlaştırmaya çalıştıklarını anlattı.
“Türkiye kabuk değiştiriyor”
Bursa Teknik Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Ali Sirmen, Türkiye’nin kabuk değiştirmeye başladığı bir dönemde olduğunu söyleyerek, verimli noktaya doğru yüründüğünü ve yakın zamanda Türkiye’nin Çin gibi gelişim anlamında patlama yapan bir ülke olacağını söyledi. Bundan sonra üniversite ve sanayici işbirliğini kürsülerde paylaşmak yerinde aktif olarak neler yapılacağının konuşulacağını kaydeden Prof. Dr. Sirmen, üniversiteyi yapılandırırken beklentilere uygun olarak çalışmaların şekillendirileceğini de anlattı.
AK Parti Milletvekili Hakan Çavuşoğlu’nun da katıldığı istişare toplantısında, ‘Kent İçi Raylı Sistemlerde Yerli Üretim’ konulu panel gerçekleştirildi. MÜSİAD Makine Sektör Kurulu Başkanı Mustafa Kılıç’ın başkanlığında gerçekleştirilen panelde, İstanbul Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü Ömer Yıldız, Bursa Büyükşehir Belediyesi Başkan Danışmanı Taha Aydın, RAYDER Genel Sekreteri Ahmet Gök, Durmazlar Holding Yönetim Kurulu Başkanı Hüseyin Durmaz ve HACO Şirketler Grubu Genel Koordinatörü Cavit Yıldız raylı üretim teknolojileri ve yapılan çalışmalarla ilgili teknik bilgiler verdi.