Güncelleme Tarihi:
Ulaştırma Bakanı Necdet Menzir, 1.2 milyar dolara mal olacak ‘‘Demiryolu İyileştirme ve Boğaz'a Tüp Geçiş’’ projesini tartışmaya açtı. Projenin Tüp Geçiş bölümü 114 trilyon liraya mal olacak. Menzir, 55 bin sayfayı bulan projenin hazırlanmasının bile 1.9 trilyona mal olduğunu söyledi.
ULAŞTIRMA Bakanı Necdet Menzir, mevcut banliyo tren güzergahı ve metro sistemleri bağlantısıyla, Boğaz'da inşa edilecek bir demiryolu tüp geçişinin, İstanbul'un ulaşım sorununu çözeceğini söyledi. Bu sistemin 3'üncü köprü veya diğer geçiş projelerine bir alternatif olmadığını belirten Menzir, projeyi tartışmaya açtıklarını bildirdi. 1998 Mart ayında ihaleye çıkarılması ve 4 yılda tamamlanması beklenen proje, bugünkü değerlerle demiryolu iyileştirmesi ve tüp geçit dahil 1 milyar 250 milyon dolara (yaklaşık 219 trilyon lira) mal olacak. Demiryolu Boğaz Tüp Geçiş güzergahı Yenikapı-Söğütlüçeşme arası 13.3 kilometreyi bulacak. Sadece Tüp Geçiş'in maliyeti 650 milyon dolara (114 trilyon lira) ulaşacak.
55 BİN SAYFA
İstanbul Valisi Kutlu Aktaş, Ulaştırma Bakanlığı yetkilileri ve uzmanlarla birlikte dün Holiday Inn Crowne Plaza Oteli'nde basın toplantısı düzenleyen Menzir, 1982'de başlanan ve 1998 Mart'ında tamamlanacak proje hazırlığının 11 milyon dolara (1.9 trilyon lira) mal olacağını belirtti. Menzir, projenin 168 cilt ve 55 bin safyfadan oluştuğunu söyledi. Kentin tarihi ve estetik dokusu bozulmadan, demiryolu ile Avrupa ve Asya'nın bağlanacağını belirten Menzir, bunun uluslararası toplantılarda da sık gündeme getirildiğini ve Türkiye'ye, bu projeyi ne zaman gerçekleştireceğinin sorulduğunu anlattı.
Proje ile mevcut banliyo hatlarının kullanılacağını, bunlara 3'üncü bir geçiş ekleneceğini, istasyonların iyileştirileceğini anlatan Menzir, proje ile 1.5 dakikada 1 tren kalkacağını, saatte minimum 100 bin yolcu taşınacağını söyledi. Menzir, hat güzergahının, Gebze-Söğütlüçeşme, Üsküdar-Sirkeci, Yenikapı-Halkalı arasında 80 kilometrelik metro ağını içereceğini de bildirdi.
LÜKS OTEL GİBİ
Menzir ile bakanlık yetkililerinin verdiği bilgiler şöyle: Boğaz'a 13.3 kilometre tüp tünel yapılacak. Metro kombinasyonu sağlanacak. Sistemde ortak bilet kullanılabilecek. Gebze-Halkalı arasında inşa edilecek bölüm 63 kilometreyi bulunacak. 63 kilometre uzunluktaki metro inşaatı 600 milyon dolara (105 trilyon lira) mal olacak. Tüp geçitin maliyeti ise 650 milyon doları (114 trilyon lira) bulacak. Demiryolu 2 yılda iyileştirilecek, tüp geçit 4 yılda tamamlanacak. Yüksek nitelikli ulaşım sağlanacak. Güzergah boyunca tarihi doku korunacak, tarihi istasyonlar muhafaza edilecek. Bakırköy, Sirkeci ve Bostancı'da TCDD'ye ait alanlarda iş merkezleri yapılacak, kaynak sağlanacak. Tesisler, Hong Kong'daki 5 yıldızlı oteller alanlarına benzeyecek. Bakım için Gebze'de tesisler kurulacak. 48 istasyonun 44'ünde otopark olacak. Buralardan otobüs, minibüs ve hafif raylı sistemlerle bağlantı sağlanacak. Araçla metrekarede 6 yolcu taşınması hesabıyla, saatte 102 bin kişi taşınacak. Karayolu ile saatte ancak 10 bin kişi taşınabiliyor. Tesisin ekonomik ömrü yeterli. Deprem testleri yapıldı. Geçitin 1.8 kilometresi batırma tüp, 11.5 kilometresi hemzemin, aç-kapa ve delme tüneli olacak. 18 tane 100 metreden oluşan tüp, batırılarak, hazırlanan yataklara yerleştirilecek.
Üçüncü köprü çalışması yok
UZMANLARIN verdiği bilgiye göre, 3'üncü Boğaz Köprüsü ile ilgili hiç bir etüd yok. Uzmanlar, yeni bir köprünün trafikte kilitlenmelere neden olacağını, yapılması gereken viyadükler ve bağlantı yolları ile son derece masraf getireceğini belirttiler. Özellikle bazı kesimlerde tüneller açılacak. Bu tünellerdeki kirli havanın dışarı atılması gerçekleşecek, ama bu şehre çökecek ve kirlilik getirecek. Karayolu- hafif raylı sistem konusunda da herhangi bir fizibilite raporu olmadığı ve bu konuda da sağlıklı bir çalışma bulunmadığı belirtildi. Bakan Menzir, toplantının sonunda sorular üzerine şehirlerarası otobüsler üzerinde yoğun denetim yapıldığını ve süreceğini söyledi. Bakan, Bayındırlık Bakanlığı'nın 3'üncü köprü üzerinde durduğunun belirtilmesi üzerine, ‘‘Bakanlar kurulunda bir çok görüş olur. Konuşulur, çözüm bulunur’’ dedi. Bakan, uzaya atılacak 3'üncü Türk uydusunun çalışmalarını da yaptıklarını belirtti.