Güncelleme Tarihi:
Hyatt Regency Otel'de düzenlediği basın toplantısında konuşan Bayman, 1988 yılından bu yana Sabancı Holding ve Bridgestone'un ortaklık yaptığını belirterek, lastik üretim ve satışın dışında 2 binin üzerinde personelinin bulunduğunu, 10 milyona yakın lastik üretim kapasitesi ve 700'ü aşan satış noktasıyla tüketicilere güvenilir bir hizmet sunduklarını kaydetti.
Bayman, geçen yıl ekonomik ve siyasi bir çok olay olduğunu, Japonya'daki deprem ve tsunaminin otomotiv ile ara malzemeler endüstrisini çok ciddi bir şekilde etkilediğini ifade ederek, 2009 krizinden sonra 2010 yılında bir yükselişle pazarın yüzde 20 büyüdüğünü ve geçen yıl dünya lastik pazarının yüzde 7 artışla 1,8 milyar lastiğe ulaştığını söyledi.
Dünyada, son 5 seneye bakıldığında lastik sektöründe 2,6'lık bir büyüme görüldüğünü anlatan Bayman, şunları aktardı:
“Büyüme, Çin ve Hindistan kaynaklı oldu. Dünyadaki 2,6 lık büyüme, Çin ve Hindistan'da yüzde 15'ler civarında büyüdü. Avrupa'da geçen yılın son aylarında çok ciddi bir duraklamaya girdi. Avrupa'nın lastik pazarı binde 2'lik bir büyüme ile neredeyse büyümeden yılı kapattı. Çinli lastiklerin Avrupa'ya ihraçları 2011'de düşüş yaşandı. Avrupa'da güvenlik etiketli anlaşma, Çinliler'in güçlü rekabet edememesinden dolayı karlılıklarını düşürüyor. Dünya lastik sektörü 2010'daki büyümeden sonra 2011 iyi geçirdi. Türkiye daha hızlı büyüyen ülkeler sınıfında yer alıyor. Türkiye'de lastik sektöründe 2005-2011 yılları arasında büyüme 5,5 civarında, kriz senesini çıkarırsak yüzde 8 civarında olduğunu görüyoruz.”
“Türkiye'de ticari lastik binek lastikten daha hızlı büyüyor”
Bayman, Türkiye'deki ticari lastiğin binek lastikten daha hızlı büyüdüğünü belirterek, “Türkiye'deki ekonomik gelişme ve ticari sektörün büyümesi, taşımacılığın karayoluna dayanması dolayısıyla ticari lastik büyümesi binek lastik büyümesinden 2-3 puan yukarda bulunuyor. Geçen yıl ciro olarak, 2010 yılına göre 37,5'luk artışla 1 milyar 340 milyon liraya ulaştı. Toplam 2011 yılı içinde cironun yüzde 65'i iç pazardan kaynaklanıyor” dedi.
Brisa'nın net karının yüzde 126 artışla 71 milyon 873 bin lira olduğunu ifade eden Bayman, “Türkiye'de satılan 3 lastikten 1'ini biz üretiyoruz. Brisa, Türkiye lastik endüstrisinde birinci sırada, Avrupa'da 7. sırada yer alıyor. 361 bin metrekare alan içerisinde 9 milyonu aşkın üretim yaparak, yüzde 5 civarında üretim kapasitemizi arttırdık” diye konuştu.
LASSA ihracatının yüzde 47 oranında artarak, 170 milyon dolara ulaştığını anlatarak, şunları söyledi:
“İngiltere, İtalya, Avusturya gibi ülkelerde ciddi pazar payımız var. Yeni ülkelerde bu portföyün içine kattık. İstihdam yaratmaya da devam ediyoruz. 2 bin 215 kişi istihdam ediyoruz. Bu sene de işçi alımına devam edeceğiz. 2013'te 2 bin 300 kişiye ulaşacağız. Hizmet ağımızı genişletiyoruz, bayi sayımızı arttırıyoruz. Ortağımız Bridgestone sosyal sorumluluğa çok dikkat ediyor. Ortak olarak biz de sosyal sorumluluğu ön plana çıkardık. Uluslararası web sitemizin dil seçeneklerini arttırıyoruz. Şu anda 6 dilde sitede hizmet veriyoruz.
Lastik kaplama şirketi Bandag ile anlaşma yaptık. Lastik ömrünü arttıracak bir kaplama yapıyorlar. 31 bayisi olan OtoPratik ile güvenli yetkili servislere sahibiz. “lastik.com.tr” internet adresine girip aracınıza göre lastiği seçiyorsunuz. Aracınız neredeyse istediğiniz saatte gelip takılıyor. Ücreti kapıda ödüyorsunuz. Bayinin mobil servisi olan her yerde bu hizmet veriliyor. Bu hizmeti tüm Türkiye'ye yaymak istiyoruz. Lastiğim satış noktası, tabelasız ürün satımını somutlaştırdı. 2012'de büyümeye devam edecek. Bayi eğitimiyle müşteri memnuniyetini arttıracağız. Bünyemizde Ar-Ge merkezi de oluşturduk ve TSE tarafından onaylıdır.”
2012 hedefleri
Hakan Bayman, global lastik pazarlarındaki büyümenin devam edeceğini belirterek, “2012 yılında şirket olarak yeni yatırım yapmaya devam edeceğiz. Bu yıl yapacağımız 117 milyon dolarlık yatırım, şirketin kuruluşundan bu yana gerçekleştirilen en büyük yatırım olacak. Geçen sene 54 milyon dolarlık bir yatırım yapmıştık. Yeni yatırımımızla birlikte kurulduğumuzdan bu yana 800 milyon dolarlık yatırım yapmış olacağız” dedi.
Sorular
Bir gazetecinin, “Lojistik firmalar ve sahipleri kiralık lastiklerin kendileri için daha avantajlı olduğunu söylüyor. Siz ne düşünüyorsunuz?” sorusuna Bayman, “Türkiye'de otobüs kamyon ticari lastik büyümesi artıyor. Lastiğin ömrünü arttıracak hizmet sunuyoruz. Sunduğumuz hizmetler noktasında fiyat konusunda bir sorun olmadığını düşünüyorum. Türkiye kriz döneminde, ticari lastiklerde tabiri caizse 'çakıldı' ama 2010 ve 2011'de o hızda büyüdü. Bu sene bu tür bir problem olacağına inanmıyorum” diye konuştu.
“Yeni yatırım ne üzerine yapılacak?” sorusuna da Bayman, “İzmit'teki binamızın boş kısımlarını da kullanacağız. Bu tamamen makine yatırımı olacak. Teknolojik yatırımları içeriyor” dedi.
Bayman, 27 Nisan'da yapılacak genel kurulunda temettü dağıtımının görüşüleceğini söyledi.