Güncelleme Tarihi:
ABD’li uçak imalatçısı Boeing’in Avrupa’dan Sorumlu Satış Başkan Yardımcısı Aldo Basile, Türkiye’nin havacılıkta Çin ve Ortadoğu’dan sonra en hızlı büyüyen pazar olduğuna dikkat çekerek, “Tahminler, gelecek 10 yılda Türkiye’de 300 yeni uçak satılacağını gösteriyor” dedi. Başta THY olmak üzere Pegasus, Sky ve Saga Havayolları’ndan oluşan 4 Türk şirketinin 5.3 milyar dolar değerinde 57 uçak siparişi bulunduğunu belirten Basile, bunlardan 35’inin, tek koridorlu, en çok satan modelleri olan 737’lerin olduğunu söyledi.
Türk havacılığı büyüyor
Başta THY olmak üzere Türk havacılığının istikrarlı büyümesinin dünyaya örnek gösterildiğini vurgulayan Basile, şunları söyledi: “Sağlıklı büyümenin devam edeceğini öngörüyoruz. Boeing olarak Türk şirketlerinin iş modellerine en uygun ürünlerle bu başarıya katkı sağlamaktan mutluyuz. Türkiye’de ticari havacılık sektörü dünya ortalamasının ötesinde bir pazar büyümesine sahip. Türkiye’deki taşıyıcıların başarısı bunu getiriyor. Türkiye piyasasının büyümeye devam edeceğini düşünüyoruz. Yerel piyasanın çok hevesli olduğunu da görüyoruz ki çok haklılar. Çünkü sektör Türkiye’de çok büyüyor.”
Kâr aşağı çekildi
Eskisi gibi ticari havacılık sektörü için ‘rahat rahat büyüyor’ demenin mümkün olmadığını, sektörde pek çok şok ve dalgalanma yaşadıklarını ifade eden Aldo Basile, şöyle konuştu: “Ticari havacılık sektörü de bundan etkileniyor. Küresel kriz nedeniyle sektör 2009’u 10 milyar dolara ulaşan bir kayıpla kapattı. Sektörde 2010’da toparlanma oldu ve 15 milyar dolarlık kâr elde edildi. 2011’in istikrar yılı olacağını öngörüyoruz. Geçtiğimiz günlerde Singapur’da yapılan Uluslararası Hava Taşımacılığı Birliği (IATA), havayollarının 2011 kâr öngörüsünü 8.6 milyar dolardan 4 milyar dolara çekti. Bunun sebebi yakıt, savaş ve deprem, volkan patlaması şeklinde sıralanabilen dış etkenler oldu. Ancak Türkiye istikrarını sürdürüyor.”
20 yılda 31 bin yeni uçağa ihtiyaç duyulacak
BOEING’in önümüzdeki hafta açıklayacağı Küresel Bakış Raporu’na göre, gelecek 20 yıl içinde 4 trilyon dolar değerinde, 31 bin yeni yolcu uçağına ihtiyaç duyulacak. Türkiye’nin dahil olduğu Avrupa, 7 bin 100 adet uçak alacak. Aldo Basile, şu bilgileri verdi:
Amerika ve Avrupa’nın payının yüzde 85’ten yüzde 45’e gerileyeceğini, Asya ve Ortadoğu’nun ön plana çıkacağını düşünüyoruz.
2013’e kadar tüm modellerimizde üretimi yüzde 40 artırmayı hedefliyoruz. Ticari havacılık sektöründe büyüme güçlü.
7 yıl için 3 bin 100 kesinleşmiş uçak siparişimiz var, bunların rakamsal değeri 263 milyar dolar. Havayolları ‘uçakları bir an önce teslim et’ diye bastırıyor.
787, tam bir pilot uçağı
BOEING’in kadın test pilotu Christine K. Walsh, ilk defa Türkiye’ye geldiğini belirterek, “Dün, THY Uçuş Akademisi’ndeki öğrenci pilotlara testlerini sürdürdüğümüz yeni uçağımız Boeing 787’yi anlattım. Uçuşa duydukları sevgi ve uçuş heyecanlarının yanı sıra Türkiye’nin havacılıkta hızla büyümesi beni büyüledi” diye konuştu. Boeing’e mühendis olarak giren, uçuş eğitimini tamamladıktan sonra bir çok programda test pilotu olarak görev yapan Walsh, halen 787’de uçuyor. 14 yıllık test pilotu olan Walsh, 787’nin 6’ncı test uçağının ilk uçuşunu yaptı. Henüz teslimatları başlayamayan uçağın özel basınçlandırma sistemi ile pilotlara uzun uçuşlarda yüksek konfor sunduğunu belirten Walsh “787, tam bir pilot uçağı. Pilotlar bu uçakta görev yapmaktan büyük keyif alacak” dedi.
Yerli uçak rekabeti kamçılayacak
BOEING Ticari Uçaklar Avrupa’dan Sorumlu Satış Başkan Yardımcısı Aldo Basile, Türkiye’nin yerli uçak hedefiyle ilgili olarak, şu değerlendirmeyi yaptı: “Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın yerli uçak üretme niyetini duydum. Ancak ne tür bir uçak düşünüldüğünü bilmiyorum. Uçak imalatı demek, dizayn bilgisi, doğru becerilerin olması demek. Çin, Rusya, Japonya, Brezilya gibi kendi yerli uçağını üretmek isteyen ülkeler var. Pek çok ülke yerli uçak üretimi niyetini ortaya koymuş durumda. Yerli uçakların devreye girmesiyle ticari havacılık sektöründe Airbus, Boeing uçakları arasındaki oranın değişecek. Yeni ürünler, yeni uçaklar devreye girecek. Bu, daha fazla rekabet demek. Biz de daha fazla rekabetten hoşlanırız, çünkü rekabet kamçılar. Yerli uçak dünyada bir gerçek.”