Güncelleme Tarihi:
Dünya havacılık devi Boeing ve Airbus'ın iki yeni modeli yeni bir tartışma başlattı. Boeing, Sonic Cruiser ile daha çabuk ulaşım vaat ederken, Airbus A 380 Super Jumbo ile daha konforlu bir yolculuk sunacağını düşünüyor. Bu iki yeni uçak, ‘‘Önemli olan hız mı, büyüklük mü?’’ tartışması başlattı.
Hızlı mı, büyük mü
Havacılık alanında dünyanın en büyük 2 şirketi Boeing ve Airbus yeni uçak projeleriyle karşı karşıya geldi. Dünya havacılık çevrelerinde ABD'nin gururu olarak bilinen Boeing ile Avrupalı devletlerin desteklediği Airbus yakın gelecekte devreye girecek 2 uçak modeli ile tarihi bir rekabete girdi.
Boeing tarafından geliştirilen ve mevcut jetlerin uçuş hızını yüzde 20 oranında arttıran Sonic Cruiser modeline karşı Airbus tarafından geliştirilen son derece konforlu, Super Jumbo modeli haftalık Newsweek Dergisi'ne konu oldu.
Her 2 şirketin geçmişine ve geliştirilen yeni modeller hakkında uzman görüşlerine yer verilen makalede, ‘‘Dünya havacılık sektörünün ihtiyacı daha büyük mü, yoksa daha hızlı uçaklar mıdır?’’ tartışması yapıldı.
Makalede, 1960'lı yıllarda uçak piyasasının tek hakimi olan Boeing'in daha sonra Avrupalı rakibi Airbus ile pazarı paylaşmaya başladığı ve Airbus'ın Boeing 747'ye karşı geliştirdiği A380 modeliyle dünya piyasalarında önemli bir yer aldığı kaydedildi.
MASAJI BIRAK, YERE İN
Boeing'in son olarak Airbus'a karşı mevcut uçaklardan yüzde 20 daha hızlı uçan Sonic Cruiser'ı geliştirdiği belirtilerek Sonic Cruiser konusunda şu noktalara değinildi: ‘‘Boeing tarafından geliştirilen Sonic Cruiser havacılık tarihinde yeni bir başlangıç olarak kabul ediliyor. Özellikle işadamlarına yönelik olarak geliştirilen ve 150 ile 300 arasında yolcu taşıyabilen Cruiser'lar. Her 3 bin kilometrede yolculara 1 saat zaman kazandırıyor. Yeni uçak ile New York-Hong Kong arasında 4 saat kazanmak mümkün görünüyor.’’
Concorde gibi pahalı olmayacak ancak yolcuları hızlı taşıyacak bir uçak modeli için Morgan Stanley havacılık uzmanı Heidi Wood, ‘‘Hava taşımacılığında son 30 yılın en büyük başarısı' deyimini kullanıyor.
Teal Grup Danışmanlık şirketi uzmanı Richard Aboulafia, ‘‘Boeing'in Concorde'dan çok daha ucuz ve iyi bir uçak üreteceğine inandığını söylüyor ve üretilecek Sonic Cruiser'ın yanında A 380 at arabası gibi kalır’’ diyor.
Boeing'in Sonic Cruiser'ına karşı Airbus Super Jumbo uçak gemileri üretmeyi planlıyor. İçerisinde lokantaların ve masaj salonlarının bulunacağı Super Jumbo'ya önümüzdeki 20 yılda 1200 tane sipariş gelmesi bekleniyor.
Uzmanlar, uçuş yapan insanların bir an önce yere inmek istediklerini, uçuş sırasında yolcuları masaj salonlarından çok bir an önce yere inmenin ilgilendirdiğini söylüyor.
Boeing'le Airbus'ın psikolojik savaşı
Newsweek'de yer alan makalede, Boeing ile Airbus arasında şu anda sadece teknik değil aynı zamanda psikolojik bir savaş yaşandığı da belirtiliyor. JSA araştırma firması uzmanı Paul Nisbet Boeing'in yeni uçak konusunda blöf yapmadığını ve Sonic Cruiser konusunda elini taşın altına koyduğunu söylüyor.
Gerçekten Boeing'in Sonic Cruiser projesini duyurmasının ardından Airbus siparişlerinde azalma oldu. Airbus, ocak ayında sadece 12 uçak siparişi alabildi. Şirketlerin yapısı açısından da bakıldığında Boeing ile Airbus arasında önemli farklılıklar görünüyor.
Airbus; Alman, Fransız, İngiliz, İspanyol ortaklığı ile gerçekleştirilen ve Avrupa'nın teknolojik gururu olma çabasında olan bir şirket kimliğindeyken, Boeing havacılık dışında alanlara el atan geçtiğimiz yıl 52 milyar dolar geliri olan dev bir şirket kimliğini taşıyor.
Boeing en iyi uçağı yapan şirket olmaktan çok, en çok kár eden şirket olmayı hedefliyor. Boeing geçtiğimiz yıl 4 milyar dolara Hughes uydu sistemleri şirketini satın alarak havacılık dışında yaptığı yatırımılarını arttırdı. Geçtiğimiz yıl Boeing'in 52 milyar dolarlık cirosunun yüzde 40'ı havacılık dışı alanlardan geldi.