Oluşturulma Tarihi: Ocak 22, 2007 00:00
Bolu Dağı Tüneli’nin İstanbul’dan Ankara’ya ulaşımı sağlayacak kesimi 5030 gün sonra Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ve İtalya Başbakanı Romano Prodi’nin katımıyla ulaşıma açılacak.
İtalyan Astaldi S.P.A’nın yapımına 1990 yılında başladığı Bolu Dağı Geçişi Projesi kapsamındaki Bolu Dağı Tüneli’ne ilk kazma 16 Nisan 1993 tarihinde vuruldu. 5 bin 30 gün sonra 23 Ocak’ta Başbakan Erdoğan ve İtalya Başbakanı Prodi’nin katılımıyla İstanbul’dan Ankara’ya ulaşımı sağlayacak 2 bin 788 metre uzunluğundaki sağ tüp ulaşıma açılacak. Ankara’dan İstanbul’a ulaşımı sağlayacak 2 bin 954 metre uzunluğundaki sol tüpün ise bahar aylarında ulaşıma açılması planlanıyor. Toplam 25.5 kilometreden oluşan Bolu Dağı Otoyol Geçişi 4.6 kilometre uzunluğunda 4 viyadük, yaklaşık 900 metre uzunluğunda 3 köprü, yaklaşık 3 kilometre uzunluğunda tünel ve asfalt yoldan oluşuyor.
PROJE ÖZAL DÖNEMİNDE BAŞLADIDönemin Başbakanı Turgut Özal’ın Bayındırlık Bakanı Sefa Giray’a verdiği, “İstanbul-Ankara karayolunu kısaltın” talimatı ile hattın Gümüşova-Gerede Otoyolu kısmı, 1987 yılında Bolu Dağı Geçişi dışarıda tutularak, İtalyan Astaldi’ye ihale edildi. Aynı yıl, Bolu Dağı Geçişi Projesi’ni hazırlama işi, Astaldi firmasına verildi. 1990 yılında ek bir sözleşmeyle inşaat işlerini de Astaldi üstlendi. Projeyi hazırlayana işi de yapma hakkı tanınması da tartışmalara neden oldu.
BERLUSCONI DEVREYE GİRDİBolu Dağı Geçişi çalışmalarına 1987 tarihinde 116 km olarak başlanmasının ardından 90 km’lik kısım ulaşıma açıldı. Tünel inşaatında ilk kazma 16 Nisan 1993’te vuruldu. Yükleniciler tarafından, “Dünyanın en zor zemini” olarak nitelendirilen arazide Bolu Dağı Geçişi’nin bitiş tarihi; deprem ve ödenek sıkıntısı da eklenince altı kez uzatıldı. 12 Kasım 1999 Düzce Depremi iki yıla maloldu. Deprem hasarı nedeniyle 100 milyon
dolar sigorta parası kullanıldı.
Astaldi ile ortağı Bayındır arasındaki sorunlar nedeniyle proje uzun süre beklemede kaldı. İtalya Başbakanı Silvio Berlusconi, AKP iktidarının başlarında sorunun çözümü için Başbakan Tayip Erdoğan’dan ricada dahi bulundu. Bu süreçte Bayındır’ın devreden çıkarılmasıyla çalışmalar hız kazandı.
MALİYET 570’TEN 895’E ÇIKTIBolu Dağı Geçişi’nin keşif bedeli, sözleşme fiyatlarıyla 570 milyon 500 bin dolardı. Gelinen noktada ise fiyat farkıyla beraber 895 milyon dolara malolacak. Bunun 285 milyon dolarını tünel kısmının maliyeti oluşturacak.
440 km olan Ankara-İstanbul arası, üç şeritli erişim kontrollü yol olduğu için çok daha kısa sürede aşılacak. 120 km proje hızı olduğu düşünülürse Ankara-İstanbul arası 3.5 saate düşecek. Şu anda mevcut D-100 yolunu kullanan sürücüler, Bolu Dağı’nı yaklaşık yarım saatte geçebiliyorlar. Tünel açıldığında, sürücüler Bolu Dağı’nı 5 dakika aşabilecek.
16 BAKAN ESKİTTİProjede 1300 kişi çalıştı. Proje tamamlanma süresinde 16 bakan eskitti. Başlangıçtan bu yana; Safa Giray, Cengiz Altınkaya, Hüsamettin Örüç, Onur Kumbaracıbaşı, Mustafa Yılmaz, Halil Çulhaoğlu, Erman şahin, Tunç Bilget, Adnan keskin, Mehmet Keçeciler, Cevat Ayhan, Yaşar Topçu, Ali Ilıksoy, Koray Aydın, Abdülkadir Akcan, Zeki Ergezen’in bakanlık dönemleri geride kaldı. Faruk Nafiz Özak, 17’nci bakan olarak projenin bitişini görecek.