Güncelleme Tarihi:
Online otel rezervasyon portalı Booking.com'un Türkiye'deki faaliyetlerinin kısıtlanmasına ilişkin kararın ardından otelcilerle turizm acenteleri arasındaki tartışma büyüdü.
Otelciler, kararın tatil sezonu öncesi işlerini olumsuz etkilediğini söylerken, acenteler bu durumun turizm pazarında bir boşluk yaratmayacağını savundu. Söz konusu site ise suçlamaları reddetti.
Turizmcilerin tartışması büyürken Booking.com'un yetkilileri, AA muhabirine yaptığı açıklamada, misyonlarının küresel turizmi geliştirmek olduğunu belirtti.
Booking.com'un, Türkiye dahil faaliyet gösterdiği her ülkenin yasalarına uygun hareket ettiğini savunan yetkililer, The Priceline Group'un bir parçası olarak şirket tarafından ödenen vergilerin detaylarına sitelerinden ulaşılabileceğini kaydetti.
Yetkililer, öncelikli amaçlarının, Türkiye dahil dünyanın her yerindeki konaklama ortaklarına işlerini büyütmeleri için yardımcı olurken, müşterilerine de kusursuz ve eğlenceli seyahat hizmeti sağlamak olduğunu belirterek, site aracılığıyla işletmelerin reklam bütçesine bakmaksızın içerik üretebildiklerini ve müşterilere 40'dan fazla dilde 7 gün 24 saat ulaşabildiklerini anlattı.
Sektörde binlerce şirket ve oyuncunun yer aldığını ve rekabetin canlı olduğunu ifade eden yetkililer, sitenin aldığı komisyonun ortalama yüzde 15 ile turizm endüstrisindeki en düşük oran olduğunu ileri sürdü. Yetkililer, "Ortaklarımız, sadece Booking.com platformu onlar için kazanç sağladığında, onlara dünyanın her yerinden diğer türlü asla ulaşamayacakları müşteriler sağladığında komisyon ödüyorlar." değerlendirmesinde bulundu.
Booking.com'un bağlı olduğu Priceline Group'un ABD Sermaye Piyasası Kuruluna (SEC) sunduğu 2016 raporuna göre, şirketin geçen yılki net karı yaklaşık
2 milyar 135 milyon dolar, toplam vergi ödemesi 578 milyon dolar olarak kayıtlara geçti. Raporda şirketin ABD hariç hangi ülkelerde ne kadar vergi ödediğine dair bilgi yer almadı.
"REKLAMDAN OLDUK"
Antalya'daki Luna Butik Hotel'in işletmecisi Baha Can Gözeğer, rezervasyonlarının yüzde 80'ini söz konusu portal üzerinden aldıklarını belirterek, kararın sezon başlamadan kendileri için çok kötü bir durum oluşturduğunu ileri sürdü.
Antalya Kaleiçi'ndeki otellerin yüzde 99'unun Booking.com ile çalıştığını kaydeden Gözeğer, "Şu an için satış yapamıyoruz. Benzer başka internet siteleri de var ama bu siteler genellikle yabancı turiste yönelik." dedi.
Gözeğer, Booking.com'un uyguladığı komisyon sisteminin otelle anlaşmasına göre değiştiğini aktararak, bu oranın genellikle yüzde 15 ile 20 arasında olduğunu dile getirdi.
Sitenin uyguladığı puanlama sisteminin hem otelciler hem de müşteriler için faydalı olduğuna dikkati çeken Gözeğer, "Yorulmadan herhangi bir reklam yapmadan Booking.com bizim otelimizi satıyor. Biz küçük işletmeyiz, Booking.com otomatik değerlendirmeyle reklamımızı da yapmış oluyordu. Şu anda biz bu reklamdan da olduk." diye konuştu.