Hanife BAŞ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 06, 2008 00:00
Film Yapımcıları Meslek Birliği (FİYAB) Başkanı Galip Gültekin, "2008 sonunda çekilen Türk filmi sayısı 40 dolayında olacak. Her film için ortalama 1-1.5 milyon dolar harcama yapılıyor. Yılda 50 milyon doları bulan Türk filmi yapım maliyetinin yaklaşık 15 milyon doları hem parasal, hem de malzeme sponsorluğu sonucunda şirketler tarafından karşılanıyor" dedi.
CAN Dündar’ın yazıp, yönettiği Mustafa Kemal
Atatürk’ü anlatan ’Mustafa’ filmiyle gündeme gelen filmlere sponsorluğa, Türk şirketlerin yılda 15 milyon dolara yakın para yatırdığı belirlendi.
Film Yapımcıları Meslek Birliği (FİYAB) Başkanı Galip Gültekin, özel sektörün Türk sinemasına sponsor olarak destek verdiğini ve son iki yılda sponsorluk oranlarının arttığını belirtti. Gültekin, "Geçen yıl 38 film çekildi, bu yıl sonuna kadar da 40 dolayında film çekilmiş olacak. Bunların hepsinde sponsor var. Türkiye’de bazı pahalı yapımlar dışında bir filmin maliyeti 1-2 milyon dolar civarında. Mütevazı bir film ise 800 bin YTL’ye mal olabiliyor. Bu tutarların genelde yüzde 30’una kadar sponsor olunuyor" dedi.
Galip Gültekin, yılda çekilen 40 filmin maliyetinin 50 milyon dolara yakın olduğunu ve bu maliyetin ortalama 10 milyon dolarının parasal sponsorlukla karşılandığını, şirketlerin filmlere 5 milyon dolarlık da malzeme desteği verdiğini vurguladı. Gültekin, şu bilgileri verdi: "Çekilen filmlerin parasal maliyetinin beşte birini sponsorlar karşılıyor. Diğer beşte birlik bölümünde ise, malzeme tedariği yapıyorlar. Bir filmin maliyetinde özel sektörün desteği beşte iki oranında kalıyor. Geriye kalanı yapımcılar, öz kaynakları ya da Kültür Bakanlığı’nın desteğiyle karşılıyorlar."
Krizde önem kazandıFirmaların, filmlere para vererek sponsor olması yanında malzeme desteği ya da manevi destek de verebildiklerini kaydeden Gültekin, özellikle dünyadaki finansal krizin etkilerinin yaşandığı bu dönemde, şirketlerin sponsorluğuna daha fazla ihtiyaç duyulduğunu vurguladı. Gültekin, Türk filmlerine özel sektörün desteğinin artmasını sağlamada sponsorluğun gelir vergisinden düşülmesi için çalışmalar yapıldığına da dikkat çekerek, "Sponsor yasası çıktı. Şirketlerin filmlere sponsorluğu vergi matrahından düşülüyor ama gelir vergisinden düşülmüyor. Gelir vergisinden, film sponsorluğunun düşüldüğü ülkeler var. Türkiye’de de bunun çalışmaları sürüyor" dedi.
Vergi alınmasınFilm Yapımcıları Derneği Başkanı Şevki Tosunoğlu da, Türk sinemasının gelişmesi için filmlere sponsor olanlardan vergi alınmamasını istediklerini belirterek, şunları söyledi: "Film yapım maliyetleri artıyor. Kültür Bakanlığı’nın filmlere yaptığı katkılar da yetmiyor. Haliyle iş, sponsorlara kalıyor. Sponsor olmak isteyen şirketler vergiden düşülemediği için biraz uzak duruyorlar. Yine de yılda yapılan 40 dolayındaki filmin hemen hepsine sponsor alınıyor."
Kurtlar Vadisi Irak maliyet rekoru kırdıTÜRKİYE’de bir sinema filmi çekmenin maliyetinin ortalama 800 bin-1.5 milyon dolar arasında bulunduğu belirtilirken, Türk sinema tarihinde en büyük maliyetli filmler olarak da Pana Film’in çektiği Kurtlar Vadisi Irak ve G.O.R.A olarak gösteriliyor. Kurtlar Vadisi Irak için 10 milyon dolar, Böcek Yapım’ın çektiği G.O.R.A için de 5 milyon dolarlık harcama yapıldığı ve Filma Cass ve Fida’nın yaptığı Kabadayı’nın 4 milyon dolara mal olduğu açıklandı. Aralık ayında vizyona girecek olan Cem Yılmaz’ın başrolünü oynadığı A.R.O.G’un da 8.5 milyon YTL maliyeti olduğu belirtiliyor. Avşar Film’in çektiği Ulak da maliyetli filmler arasında gösteriliyor.
Hangi filme, kim sponsor oldu
Mustafa Sabancı Holding
A.R.O.GTürk Telekom, Avea, TTNet
İklimlerEfes Pilsen
KabadayıSürmeli Otel, ASM John Hopkins
Hababam Sınıfı AskerdeGencallar, Nescafe
Maskeli Beşler IrakFerroli
GeliboluDoğuş Grubu
Devrim ArabalarıDoğuş Holding, Garanti Bankası,
Koç Allianz
VizonteleAygaz
Film başına 300-500 bin dolar sponsor katkısı varKABADAYI, Her Şey Çok Güzel Olacak, Gönül Yarası gibi filmlerin yapımcısı olan Filma Cass’ın Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Mine Vargı, Türkiye’de filmlere sponsorluğu başlatan kişiler arasında yer aldığını dile getirerek, şunları söyledi: "Sponsorlar Türk sinemasının gelişmesi için çok önemli. Yurtdışında Türk filmlerinin aldığı ödüller, ülke tanıtımına da katkı sağlıyor. Bir filmin yapım maliyeti 1-1.5 milyon dolar civarında. Bir filme, bir şirketin sponsorluk katkısı da 300-500 bin dolar arasında. Sponsorluk vergi indirimleriyle teşvik edilmeli."