Güncelleme Tarihi:
İstanbulluların uzun süredir beklediği Halkalı-Gebze banliyö hattı için geri sayım başladı. Şehir trafiğini ve toplu ulaşımı baştan aşağıya değiştirmesi beklenen dev projede test sürüşleri başladı. İstanbul’un iki ucunu aktarmasız bir şekilde demiryolu ile birleştiren projenin yüzde 92’sinin tamamlandığını anlatan Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Mehmet Cahit Turhan, “Yıl sonunda bu projeyi İstanbulluların hizmetine sunacağız. Hattın devreye girmesiyle birçok ulaşım mesafesi kısalacak. Söğütlüçeşme-Yenikapı arası 12 dakikaya inecek. Bostancı-Bakırköy arası 37 dakika, Gebze-Halkalı arasında ise 115 dakikada seyahat edilebilecektir. Gebze, Pendik, Maltepe, Bostancı, Söğütlüçeşme, Haydarpaşa, Bakırköy ve Halkalı istasyonlarında yüksek hızlı tren durabilecek” dedi.
Pendik-Maltepe arasındaki test sürüşlerine katılan Mehmet Cahit Turhan, şu değerlendirmeyi yaptı: “Yeni hat istasyon ve sanat yapılarının işleri tamamlanmak üzere. Gebze-Pendik arası kesimde T1 ve T2 banliyö hatları istasyonları tamamlanmıştır. Sinyalizasyon sistemlerinin tesisi devam etmektedir. Projemizdeki gerçekleşme oranı yüzde 92 mertebesindedir. Banliyö hatlarının iyileştirilmesi tamamlandığında, Gebze-Halkalı arası 3 hat olacak. İki hat üzerindeki kent içinde Marmaray ile bütünleşmiş şekilde banliyö işletmesi yapılacak. Üçüncü hat üzerinde ise şehirlerarası ve yük taşımacılığı yapan yüksek hızlı tren işletmesi yapılabilecek. Projenin tamamlanmasıyla, yük trenlerinin Pendik’ten Londra’ya kadar kesintisiz demiryolu hattıyla bağlanmış olacak. Yük trenleri gece saatlerinde boğaz geçişini kullanarak Asya-Avrupa arasındaki taşımacılık hizmetlerini yürütebilecek. Yüksek hızlı trenin Haydarpaşa bağlantısı da bu projemize dahil edildi. 4 yol 2 peron olarak tamamlanarak işletmeye almayı planlıyoruz. Bu bölgedeki arkeolojik kazılar, kurul ve müze denetiminde de devam ediyor.”
1.3 MİLYAR EURO
Projenin maliyeti hakkında da bilgi veren Mehmet Cahit Turhan, şu değerlendirmeyi yaptı: “Projemiz hakkında bazı rakamları sizlerle paylaşmak istiyorum. Asya Yakası’nda Ayrılıkçeşme’den Gebze arasındaki mesafe yaklaşık 44 kilometredir. Avrupa Yakası’nda Kazlıçeşme ile Halkalı arası 19.5 kilometredir. Mevcut iki hatlı demiryolu sistemi yerine 3 hatlı demiryolu sistemi teşkil edilecektir. Yine 38 adet yeni istasyonu hizmete alacağız. Projemizin maliyeti yaklaşık 1 milyar 394 milyon 460 bin 173 Euro’dur. Bugüne kadar projede 843 milyon 368 bin 670 Euro üstlenici firmaya ödeme yapıldı.
GÜNDE 1.2 MİLYON YOLCU KULLANACAK
PROJENİN hizmete girmesi ve diğer entegre sistemlerle birleşmesiyle 96 bin aracın taşıyacağı yolcuların İstanbul banliyö hattı ile taşınacağını anlatan Mehmet Cahit Turhan, “Ayrıca Avrupa ile Asya arasında kesintisiz demiryolu ulaşımı da tesis edilmiş olacaktır. Boğazda hizmet veren mevcut köprülerin de trafiğindeki yaşanan sıkışıklığa önemli bir katkı sağlayacak. Tek yönde saatte 75 bin kişi taşıma kapasitesiyle günde 1 milyon 200 bin İstanbullunun boğazın iki yakası arasında ulaşımına da hizmet edecek” dedi.