Demet CENGİZ BİLGİN
Oluşturulma Tarihi: Aralık 02, 2008 00:00
Akmerkez’de yönetim ve markalar arasında ipler iyice gerildi. Akmerkez’in kiralarda yaptığı yüzde 25 indirimi beğenmeyen ve 2009 yılı için kontratlarda makul düzenlemeler isteyen markalar, kriz şartlarıyla uyum sağlanamazsa alışveriş merkezinden çıkacaklarını açıkladı. Yıl sonuna kadar 20, şubat sonuna kadar da 40-50 mağazanın Akmerkez’den ayrılabileceği söyleniyor.
GLOBAL finansal krizle birlikte perakendede yaşanan durgunluk zirveye ulaşırken, alışveriş merkezleri (AVM) ile perakendeciler arasında kira başta olmak üzere maliyetlerle ilgili gerginlikler bitmiyor. Türkiye’nin ilk AVM’lerinden Akmerkez’de yönetim ve markalar arasındaki tartışma markaların ’kapatıp gideriz’ restine kadar uzandı. Tescilli Markalar Derneği’nin (TMd), geçen hafta Akmerkez yönetimine gönderdiği dilekçeye imza atan 28 marka, mağazaları devredebileceklerini açıkladı. Akmerkez’in daha önce kiralarda yaptığı 4 ay için yüzde 25 indirimi beğenmeyen markalar, Akmerkez’deki şartların Türkiye ve kriz gerçeğine uygun olmadığından yakınıyor, 2009 yılı için kontratlarda yüzde 50’ye varan indirimler istiyor. Gerekli düzenlemelerin yapılmaması halinde yıl sonuna kadar 20, mart başında biten sezon sonunda ise 40-50 markanın Akmerkez’den çıkabileceği söyleniyor.
Çıkmak için cevap bekliyorlarAkmerkez’de Park Bravo, Nine West ve La Senza olmak üzere 3 mağazasının bulunduğunu belirten Park Bravo Group Yönetim Kurulu Başkanı Kamil Özçoban, "Akmerkez’i yönetenler arkadaşım. Onlara ayrılacağımı söyleyince, ’bekle’ dediler. Sonra 4 ay için kirada yüzde 25 iskonta önerildi. 30 Aralık’a kadar Akmerkez’e kararımı bildireceğim" dedi. Üç mağaza için ayda 125 bin doları bulan kira ödediklerini hatırlatan Özçoban şöyle devam etti: "Yaptıkları indirimi, yabancı markalarım Nine West, La Senza’nın merkezlerine bildirdim. Çıkmak için onların cevabını bekliyorum. İki markanın merkezi de ödediğimiz kirayı duyunca ’New York 5’inci Cadde ve Madison Avenue’de bile bu kadar yüksek değil’ dediler. Akmerkez’i yıllarca billboard gibi kullandık. Reklam fonu olarak gördük. Fayda gördük ama artık işler kurtarmıyor. Şubat sonuna kadar mağazaları kapatırız."
Ciroda yüzde 60 düşüş
TMd’nin Akmerkez’e geçen hafta gönderdiği yazıda şu ifadeler dikkat çekiyor: "Kurlarda yüzde 40’a varan artış oldu. 2006’dan beri aynı bölgede açılan diğer AVM’lerin etkisiyle Akmerkez mağazalarımızda yaşanan yüzde 30-40’lık ciro ve müşteri kaybı global krizle birlikte yüzde 60’ı buldu. Üyelerimizin metrekare başına ödediği 200-250
dolar kira, Türkiye’nin ekonomik gerçekleri ve gelinen yeni piyasa şartlarıyla örtüşmüyor. Bu durum markalarımız için ekonomik olarak katlanılmaz bir yük haline geldi. Tarafınızca belirtildiği üzere Akmerkez’e yeni talepler ve bazı noktaları boşaltma düşünceniz söz konusuysa imzası olan üyelerimiz, var olan uygulamanız doğrultusunda, mağazalarını devretmek için en kısa zamanda şartlarınızı içeren tekliflerinizi bekliyorlar."
TMd Genel Sekreteri ve Stefanel Türkiye Genel Müdürü Füsun Çevikel Kuran da, ödenen hava paralarını geri almak kaydıyla markaların çıkmak istedğini söyledi.
Matematiği tutmayan AVM’den çıkarızMOTHERCARE, Guess, Fornarina gibi markaları Türkiye’ye getiren Demsa’nın Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Çetindoğan, Akmerkez’de ciddi bir boşalma olabileceğini söyledi. Son iki yılda Akmerkez’de yüzde 50 civarında ciro kaybı olduğunu vurgulayan Çetindoğan, "Yeni açılan AVM’ler nedeniyle cirolar düştü. Bütün alternatifler açılmasına rağmen aynı kirayı devam ettirdiler, hatta zam yaptılar. Matematiği tutan AVM’lerde kalacağız, tutmayanlara eyvallah deyip veda edeceğiz. Akmerkez’de kira-ciroya bakınca matematik tutumuyor" dedi.
Özlenir: İstesek de duramayız ki
TMd Başkan Yardımcısı ve Diesel’in Türkiye temsilcisi Tahsin Özlenir şu değerlendirmeyi yaptı: "Yüzde 25 indirimin ardından ben çıkmak istediğimi bildirdim. ’Kuyrukta bekleyen markalar var, biz zaten birilerinin çıkmasını istiyoruz’ tarzında yaklaşıyorlar. Cirolardaki bu düşüşle o kiraları ödeyebilmemize imkan yok. Artık istesek de duramayız ki."