Güncelleme Tarihi:
2011 yılında 2 milyar 50 milyon dolarlık ihracatla lokomotif sektörler arasına girmeyi başaran Türk şekerleme sektörü, rotayı şimdi de Latin Amerika’ya çevirdi. Yeni pazarlar keşfetmek amacıyla ürünlerini yeni kurdukları Tanıtım Grubu üzerinden Brezilya’nın Sao Paulo kentindeki SIAL 2012’de görücüye çıkaran şekerlemeciler, lokumdan çikolataya, sakızdan bisküviye farklı ürünlerle Latin Amerikalılara ürün satmayı hedefliyor.
Tanıtım için birleştiler
350 üretici ve ihracatçı firmanın bir araya gelerek 1.5 ay önce kurulan Şekerleme ve Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu’nun Başkanı Zekeriya Mete, amaçlarının 2 milyar 50 milyon dolar olan şekerleme ihracatını iki katına çıkarmak olduğunu söyleyerek, “ABD Başkanı Obama başta olmak üzere dünya liderlerine Türk lokumunu tattırıp, çikolata tanıtımını da Başbakan Recep Tayip Erdoğan’a yaptırmak istiyoruz. Bu yolla Ortadoğu ve Afrika’da Başbakan Tayyip Erdoğan’ın siyasi alanda esen rüzgarını ihracata da kaydırmayı hedefliyoruz. Tanıtımlar için 2 milyon dolar bütçe oluşturduk” dedi.
Mete, Latin Amerika pazarıyla ilgili olarak da “Çok iyi pazar. Fiyatlarımızla olan makas da çok açık. Bu avantajımızı kullanarak, farklı tatlarımızla Latin Amerikalıları damaklarından yakalamak istiyoruz. Brezilya bile tek başına ‘lokum’ gibi pazar” dedi.
Grevin azizliği
SIAL 2012 Gıda Pazarı Fuarı, Sao Paulo gümrüğünde yaşanan grevin gölgesinde kapılarını ziyaretçilerine açtı. Fuarın ilk günü, grev yüzünden bir çok ülke ve firmanın standı boş kaldı. Bundan, ABD ve Fransa’nın yanı sıra bazı Türk firmaları da nasibini aldı. Grevden sadece teşhir ürünlerini uçakla yanlarında getirenler etkilenmedi. Fuarda, en fazla ilgiyi çikolata kaplı Türk lokumu gördü.
Sıra Latin Amerika’da
Şekerleme ve Şekerli Mamuller Tanıtım Grubu’nun Başkanı Zekeriya Mete, “Burada Türk çikolata ve şekerleme sektörünü tanıtıyoruz. Alıcılarla üretici ve ihracatçılarımız arasında bağlantıyı sağlıyoruz. Amacımız, rekabetin yoğun olduğu bu alanda Türkiye’yi sektörün lider ülkeleri arasına sokmak” dedi.
Şekerleme alanında uçsuz bucaksız bir pazar hacmi olduğuna da değinen Mete, “Sektörün ihracatında en büyük payı çikolata alıyor. Ardından sırasıyla sakız ve bisküvi geliyor. Ağırlıklı olarak Ortadoğu ve Afrika ülkelerine ihraacat yapıyoruz. Şu anda Libya atağa kalktı. Irak ve Almanya’da iyi. Bulgaristan’da pazar lideriyiz. Şimdi, Amerika ve Meksika, Brezilya gibi Latin ülkelerinde de etkili olmak istiyoruz” dedi.
Markaları mahkemede kaptırıyoruz
TÜRK firmalarının markalaşma yolunda sıkıntı çektiğini de söyleyen Zekeriya Mete, sözlerini şöyle sürdürdü: “Dünya marakalarıyla ciddi sorunlar yaşıyoruz. Tescilli markalarımızı, patenti alınmış ürünlerimizi kendi ülkemizde, kendi mahkemelerimiz iptal eteme yoluna gidiyor. Bunlar ciddi yatırımların yapıldığı markalar. Patenti alıyorsunuz, tüm tescillerinizi yaptırıyorsunuz, markayı belli bir noktaya getiriyorsunuz, rakipleriniz geliyor isim benzerliği, yakın çağrışım gibi gerekçelerle dava açıyor. Markanızı bir anda kaybediyorsunuz.”
Toto Nestle’yle dünyaya açılıyor
NESTLE’nin 1.5 yıl önce ortak olduğu Toto yumurta çikolataların üreticisi Balaban Gıda’nın Yönetim Kurulu Üyesi Ertan Küpçü, “Nestle, önümüzdeki eylül ayından itibaren sadece Türkiye’de ürettilen Toto marka çikolata yumurtaları stratejik ürün olarak tüm dünyadaki satış ağına dahil edecek. İçindeki uyuncakların kalitesi artırılıp, farklı süpriz ürünler eklenecek. İlk etapta, hedefimiz ihracatı katlayarak artırmak” dedi.
Kırmızı zeytin üretti ABD pazarını kaptı
İTALYANLAR’ın geliştirdiği Cerignola adlı rengarenk zeytinlerin Türkiye’de üretimini gerçekleştiren UGS’nin ortaklarından Emre Bozkurt, sarı, kırmızı, yeşil gibi farklı renk ve boyutlardaki bu iri kalibre deki zeytinleri başta ABD olmak üzere bir çok ülkeye ihraç ettiklerini söyledi. Bozkurt, “1 kilogramında sadece 80 adet zeytin içeren bu zeytinde fiyat farkı yüzde 30 olunca, artık İtalyanlar bile üretmek yerine bizden almaya başladı. Yıllık ihracatımız 12 milyon doları buldu. En büyük alıcı ise ABD” diyor.
Sprey zeytinyağını cam şişeye koydu
DÜNYANIN ilk cam şişede gaz içermeyen sprey zeytinyağını Paşabahçe ile birlikte geliştiren Gata Gıda Sanayi’nin Genel Müdürü Tevfik Tezcan, “Tüm hakları bizde olan Ofea marka bu ürünün şişesini 2.5 dolardan satıyoruz. Profesyonel amacın dışında özellikle Amerika’da evlerde de yaygın olarak kullanılmaya başlandı. 1 spreyi 1 kalori sloganıyla pazarladığımız sprey zeytinyağı mangaldan fırına, salatadan kızartmaya kadar kullanım alanı oldukça yaygın” dedi.