A.A.
Oluşturulma Tarihi: Şubat 19, 2006 12:10
Kenara 'üç beş kuruş' koymak hayal oldu. Evin ihtiyaçlarından artan para kredi kartı borcuna gidiyor.
ACNielsen'ın 42 ülkeden 23 binden fazla kişinin katılımıyla gerçekleştirdiği “2005 yılı Tüketici Güven Endeksi” araştırmasında, dünya ülkelerinin tasarruf eğilimleri ele alındı. Araştırmaya göre, Asyalıların yüzde 52'si tasarruflarını kötü günlere saklamayı tercih ediyor. Bölgeler arasında dünyanın en tutumlu tüketicileri olan Asyalılar, birikimlerini çoğunlukla hisselere, fonlara ve emeklilik programlarına yönlendiriyorlar.
Ülke olarak emeklilik fonlarına en fazla rağbet edenler ise Avusturyalılar. Tüketici güvenindeki genel artış ve kişisel gelir durumunda olumlu beklentilere rağmen Avrupa ve Kuzey Amerika başta olmak üzere tüketicilerin para harcama konusunda hala temkinli davrandıkları tespit edildi.
Global olarak bakıldığında Mayıs 2005'te tüketicilerin yüzde 36'sı ellerindeki parayı harcamak yerine tasarruf etmeyi tercih ederken, bu oran Kasım'da yüzde 40'a yükseldi.
HARCAMALARDA TEMKİNLİ DAVRANILIYORTürkiye'ye bakıldığında da, kişisel gelir durumuna ait beklentileri, yüzde 55'lik kesim olumlu değerlendiriyor.
Bugünkü fiyatlar ve mevcut kişisel gelir göz önünde bulundurulduğunda sadece yüzde 30'luk kesim, “bulunduğu dönemi” yeni bir şeyler almak için doğru zaman olarak görüyor. Diğer ülkelerde olduğu gibi Türkiye için de iş güvenliği açısından daha olumlu bir hava görülürken, Türkiye harcamalar konusunda daha temkinli davranıyor.
TÜRKİYE'DE ARTAN PARA KREDİ KARTINADünya genelindeki tüketicilere temel ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra artan paraları ile ne yapmak istedikleri sorulduğunda, birikim yapmak ve sonra sırası ile ev dışı eğlence, yeni kıyafetler ve tatil istedikleri belirtiliyor. Avrupalılar için temel harcamalardan sonra kalan para ile ne yapacakları sorulduğunda, ilk sırada yüzde 38 ile ev dışı eğlence ve yeni kıyafetler geliyor.
Bu harcamaları yüzde 36 ile tatiller ve yüzde 35 ile ev dekorasyonu ve bakımı takip ediyor. Birikim yapmak ise yüzde 34 ile beşinci sırada yer alıyor. Avrupalılar tüm dünyada seyahat ve ev dekorasyonuna en fazla para harcayan bölge.
İlginç bir bulgu da, giyime en fazla para harcayan ikinci ülke olan Fransa'nın bu unvanı İspanyol ve İtalyan'lara bırakmış olması. Ruslar giyim ve görünüme en fazla para harcayan ülke olarak bildiriliyor. Portekizli ve ABD'li tüketicilerin neredeyse dörtte biri temel ihtiyaçlarını karşıladıktan sonra ellerine para kalmadığını belirtiyorlar.
Türkiye'de ise zaruri ihtiyaçlar karşılandıktan sonra artan para, çoğunlukla
kredi kartı ve diğer borç ödemelerine (yüzde 44) ayrılıyor. Aynı zamanda Türkiye, en az birikim yapabilen ve ABD, Portekiz, Kanada, Fransa ile Hollanda'dan sonra diğer harcamalar ve birikimler için kendisine en az para kalan ülkelerden biri.
Bununla birlikte zaruri ihtiyaçlar için ayrılan para haricinde, Türkiye'de en fazla yeni teknolojilere, giyime ve ev dışı eğlenceye para harcanıyor.