Bombalarla birlikte lüks oto satışları da patladı

Güncelleme Tarihi:

Bombalarla birlikte lüks oto satışları da patladı
OluÅŸturulma Tarihi: Nisan 14, 2003 00:00

Ekonomik kriz baÅŸta olmak üzere siyasi belirsizliklerden özellikle savaÅŸ ortamlarından en çok etkilenen sektörlerden biri olan otomotiv, bu yıl ilginç bir tablo çizdi. Ä°lk iki ayda ABD'nin Irak'a yapacağı operasyonun yarattığı belirsizliÄŸe raÄŸmen otomobil satışları gaz kesmedi. Savaşın patlak verdiÄŸi mart ayında ise Irak'a bombalar düşerken üç ayın en yüksek satışı gerçekleÅŸti. Yılın ilk üç ayında 20 bin 350 adet otomobil satıldı. Geçen yıla göre satışlar yüzde 271 adet arttı. Bu satış rakamları otomobil firmalarını bile ÅŸaşırttı. Ocak ayında 6 bin 300 adet otomobil satışı gerçekleÅŸirken, ÅŸubat ayında bu rakam 5 bin 500 adete geriledi. Irak Savaşı'nın patlak verdiÄŸi mart ayında ise 8 bin 600 adete çıktı.Bu tabloda en çarpıcı geliÅŸme ise lüks otolarda yaÅŸandı. Lüks otomobil satışları geçen yılın aynı dönemine göre marka bazında 3-4 kat artış gösterdi. Lüks oto satışlarının artmasında ki en önemli nedenlerden biri olarak, tüketicilerin piyasalardaki belirsizlik nedeniyle nakit yerine malda kalma isteÄŸi gösteriliyor.2002 yılı ocak-mart döneminde 186 adet BMW otomobil satılırken, bu rakam bu yılın aynı döneminde 386 adete çıktı. BMW, sadece mart ayında, geçen yılın ilk üç ayında sattığı toplam otomobil sayısı kadar 186 adet otomobil satışı gerçekleÅŸtirdi.Yine lüks otomobil markası Mercedes'in satışları da geçen yıla göre artarak 182 adetten 490 adete çıktı. Geçen yılın ilk üç ayında 2 adet Porsche satılırken, bu yıl satılan Porsche sayısı 8 adete yükseldi. Mart ayında Irak'a bombalar düşerken satılan Porsche satışı 6 adet oldu. 2002 ocak-mart aylarında 125 adet Audi satılırken, bu yıl satışlar 130 adete çıktı. Volvo'nun satışları ise 80 adetten 120 adete yükseldi. Sadece mart ayında 54 Volvo satıldı. Chrysler'in satışları da ilk üç ayda, geçen yıla göre artarak 71 adetten 182 adete yükseldi. Yine lüks off-road araçlar satan Land Rover'ın satışları geçen yıla göre 51 adetten 160 adete yükseldi. Geçen yılın ilk üç ayında otomobil satışı yapamayan Maserati, bu yılın aynı döneminde 1 adet otomobil satışı yaparken, Saab'ın satışları 5'te kaldı. Geçen yıl Saab, bu dönemde 6 otomobil satmıştı. Jaguar'ın satışları da geçen yılın gerisinde kaldı, geçen yıl 34 satış rakamını yakalayan Jaguar, bu dönemde 12 adet otomobil satışı yapabildi. Ancak Jaguar'ın satışları sadece mart ayında 8 adet oldu.Ä°lk üç ayda lüks oto satışlarıMarka 2002 2003Chrysler 71 182BMW 186 386Maserati 0 1Volvo 80 120Mercedes 182 490Düz viteste debriyaj pedalsız sürüş keyfiFord Otosan, Fiesta'nın 1.4 benzinli motor seçeÄŸinde ASM (Auto Shift Manual) opsiyonunu sunmaya baÅŸladı. ASM, elektronik vites deÄŸiÅŸtirme teknolojisine sahip, hem düz hem otomatik vites kullanım imkanlarını birarada sunan yeni nesil bir düz ÅŸanzıman. ASM ÅŸanzımanlı Fiesta'yı manuel modda kullanmak geleneksel bir düz vitesli aracı kullanmaktan çok daha kolay. Fiesta ASM'de basılması gereken bir debriyaj pedalı yok ve viteslerin yerlerinin bilinmesi de gerekmiyor. Sürücü, vites deÄŸiÅŸikliÄŸini vites koluna dokunarak gerçekleÅŸtirebiliyor. Sensörler, motorun hangi devirde olduÄŸunu tespit ederek, uygun vitesi buluyor. Bu sayede sürücü özellikle ÅŸehiriçi trafiÄŸin yarattığı stres ve yorgunluktan kurtarıyor. ASM ÅŸanzıman aynı zamanda sürücüye otomatik kullanma imkanı da sunuyor. Normal bir otomatik ÅŸanzımanda ki gibi vites deÄŸiÅŸimleri otomatik olarak gerçekleÅŸiyor. Böylece, geleneksel otomatik viteslere göre daha ekonomik ve performans kaybı olmayan bir otomatik vites kullanım seçeÄŸini sunuyor. Fiesta ASM'de bulunan ‘‘akıllı elektronik kontrol modülü’’ sayesinde aracın ivmesi, motordaki yük ve tekerleklerin dönüş hızı gibi çeÅŸilti parametreler sürekli olarak deÄŸerlendirilerek aracın içinde bulunduÄŸu yol ÅŸartları belirleniyor. Böylece virajlarda beklenmedik bir ÅŸekilde vites deÄŸiÅŸtirilmiyor, yokuÅŸ aÅŸağı inerken vites yükseltilmiyor. ASM kolaylığına, 2 milyar 255 milyon liralık bir farkla sahip olmak mümkün.X5 ve Touareg’in parçaları Ä°zmir'denOtomotiv sanayiinin kalbi Bursa'da atıyor. Otomobil fabrikalarının yanı sıra onlara parça üretimi yapan birçok yan sanayii firması da Bursa'da bulunuyor. Ancak, son yıllarda Bursa dışında da özellikle yurtdışındaki dev otomotivcilere üretim yapan yan sanayii firmaları ortaya çıktı. Bunlardan biri de Ä°zmir'de faaliyet gösteren Cevher Döküm. Yurt içinde TofaÅŸ, Renault, Toyota, Ford gibi yerli üreticilere ve yurtdışında ise General Motors (Cadillac, Opel, Holen, Saab), Fiat (Alfa Romeo, Iveco, Fiat), Ford, Renault (Renault, Nissan, Datcia) ve VW (Audi, Seat, VW), Volvo (Renault Truck, Mack Truck) gibi firmalara parça üreten Cevher Döküm, BMW'nin bazı modelleri için de üretim yapmaya baÅŸladı. Cevher Döküm'un üretim yelpazesi içinde, motor bloÄŸu, ÅŸanzıman gövdesi, motor kulağı, aks parçaları ve jant bulunuyor. Firma son olarak BMW'nin 3 serisi için ÅŸanzıman gövdesi, motor bloÄŸu ve aktarma organlarını üretiyor. Ayrıca 2004'de yenilenecek X5 modelinin diferansiyel kapağı ve aktarma organları parçaları da Ä°zmir'de üretilecek. Cevher Döküm bunların yanı sıra VW Touareg için de motor kulağı üretecek. Cevher Döküm Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Haluk Özyavuz, üretimlerinin yüzde 90'ını ihraç ettiklerini, 2006’da 200 milyon Euro'luk ihracat hedeflediklerini söyledi. Özyavuz, power train olarak adlandırılan motor gücünü tekerleklere aktaran parçaların üretimi konusunda dünyadaki sayılı firmalar arasına girmeyi hedeflediklerini söyledi.Yolda bırakmayan lastikGoodyear'ın patladıktan sonra yol alabilen lastikleri EMT, lastiÄŸin havası bütünüyle indikten sonra 150 kilometre yol gidebilme olanağı sunuyor. Sürücüler, en fazla 80 km. hızla araçlarını kullanmaya devam edebiliyorlar. EMT'nin çalışma ilkesi basit; lastiÄŸin yanak bölümü otomobilin ağırlığını havasız bile taşıyabilecek güçlendirici malzemeye sahip. SOL ÅžERÄ°TGEDORE-ALTAÅž, Automechanika Ä°stanbul fuarında AltaÅŸ ve Gedore ürünlerinin yanı sıra otomotiv sektörüne yönelik çözümler sunan Klann ürünlerini tanıttı. Otomotiv sektörünün satış sonrası servis, tamir ve bakım iÅŸlemlerinde profesyonellere büyük kolaylık ve zaman kazandıracak olan ürünler Almanya'da Klann tesislerinde üretiliyor. Geçen yıl Alman Gedore firması tarafından gruba dahi edilen Klann firmasının ürünleri Türkiye'de Gedore-AltaÅŸ tarafından pazara sunuluyor.INTERCÄ°TY Rent A Car; Türkiye'de ilk defa 3'lü filo kiralama sistemini geliÅŸtirdi. Marshall Boya ile yapılan anlaÅŸma ile tüm Marshall ana bayilerine 237 adet ticari araç kiraladı. Marshall Boya bayileri bu anlaÅŸma ile 3 yıl boyunca kullanacakları Opel Combo, Ford Transit ve Isuzu kamyonlardan oluÅŸan bu filo için hiçbir bakım ve servis bedeli, araç vergisi, kasko sigorta v.b. gibi masraf ve giderlerle uÄŸraÅŸmayacak.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!