Güncelleme Tarihi:
56 yıldır ağırlıklı olarak tekstil sektöründe faaliyet gösteren Boyner Sanayi, Amerikalı milyarder yatırımcı Warren Buffet’in geçtiğimiz yıl 230 milyon dolara yüzde 10 ortak olduğu Çinli BYD’yle (Build Your Dreams) Türkiye’de elektrikli otomobil üretmek üzere anlaşma imzaladı. İki grup arasında imzalanan anlaşmayla birlikte Boyner Sanayi, kurduğu ‘BD Otomotiv ve Elektrikli Araçlar’ şirketiyle önce BYD markasının konvansiyonel araçlarının Türkiye distribütörlüğünü gerçekleştirecek. 2009 yılı sonunda Sanayi Bakanlığı’na başvuran Boyner Sanayi, Ağustos 2010’da Türkiye genelinde BYD markalı araçları satmaya başlayacak. 2011 yılında ise BYD’nin elektrikli modellerini Türkiye’de satışa sunma kararı alan Boyner Sanayi, Çinli şirketle imzaladığı anlaşmayla 2012’de Türkiye’de elektrikli otomobil üretmeye başlayacak. BYD, Boyner Sanayi ile yaptığı bu anlaşmayla Türkiye üzerinden Avrupa için elektrikli otomobil üretmeyi planlıyor.
4 yıl önce ailemi ikna ettim
Boyner Sanayi’yi otomotiv sektörüne sokan kişi ise elektronik mühendisi ve Amerika’da MIT’de MBA yapan Osman Fevzi Boyner oldu. Boyner Sanayi’nin Genel Müdürü Osman F. Boyner, üniversite yıllarından bu yana özellikle pil teknolojisi konusunda çalışmalar yaptığını belirtti. Boyner, “4 yıl önce ailemi bu konuda yatırım yapmaya ikna ettim. Onlar da bu alandaki geleceği gördüler. Son dönemde lityum piller üzerine yurtdışında yatırımlar yapıp, bu konuda araştırmalar yapıyorum” dedi.
Dünyada doğru şirketi aradık
Boyner, tüm dünyada geleceği uzun süre dayanan pillerin şekillendireceğini belirterek, şöyle konuştu: “Bu alanda ne yapabiliriz, nihai tüketiciye nasıl ulaşabiliriz diye araştırma yaparken bunun en iyi otomobillerle olacağını gördük. Otomotiv sektörünün geleceğinin bugün artık elektrikli araçlarda olduğu gerçeğini artık herkes farkında. Biz bunu 4-5 yıl önceden zaten öngörmüştük. Bunun üzerine bu konuda tüm dünyada uzun bir araştırma yapıp, şarj edilebilir pil ve cep telefonu üretiminde dünya lideri olan Çinli BYD’nin bu konuda en doğru şirket olduğunu saptadık.”
15 yılda pil devi oldu
1995’de kurulan ve bugün dünya pil üretiminin yüzde 30’una hükmeden BYD’nin 2003’te otomotiv sektörüne adım attığını kaydeden Boyner, Çinli şirketin Samsung’dan Nokia’ya LG’den Sony Ericsson’a kadar bir çok cep telefonu üreticisinin hem pillerini hemde cihazlarını ürettiğini kaydetti. Boyner, “Ama nihai üreticiye direkt ulaşmak için 2003’te otomotiv sektörüne adım atmışlar. Son 4-5 yıldır da ağırlıklı olarak konvansiyonel modeller üreterek öncelikli olarak otomotiv sektörünü öğrenen şirket şimdi asıl gücü olan pil teknolojisini otomobillere entegre etmeye başlıyor” dedi.
Ciro 5 milyar dolar
15 yılda hızla büyüyerek 5 milyar dolara yaklaşan ciroya ulaşan BYD’nin bu gelişimini Amerikalı milyarder Warren Buffet’ın dd farkettiğini kaydeden Boyner, 2009’da Buffet’in BYD’nin yüzde 10’luk hissesini 230 milyon dolara aldığını söyledi.
Boyner, “Buffet aslında yüzde 25’lik hisseyi almak istemiş ama Çin’in en zengin kişisi olan BYD’nin patronu Wang Chuan Fu daha fazla vermemiş” yorumunu yaptı.
BYD, Buffett’la Amerika’ya Boyner’le Avrupa’ya açılacak
BOYNER Sanayi Genel Müdürü Osman F. Boyner, BYD’nin ortağı Warren Buffett’la Amerika’ya açılmak istediğini ve geçtiğimiz günlerde Detroit’te sergilediği elektrikli otomobilleriyle bunun sinyallerini verdiğini belirterek, “BYD, bizimle ise Türkiye üzerinden Avrupa için elektrikli otomobil üretmek istiyor. Bizim en büyük farkımız Buffett para verip bu işe girerken biz farklı bir anlaşmayla BYD’yi Türkiye’de yatırıma ikna ettik” dedi.
Osman Fevzi Boyner kimdir
1973 doğumlu olan Osman Fevzi Boyner, 1996 yılında Imperial College’da (University of London) elektronik mühendisliğinde lisans ve yüksek lisans derecesi aldı. ABD, New York, Bank Julius Baer’de üç yıl Risk Yönetimi alanında çalıştı. Ardından MIT Sloan School of Management’da İş İdaresi alanında MBA ve Harvard Üniversitesi John F. Kennedy School of Government’da Kamu Yönetimi yüksek lisansını tamamladı. TÜSİAD International’da Yürütme Kurulu Başkanı olan Boyner, Boyner Sanayi şirketinde Genel Müdürlük ve Yönetim Kurulu Üyeliğine devam ediyor.
3 aşamalı ortaklık
BYD’yle 2009 yılı başında görüşmeye başladıklarını söyleyen Osman F. Boyner, şunları anlattı: “BYD de bizim hedeflerimizden etkilendi ve Haziran 2009’da anlaşma imzaladık. Anlaşmamız öncelikli olarak BYD’nin konvansiyonel araçlarının Türkiye distribütörlüğünü kapsıyor. Biz de önce otomotiv sektörünü tanıyıp, kendimizi geliştirmek istiyoruz. Distribütörlük konusunda sanayi bakanlığına başvurularımızı yaptık, şu an onay bekliyoruz. Onay alır almaz bayi teşkilatı ve altyapı yatırımlarını yapıp Ağustos 2010’da ilk araçları satmaya başlamak istiyoruz. 2011 yılında ise BYD’nin elektrikli otomobillerini de Türkiye’de satmaya başlayacağız. Anlaşma uyarınca bu aşamadan sonra BYD’yle birlikte Türkiye’de elektrikli otomobil üretmeyi hedefliyoruz.”
‘Edison ve Welch karışımı’ dendi 15 yılda sıfırdan en zengin oldu
2009 yılında 5.1 milyar dolarlık servetiyle Çin’in en zengini ünvanını alan BYD’nin CEO’su Wang Chuan-Fu, otoriteler tarafından Thomas Edison ve Jack Welch’in karışımı olarak görülüyor. Kimya mühendisi olan 43 yaşındaki Fun, 1995 yılında akrabalarından aldığı 300 bin dolarlık borçla kurduğu BYD’yi bugün dünyanın en hızlı gelişen şirketi haline getirdi. 15 yılda dünyanın en büyük pil ve cep telefonu üreticisi olan BYD, 2003’te adım attığı otomotiv sektöründe de elektrikli otomobillerle devrim yaratmaya hazırlanıyor. Elektrikli otomobillerden önce konvansiyonel araçlar üreterek sektöre ısınan BYD’nin F3 isimlli aracı geçtiğimiz yıl Çin’in en çok satan otomobili ünvanını alarak şirketin bu işte de dünya liderliğini hedeflediğini gözler önüne serdi. Hong-Kong borsasına kote olan BYD’nin ortakları arasında yüzde 5.4 hisse ile İngiliz Barclays Bankası da bulunuyor.