Güncelleme Tarihi:
AVRUPA’nın en büyük beyaz eşya üreticisi BSH Grubu, 5 yılda Türkiye’de plandığı 300 milyon Euro’luk yatırım paketinin 50 milyon Euro’luk ilk bölümünü Sanayi Ticaret Bakanı Nihat Ergün’ün de katılımıyla gerçekleştirdi. Çerkezköy’de yeni bir Ar-Ge merkezi kuran ve yeni iki üretim hattı ile büyük ev aletleri kapasitesini 4 milyondan 5.5 milyona çıkaran BSH Türkiye, yıllık 2 milyon kapasite ile de küçük ev aletleri üretimine başlayacak.
Yatırımda ikinci
BSH Grubu İcra Kurulu Üyesi ve BSH Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Johannes Narger, şunları söyledi: “Türkiye bizim için Almanya ve Çin’den sonra gelen en büyük üçüncü pazarımız. Pazar olarak üçüncü ama yatırımda Çin’den sonra ikinci en çok yatırım planladığımız ülke konumunda. BSH, her yıl dünyada ortalama 450 milyon Euro yatırım yapıyor. Türkiye bundan en büyük payı alanlardan biri. Özellikle Ar-Ge’de elde ettiğimiz başarılar son dönemde Türkiye’yi global yapılanmamızda önemli bir pozisyona getirdi.”
Makine altyapısı
Yatırımın sadece su ve tuğlayla duvar örmekten ibaret olmadığını belirten Narger, 5 yıl için planlanan yatırım paketini şöyle detaylandırdı: “Bu 5 yıl içinde kalan 250 milyon Euro’yu makine altyapımızı güçlendirmek için kullanacağız. Yeni makine ve üretim bandı yatırımlarımız paketin önemli bir kısmını oluşturuyor. Bunun dışında, teknolojik altyapımızı ve bayi altyapımızı güçlendireceğiz. Türkiye’de 3 binden fazla bayimiz bulunuyor tüm markalarımız için, bunu artıracağız.”
Geleceği çok parlak
Türkiye’nin hızlı büyümesi ile Avrupa’nın son dönemde en dikkat çeken pazarlarından biri olduğunu kaydeden Narger, şöyle konuştu: “Önümüzdeki dönemde de Türkiye’nin yıllık yüzde 4-5 gibi oranları yakalaması öngörülüyor. Avrupa’nın ise yüzde 1-2 büyüyeceği tahmin ediliyor. Bu açıdan bakıldığında Türkiye’nin geleceği çok parlak.”
1000 kişi istihdam
BSH Türkiye CEO’su Norbert Klein ise, şu anda Türkiye’de 4 bin 500 çalışanları bulunduğunu belirterek, şunları dile getirdi: “Pazarda her şeyin olumlu ilerlemesi durumunda 5 yıllık yatırım planımızla birlikte 1000 kişilik yeni istihdam yaratmayı hedefliyoruz. Türkiye, iç pazar ve çevresi açısından son derece önemli bir ülke. Türkiye’deki üretimimizi yüzde 50 iç pazar, yüzde 50 ihracat şeklinde dengelemeyi istiyoruz. Geçen yıl üretimimizin yüzde 58’ini ihraç ettik.”
Avrupa için sıfırdan buzdolabı geliştirdi
BSH’ın yeni yatırımları arasında bulunan Çerkezköy Ar-Ge merkezinde 150 mühendisin görev aldığını kaydeden Norbert Klein, “Biz Türkiye’deki Ar-Ge merkezimizde Avrupa pazarı için sıfırdan yepyeni bir buzdolabı geliştirdik. Sadece Avrupa’da satılacak. Teknolojisini tamamen burada ürettik. Bu bize merkezden verilmiş bir görevdi. Bu tür yeni projeler daha gelecek. Amacımız üretimde olduğu kadar AR-Ge’de de Türkiye’yi daha güçlü bir merkez haline getirmek” dedi.
İlk 5 ayda sektör yüzde 20 büyüdü
NORBERT Klein, beyaz eşya pazarının bu yılın ilk 5 ayında yüzde 20 büyüdüğü bilgisini vererek şunları anlattı: “Sektör yılın ilk yarısında hızlı büyümeyle çok fazla ısındı. Bunun fiyat rekabetinden kaynaklanan hacim büyümesi olduğunu düşünüyoruz. Sektör yılı yüzde 8 büyüme ile kapatır. Biz de pazardan hızlı büyürüz.”
Küçük ev aletleri için yeni fabrika
BSH Ev Aletleri Çerkezköy’de iki yeni üretim bandı ile Avrupa’ya ihraç edilecek bulaşık makinesi ve buzdolabı üretimini artıcarak. Buzdolabı hattı 35 milyon Euro, bulaşık makinesi hattı 11 milyon Euro’ya tamamlandı. BSH Türkiye’ye ithal ettiği küçük ev aletleri üretimine de eylül ayında başlayacak. 2012’de Çerkezköy’de fabrika kurulacak.
Rusya’da bedava arsa var ama Türkiye avantajlı
JOHANNES Narger, “Rusya’da bedava arazi veriliyor. Türkiye’de bunun için doğuya yatırım yapmanız gerekli. Ancak yatırım kararlarında iç pazar dinamikleri, işgücü kalitesi gibi pek çok etken var. Çok iyi bir teşvik karması da var. Ar-Ge konusunda da ciddi adımlar atıldı. Türkiye bu açılardan çok çok avantajlı.”
Türkiye’nin çok önemli lojistik avantaji var
JOHANNES Narger, şu değerlendirmeyi yaptı: “Türkiye’nin çok büyük lojistik avantajı da var. Çin’den büyük bir ev aletini gemi ile taşımanın maliyeti 25-30 doları buluyor. Türkiye’de ise yüzde 70’e varan avantajlar yakalayabiliyoruz. Hammadde fiyatları her yerde aynı. Hükümetin hayata geçirdiği havalimanı, demiryolu projleri gibi altyapı projelerinin lojistik açıdan olumlu katkılar sağladı.”