Hayri ÇETİNKAYA
Oluşturulma Tarihi: Nisan 13, 2006 00:00
Turkcell Holding’e yüzde 49, Turkcell İletişim’e yüzde 13’le ortak olan Rus Alfa Grubu’na bağlı Altimo’nun CEO’su Alexey Reznikoviç, "Gerektiğinde şirketi bloke edecek garantiyi almasak, Turkcell işine girmezdik" mesajı verdi. Alexey, "Biz telekom şirketi değil, yatırım fonuyuz. Genelde şirketlerin kontrolünü ele geçirmek yerine etkili hisseyle yetiniriz" dedi.
TÜRKİYE’nin en büyük GSM operatörü Turkcell’in ortağı Rus Alfa Grubu’na bağlı Altimo’nun CEO’su Alexey Reznikoviç, bugüne kadar yaptıkları yatırımlarda şirketlerin kontrolünü ele geçirmeden uyguladıkları bloke azınlık
hisse stratejisi ile yönetimlerinde etkili olduklarını söyledi. Halen Rusya’nın en büyük telekom şirketlerinden biri olan Vimpelcom (Beeline), üçüncü durumdaki kablosuz telekom hizmetleri şirketi Megafon, Ukrayna’nın lider GSM operatörü Kyivstar ve Golden Telecom’da azınlık ortak olan Alfa Grubu’nun iştiraki Altimo’nun CEO’su Reznikoviç, aynı stratejiyi Turkcell’de de izleyip hayata geçirdiklerini açıkladı.
KARARLARI BLOKE EDEBİLİYOR: Reznikoviç’in açıkladığı blokaj hisse stratejisine göre, Altimo bugüne kadar yaptığı tüm yatırımlarda azınlıkta olmasına karşın ortağı olan şirket kararlarını gerektiğinde bloke edebilecek büyüklükte bir hisse elde etme stratejisini Turkcell’de de izledi. Çukurova Grubu’nun, diğer ortağı İskandinav TeliaSonera’ya Turkcell hisselerini satmak üzereyken devreye giren Rus Altimo, bu stratejisini pazarlık masasında Çukurova Grubu’nun patronu Mehmet Emin Karamehmet’in de kabul etmesi ile azınlık ortaklığını hayata geçirmeyi başardı.
HER ŞEY ÇOK BASİT: Reznikoviç, "İnsanlar bazen çok farklı şeylerden şüphelenip, karmaşık kurgular içine giriyorlar. Ama aslında gerçek hayat, çok daha basit. Araştırmaya kalktığınızda çok karmaşık bir strateji veya ayrıntı bulamazsınız. Bizim yaklaşımımız da buna benzer, oldukça basit" dedi. Reznikoviç, sözlerini şöyle sürdürdü: "Her şeyden önce gelişmekte olan ülkelerle ilgileniyoruz. Bu yüzden Türkiye bizim için önemlidir. Her yıl Türkiye’ye milyonlarca Rus turist geliyor. Türkiye, Rusya ve Ukrayna’ya çok yakın ve 70 milyon kişilik büyük bir piyasa. Bu yüzden, bizim hep ilgi alanımız içinde oldu. Vimpelcom’un 42 milyon, Ukrayna’da Kyivstar’ın 12 milyon, Megefon’un da 20 milyon abonesi var. Bu kullanıcılardan Türkiye’ye gelenler çok."
KONTROL BECERİMİZ YOK: Altimo’nun ortaklığı bulunan şirketlerin hiçbirinde çoğunluğa sahip olmadığını vurgulayan Rejnikov, şunları söyledi: "Bu bizim stratejimiz. Biz özel bir yatırım fonuyuz, telekom şirketi değiliz. Bu açıdan bakılırsa TeliaSonera’dan, Telenor veya diğer GSM şirketlerinden oldukça farklıyız. Bu yüzden bir şirketin çoğunluk hissesine kotrol etmiyoruz, etmek de istemiyoruz. Eğer hisselerin çoğunluk hissesini alırsak, söz konusu şirketi kontrol etmek, yönetmek gerecek. Bunu yapabilecek becerilerimiz olduğuna inanmıyoruz. Çünkü biz telekomünikasyon şirketi değiliz. Mesela Megafon’da yüzde 25 pay, Vimpelcom’da yüzde 25 ve Kyivstar’da yüzde 42 ve Turkcell’de ise yüzde 13 hissemiz var."
Azınlıkla kontrol için yerel yasalara bakıyoruzALTIMO CEO’su Alexey Reznikoviç, bir şirketin çoğunluk hissesini almadan yönetimde etkili olabilecek azınlık blokaj hisseyi, ilgili ülkenin yasal mevzuatına bakarak belirlediklerini söyledi. Reznikoviç, şöyle konuştu: "Bu hesap çok basit. Daha çok yerel yasalara ve mevzuata bağlı. Mesela Rusya’ya bakalım. Rusya’da azınlık hisselerini bloke etmek için şirket hisselerinin yüzde 25 ve artı bir hisseye sahip olmak yeterli. Bu yüzden etkili bir küçük ortaklık için, Rusya’da yüzde 25 artı bir hissenin altında bir pay satın almayız. Mesela Rusya’daki Winpelcom’da yüzde 32’lik bir oy hakkı olan hissemiz var. Megafon’da yüzde 25.1, Golden Telecom’da yüzde 30 hissemiz var. Bu şirketlerin hepsinde bloke azınlık hissesine sahibiz. Ukrayna’da yasa farklı. Ukrayna’da bloke azınlık hissesi için yüzde 40’dan fazla paya sahip olmak gerekiyor. Yüzde 40-50 arasında bir payla bloke hisseye sahip azınlık ortak olabilirsiniz. Biz, azınlık payla şirketin işleyişinde bir şekilde etkili olmaya ihtiyaç duyuyoruz. Sahip olduğumuz hisseler, şirketin kontrolünü almamıza imkan vermiyor. Zaten bunu da istemiyoruz. Ama bu hisseler, bize yatırımlarımızı koruma imkanı veriyor. Çünkü milyarlarca
dolar yatırdığımız bir işte, bizim için başkalarının karar almasını istemiyoruz. Bu yüzden azınlık bloke hisse stratejisini istiyor ve uyguluyoruz."
Yönetimde kargaşa yokALEXEY Reznikoviç, Turkcell’de üç farklı sermaye grubundan üç farklı ortağın, bu şirkette işleri biraz karmaşıklaştırdığı, hatta ’Bermuda üçgeni’ benzetmesi yapılıp yapılamayacağı yolundaki sorumuzu, " Ben Turkcell’deki durumu Bermuda üçgeni olarak değerlendirmiyorum. Çukurova ile iyi iş ilişkşlerimiz var. Telia-Sonera da iş kararlarında çok yapıcı davranıyor. Çok büyük bir karmaşa veya kargaşa söz konusu değil" diye yanıtladı.
Turkcell’de 13’lük hissemiz bizim için anahtar gibiALEXEY Reznikoviç, "Turkcell’de ekonomik hisse miktarı yüzde 13. Bu rakam Turkcell İletişim şirketinde anahtar öneme sahip bizim için" dedi. Reznikoviç şöyle devam etti: "Fakat burada belirleyici olan en tepedeki şirkette sahip olunan pay. Çatı şirket olan Turkcell Holding’deki payımız yüzde 49’dur. Çukurova Grubu ise yüzde 51 paya sahip. Yani onlar şirketi kontrol ediyor. Ama biz de bloke azınlık hisseye sahibiz. Çünkü yüzde 49, yeterince büyük bloke azınlık hisse. Bütün yatırımlarımızda bu stratejiyi izliyoruz. Turkcell Holding’deki yüzde 49’luk pay ile Turkcell İletişim şirketinde yüzde 13’lük bloke hisseye sahip olabiliyoruz."
Pasif yatırımcı değiliz tek başına karar alınamaz ÇOĞUNLUĞA sahip olmadan küçünsenmeyecek rakamlarla ortak oldukları şirketlerde nasıl etkili olabildikleri yolundaki sorumuza ise Alexey Rejnikov, şu karşılığı verdi: "Biz pasif yatırımcı değiliz. Bazıları yüzde 1.2 veya 3 oranında hisse alıyor ve sadece koltuklarında oturuyorlar. Biz, tam bir telekom şirketi değiliz. Ancak telekoma odaklanan küçük ama şirket yönetimi üzerinde etkili olabilecek kadar kayda değer büyüklüğe sahip özel bir fon şirketiyiz. Mevcut durumda şirketler üzerinde, kayda değer ağırlığımızı hissetiriyoruz. Biz ortaklarımız olamadan karar almayız. Ama ortaklarımızda biz olmadan karar veremezler. Tam dengelenmiş bir durum söz konusu. Mesela Vimpelcom’da Norveçli Telenor ile birlikteyiz. Bu şirkette, ne onlar ne de biz kendi başımıza kaarar alamayız. Turkcell’de de TeliaSonera, Altimo ve Çukurova Grubu var. Burada da hiç bir grup tek başına hareket edip karar alamaz. Çok zor."
Akpınar, bölgenin en iyi CEO’su, kalmalıALTIMO’nun CEO Alexey Reznikoviç, "Turkcell Genel Müdürü Muzaffer Akpınar’ın görevinden ayrılmaya hazırlandığı belirtiliyor" hatırlatmamız üzerine şöyle konuştu: "Bunları biz de duyduk, yerinde kalması için çalışırız, ısrar ederiz. Akpınar’a CEO olarak saygı duyuyoruz. Gelişmekte olan ülkelerdeki en başarılı CEO’lardan biri olduğunu düşünüyoruz. Bu yüzden bir değişikliğe gerek görmüyoruz. Ama bu bizim kararımız. Çukurova ve TeliaSonera kararları da olacak. Ortaklar arasında bu konu tartışılıp karara bağlanacaktır. Eğer istifada ısrarlı olursa ne olur, derseniz, şu anda bu görev için herhangi bir
seçim veya tercihimiz yok. Çünkü şirketi henüz yeterince tanımıyoruz. Altimo’dan iki kişi Turkcell İletişim’in yönetim kuruluna girecek. Bunlardan biri de ben olacağım. Yeni yönetim, Çukurova Grubu’ndan iki, Altimo’dan iki ve bir üye de bağımsız olacak. Yönetim kurulu üyesi olduğumuzda şirketin işleyişine anlamlı bir şekide katılmış olacağız."
Turkcell’in abone sayısı 28.7 milyon TURKCELL’in abone sayısının mart sonu itibariyle 28.7 milyon ulaştığı bildirildi. Turkcell’den İMKB’ye gönderilen açıklamada, şirketin 2005 yılı sonunda 27 milyon 900 bin olan abone sayısının 31 Mart 2006 itibariyle 28 milyon 740 bine çıktığı bildirildi. Abone sayısının istikrarlı makroekonomik ortamda, geçen döneme oranla yüzde 3 oranında arttığı belirtildi. Turkcell’in, yılının ilk çeyreğinde yaklaşık 843 bin adet artırdığı abonelerinin 5 milyon 470 bininin faturalı, 23 milyon 270 bininin ise ön ödemeli abonelerden oluştuğu açıklandı. Yılın ilk çeyreğinde edinilen yeni abonelerin yüzde 89’unun ön ödemeli, yüzde 11’inin ise faturalılardan oluştuğu bildirildi. Şirket tarafından yapılan açıklamada, "Pazarda devam eden ve rakiplerimiz tarafından sunulan fiyat odaklı teklifler bir yandan pazarımızdaki büyümeyi desteklerken, diğer yandan 2005 yılının son çeyreğinde yüzde 2.86 olan abone kayıp oranının bu dönemde yüzde 3.51’e yükselmesine yol açtı" denildi. Turkcell Genel Müdürü Muzaffer Akpınar ise pazarda görülen büyüme oranlarından mumnun olduklarını belirterek. Değişen pazar şartlarına yörnelik hazırlıklarını sürdürdüklerini bildirdi.