Güncelleme Tarihi:
ÖMER Dormen. O, tiyatro ustası Haldun Dormen ve halkla ilişkiler duayeni Betül Mardin’in oğlu, dünyaca ünlü müzik adamı rahmetli Arif Mardin’in de yeğeni. Eşi gazeteci Ayşe Arman. Ailede bir çok kişinin sanatçı olmasına rağmen ÖMER Dormen, 31 yıldır bambaşka bir iş yapıyor. 1985 yılında dayısı Arif Mardin’in yönlendirmesiyle ses mühendisliği hevesinden vazgeçip, o zaman Castrol Yağları’nın Türkiye temsilcisi olan Türkpetrol’de iş hayatına adım atan Ömer Dormen, o tarihten bugüne madeni yağlar alanında çeşitli kademelerde ve uluslararası pozisyonlarda görev aldı. 2015 yılına kadar 5 yıl Castrol Bağımsız Devletler Topluluğu, Türkiye ve Orta Asya Bölgesi Direktörlüğü’nü sürdüren Ömer Dormen, tam 1 yıl önce Castrol’ün en büyük 3. pazarı olan Hindistan’da genel müdürlük pozisyonunun yanı sıra Hindistan ve Güney Asya Bölgesi Direktörlüğü’nü üstlendi. Son dönemde uluslararası iş dünyasında en başarılı Türk yöneticilerinden biri durumunda olan Dormen için ‘Muhtar Kent’in madeni yağ versiyonu’ diyenler bile var. Hindistan’daki görev süresinin 1 yılını tamamlayan Dormen, sorularımızı yanıtladı.
30 yılı aşkın bir süredir, madeni yağ alanında çeşitli kademelerde ve uluslararası pozisyonlarda yer aldınız. Bu konuda Türkiye’nin yetiştirdiği en üst düzey yönetici pozisyondasınız. İş hayatınızı bu sektörde mi tamamlayacaksınız yoksa otomotiv gibi farklı sektörlerden teklifler gelirse değerlendirir misiniz?
- 30 yıldır Castrol’de çalışıyorum. İşimi de çok severek yapıyorum. Büyük bir tutkuyla ve aynı enerjiyle bir 30 yıl daha giderim diye düşünüyorum! Bir de önümde 80’li yaşlarının sonunda olmalarına rağmen büyük bir tutkuyla çalışmaya devam eden annem ve babam var. Hâlâ çok yaratıcılar, hâlâ proje üretiyorlar, hep ama hep öğrenmeye devam ediyorlar... Benim 60 yaşında emekli olma şansım pek yok yani! Şimdi Hindistan’dayım. 3 senelik bir görev. Öncelik olarak burdaki görevimi başarılı bir şekilde tamamlamak istiyorum. Sonrasını sonra düşünürüz, ama emekli olmak filan yok benim için! Çalışmaya ve üretmeye devam...
2 SANİYEDE BİR MOTOSİKLET
Hindistan bu güne kadar görev aldığınız en büyük pazar mı?
- Evet, ülke bazında öyle. Hindistan, Amerika ve Çin’den sonra dünyanın üçüncü en büyük madeni yağ pazarı. Ülkenin ekonomik gelişmesine bağlı olarak pazar da hızla büyüyor. Pazarın değişim hızından heyecanlanmamak mümkün değil! Düşünebiliyor musun, her iki saniyede bir, yeni bir motosiklet satılıyor. 2020 yılına kadar otomobil üretiminin 10 milyona ulaşması bekleniyor. Madeni yağlar pazarı global pazarın çok üzerinde bir ortalamayla büyüyor. Castrol, 100 küsur yıldır Hindistan pazarında ve özellikle de perakende yağ pazarında lider konumda. .
Bu pazarda yaşadığınız zorluklar neler oldu?
- Hindistan, bir ülke içinde sanki birçok ülkeyi barındırıyor! Avrupa Birliği’ne benzetiyorum ben. 29 eyalet var. Her eyaletin kendi kanunları, kendi vergi kuralları var. Farklı dinler, farklı kültürler, farklı renkler iç içe geçmiş durumda. 150’den fazla dil konuşuluyor. Lehçeleri saymıyorum bile. Müthiş bir çeşitlilik, müthiş bir renklilik. İnanılmaz bir karmaşa ama müthiş bir kültürel zenginlik. Hem kültürlerine çok bağlılar hem de teknolojik gelişime çok açıklar. Çok kısa bir süre içinde, 1.2 milyar nüfusun yüzde 90’ına 4G teknolojisi ulaşıyor olacak! Yani Hindistan hem farklı, hem büyük hem de baş döndürücü bir hızla gelişiyor! Castrol gibi markaların bu gelişime ayak uydurması, hatta öncülük etmesi gerekiyor. Biz de bunun için uğraşıyoruz. Epey yol aldığımız da söylenebilir...
BÜYÜK KIZIM İZİMDEN GİDİYOR
Uzun yıllardır Türkiye dışında uluslararası pozisyonlarda görev alıyorsunuz? Türkiye’ye dönmeyi ve Türkiye’de çalışmayı düşünüyor musunuz?
- Elbette! Türkiye benim vatanım; evimin, ailemin, dostlarımın olduğu ve eninde sonunda döneceğim yer. Döndüğüm zaman keyif aldığım, bir şeyler katabileceğim ve benim gelişmeme yardımcı olacak bir işte çalışmak isterim.
Bu görevinizde ilk defa bu kadar Türkiye’den ayrı kaldınız. Aileniz dışında en çok neleri özlüyorsunuz?
- Daha önce de yurtdışında birkaç sefer uzun süreli bulundum. En son 7 senelik bir Dubai görevim olmuştu. Türkiye’deki son görevimde de ayın ortalama 3 haftası seyahat ediyordum. Bu nedenle, hafta araları o kadar zor geçmiyor ancak hafta sonları özlem artıyor. Ailemi, dostlarımı, evimi, İstanbul’u özlüyorum. Ayda bir kere mutlaka birkaç günlüğüne bile olsa İstanbul’a gelmeye gayret ediyorum. Son bir senedir Hindistan’da yalnızdım; ancak 2 ay önce Ayşe ve Alya yanıma taşındılar, yani artık birlikteyiz. Büyük kızım Yasemin de benim izimden gidiyor sanırım; o da Amsterdam’a taşındı ve Netflix’de göreve başladı. Artık bütün aile birlikte görüşebilmemiz için çok iyi planlama yapmamız gerekecek.
HER AY 120 BİN FATURA KESİYORUZ
Türkiye ile Hindistan’ı madeni yağ sektörü ve Castrol açısından kıyaslayabilir misiniz? Ne kadar ve nasıl bir fark var?
- Önemli farklardan biri pazar hacmi. Toplam otomotiv madeni yağ pazarının büyüklüğü Türkiye’nin 4-5 katı. Bir başka önemli farklılık ise tüketici davranışları. Ülke içinde bile çok büyük farklılıklar gösteriyor. Hindistan nüfusunun yüzde 41’i, 20 yaşın altında. Potansiyel tüketici olacak bu yeni kuşağın markalarla olan iletişimi ve beklentileri çok farklı. Bu ülkede başarılı olmak için bu pazarın şartlarına tamamıyla uygun hareket etmelisiniz. Castrol, ülkenin en değerli markaları sıralamasında en ön sıralarda yer alıyor ve bilinirlik düzeyinin dünyada en yüksek olduğu yer Hindistan. Castrol’ün 1500 civarında saha elemanı var; her ay 100 bine yakın noktaya satış yapılıyor, ortalama 120 bin fatura kesiliyor; dünya da buna benzer bu boyutta başka bir model yok. Hedefimiz bu oranları daha da yükseltmek.
YENİ MOTOR TEKNOLOJİLERİNE DESTEK OLUYORUZ
Dizel motorların sonuna gelindiği kaydediliyor. Bu durum madeni yağ sektörünü nasıl etkiler?
- CO2 emisyon normlarının 2020’den itibaren düşürülmesi ile birlikte dizel motor üreticilerini zorlu bir süreç bekliyor. Castrol araç üreticileri ile birlikte yoğun bir şekilde çalışarak, bu normları karşılayacak yeni motor teknolojisine destek oluyor. Bir yandan bu gelişime bağlı olarak çıkacak yeni ürün gamının hazırlıklarını yapıyor. .
Elektrikli otomobiller konusunda neler düşünüyorsunuz? Bu sizin için büyük bir dezavantaj mı?
- Dünyadaki araç sayısının önümüzdeki 20 sene içinde iki kat artarak 2.4 milyara çıkması bekleniyor. Aynı dönem içinde yakıt pazarı sadece üçte bir miktarda artacak. Ulaşımla ilgili karbon emisyonlarının aynı seviyelerde kalması bekleniyor. Bunun nedeni elektrikli ve hibrit araçların artması, verimli yakıt tüketimi ve gelişmesini sürdüren yakıt ve madeni yağ teknolojileri. Castrol, gelişen motor teknolojisinin, madeni yağlar üzerindeki etkilerini değerlendirip, buna göre planlamalar yapıyor.