Güncelleme Tarihi:
Yapımına 5.5 yıl önce başlanan ve 18 Haziran 2000 yılında bitirilmesi planlanan Bolu Dağı tünelinde en zor viraja gelindi. 3307 ve 3243 metre uzunluğunda 2 tüp geçitten oluşan Bolu Dağı Tüneli'ndeki çalışmalar, geçen yılın mayıs ayında yaşanan sel felaketinde büyük zarara uğrayan Asarsuyu Vadisi'nin viyadükle aşılacağı bildirildi.
İtalyan Astaldi S.p.A firması ile Bayındır İnşaat tarafından yapımı süren ve Karayolları adına Yüksel-Rendel firmasının kontrolörlüğünü yaptığı Bolu Dağı Tüneli'nde 15 teknik eleman, 435 işçi ve 24 kontrol personelinin her gün 3 vardiya halinde çalıştığı belirtildi. Gümüşova-Gerede Otoyolu Başmühendisi ve Yüksel-Rendel Kontrol Şefi Recai Yılmaz, 3307 metre uzunluğundaki sol tüpün 1155 metrelik bölümünün, 3243 metre uzunluğundaki sağ tüpün ise 1086 metrelik bölümünün delindiğini söyledi.
HEYELAN BÖLGESİ
Mayıs ayında Batı Karadeniz Bölgesi'nde meydana gelen sel felaketinde Asarsuyu Vadisi'nin büyük zarar gördüğünü ve bölgede heyelan olayı yaşanmaya başladığına dikkat çeken Şef Yılmaz, bu nedenle sondaj çalışmalarının başlatıldığını açıkladı. Tehlikeli bölgenin 2400 metrelik bölümüdeki çalışmaların bitirildiğini, kalan 3200 metrelik bölümü ise viyadük ile geçmeyi planladıklarını belirten Yılmaz, şunları söyledi:
‘‘Şu ana kadar harcadığımız para, tünel için harcanan paranın yaklaşık 2 katına ulaştı. 180 milyon dolar para harcadığımız bu bölüme, iş bitimine kadar 270 milyon dolar harcanacağı hesaplanıyor. Burası çok büyük bir sorun. Heyelan bölgesinde olması nedeniyle bu şartlara uygun malzeme kullanmak zorundayız. Her türlü olumsuzluğa rağmen bu bölümü tünelden önce bitirmeyi istiyoruz. Şubat ayı sonuna doğru sondoj çalışması bitecek. Daha sonra da var gücümüz ile burayı bitirmeye çalışacağız.’’
Bolu Dağı Geçiş Projesi'nin maliyeti, 1998 birim fiyatlarıyla 6.3 trilyon lira olarak hesaplandı. Şimdiye kadar 3 trilyon liralık ek ödenek harcandığı belirtildi. Bu yılın bütçe program teklifinde ise Karayolları tarafından 4 trilyon 84 milyar liralık ödenek istendi.
İstanbul'dan Ankara yönüne göre sol tüpte zemini tanımak ve ona göre proje hazırlamak amacıyla 1998 yılı nisan ayında başlayan pilot tünel çalışmasının aralık ayında durdurulduğuna dikkat çeken Şef Yılmaz, daha sonra şöyle devam etti:
‘‘Pilot tünelde 828 metre ilerledik. Zemini tanıdığımız için, pilot tüneldeki çalışmayı durdurduk. 4 ağızdan delme çalışmaları sürdürülüyor. Günde ortalama 4 metre ilerleme kaydediyoruz.’’